بازدید وزیر دفاع ژاپن از معبد جنجالی، خشم کره‌جنوبی را برانگیخت

روز پنجشنبه، وزیر دفاع ژاپن از بنای یادبود کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم بازدید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، یک روز پس از سفر "شینزو آبه" – نخست وزیر ژاپن – به پرل هاربر آمریکا، "تومومی اینادا" – وزیر دفاع ژاپن – با بازدید از یک بنای یادبود بحث‌برانگیز در توکیو، خشم مقامات کره جنوبی را برانگیخت.

وزیر خارجه کره جنوبی اقدام اینارا را محکوم کرد و آن را "نفرت‌انگیز" خواند. وی گفت: "این اقدام، تعرض استعمارگران را زیبا جلوه می‌دهد و مجرمان جنگی را تکریم می‌کند."

وی همچنین گفت: "با این‌که دولت ما به دنبال پیشرفت در روابط کره جنوبی و ژاپن است، ما از این اقدام وزیر دفاع ژاپن ابراز نگرانی می‌کنیم."

روز پنجشنبه، اینادا که یکی از شخصیت‌های راست‌گرای ژاپن است و به نظر می‌رسد سمت نخست‌وزیری آینده این کشور به وی برسد، در اقدامی از معبد "یاسوکنی" بازدید کرد. وی در زمان عضویت در پارلمان ژاپن، در ماه اوت هر سال از این بنای یادبود بازدید می‌کرد. وی به 2.5 میلیون کشته شده ژاپنی در جنگ جهانی دوم – از جمله فرماندهان محکوم به جنایات جنگی -- ادای احترام کرد.

اینادا به خبرنگاران گفت قصد دارد صلح را به ژاپن بازگرداند. وی گفت: "در سال جاری رئیس جمهور کشوری که بر سر مردم ما بمب اتمی ریخت به هیروشیما سفر کرد و روز گذشته نخست‌وزیر ما در پرل‌هاربر به کشته‌شدگان جنگ ادای احترام کرد."

وی در پاسخ به این‌که آیا این اقدام می‌تواند خشم چین و کره جنوبی را برانگیزد گفت: "به نظر من، آن‌ها باید فارغ از دیدگاه‌های سیاسی و تاریخی‌شان درک کنند من به افرادی ادای احترام می‌کنم که جان خود را برای کشورشان فدا کردند."

در دسامبر سال 2013، هنگامی که شینزو آبه دور دوم نخست‌وزیری‌اش را آغاز کرد، از این معبد بازدید کرد و خشم چین و کره جنوبی را برانگیخت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار