بی سروصدا ترین بلایای طبیعی كه خطر و خسارت های ناشی از آن به مراتب بیشتر از سایر بلایای طبیعی مانند : سیل ، طوفان ، آتش فشان و حتی زلزله است،خشکسالی  نام دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،صندوق جهانی طبیعت (WWF) بحران کم آبی را دومین بحران بزرگ دنیا طی ۱۰ سال آینده اعلام کرد و افزود: در کشورهای قاره اروپا و آسیا بیش از دیگر کشورهای دنیا این معضل وجود دارد. پیش بینی می‌ شود سهم خشکسالی‌ ها در دنیا به دلیل تغییرات اقلیمی و جوی در سال های آینده ۱۰ درصد رشد داشته باشد.

باتوجه به موقعیت جغرافیایی ایران، در زمینه فناوری های مرتبط با بهره برداری از آب و مقابله با خشکسالی، ضرورت دارد سطح دانش و فناوری بومی کشور، بسیار فراتر از سایر کشورهای دیگری که پرآب تر هستند، باشد و در این زمینه باید از محققین و دانشجویان و اندیشمندان برای تمرکز بر ابداع روشهای ابتکاری در زمینه آب، خشکسالی، فرسایش خاک و محیط زیست در سطح گسترده، دعوت به عمل آید.

شیرین کردن آب های دریا؛ باید در اولویت دولت قرار گیرد

دراین زمینه ناصر سودانی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت خشکسالی و کم آبی درکشور گفت: شیرین کردن آب دریاها بویژه خلیج فارس و خزر یکی از اقدامات مهم دولت در راستای مبارزه با خشکسالی و کم آبی است.

به گفته وی، با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا می توان همزمان با کشورهای توسعه یافته، خیابان ها را تبدیل به کشتزار کرد .

سودانی در رابطه با برنامه های دولت در زمینه تکنولوژی های جدید در سواحل دریا و تبدیل بخار آب به  آب شیرین عنوان کرد: متاسفانه تاکنون اقدامی دراین زمینه صورت نگرفته است.

این کارشناس انرژی در ادامه تصریح کرد: درحال حاضر پدیده ای که می تواند موجب ضربه به سلامت افراد شود آن است که آب ناسالم وارد دریا و رودخانه ها می شود که متاسفانه در کلان شهرهای بزرگ این امر بیشتر دیده می شود.

سودانی در ادامه از حفر چاه های غیرمجاز در مسیر جریان آب روخانه ها خبر داد و عنوان کرد: متاسفانه این حفرها بدون مجوز و یا حتی مجوزهای بی رویه، باعث لطمه به مردم و بیت المال است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار