«امامعلی رحمان» خواستار حفظ امنیت مرز تاجیکستان و افغانستان شد

رئیس جمهوری تاجیکستان از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواست به حفظ مرز تاجیکستان و افغانستان نیز اهمیت دهند.

«امامعلی رحمان» خواستار حفظ امنیت مرز تاجیکستان و افغانستان شد
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «امامعلی رحمان»  رئیس جمهوری تاجیکستان در نشست کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی در شهر سن پترزبورگ روسیه حفظ امنیت مرز تاجیکستان با افغانستان را به منظور مبارزه علیه تروریسم، افراط گرایی ، قاچاق مواد مخدر و دیگر جنایتهای فرا ملی مهم ارزبایی کرد و گفت ضروری است کشورهای سازمان امنیت جمعی در این شرایط پیچیده و بحرانی جهان توجه کافی به امنیت مرزهای تاجیکستان با افغانستان داشته باشند.

وی تصریح کرد: وضعیت موجود جهان ، مسئولیت مهم تحکیم همگرایی و مشترکات و عملی سازی تدابیر و اقدامات شدید جهت پیشگیری از هر گونه خطر و چالشهای منطقه ای و بین‌المللی را بیش از پیش ضروری می‌نماید.

نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت ‌جمعی دیروز (دوشنبه) در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد. در این جلسه رئیس جمهوری روسیه و سران ارمنستان ، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان حضور داشتند.

دفتر مطبوعات ریاست جمهوری تاجیکستان اعلام کرد: در این جلسه وضع کنونی منطقه و جهان، از جمله افزایش خطر تروریسم و افراط گرایی و وضع پیچیده سیاسی و نظامی افغانستان بررسی شده است.

سازمان پیمان امنیت ‌جمعی یکی از سازمان‌های فعال نظامی و چندمنظوره در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تواناییِ سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه کاهش یافت. روسیه به منظور ارتقای ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو سابق به تشکیل چنین سازمانی اقدام کرد.

روسیه ، ارمنستان ، بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای این پیمان هستند گرجستان ، آذربایجان و ازبکستان کشورهایی بودند به رغم امضای موافقتنامه اولیه در مورد تاسیس این سازمان، بعدا از عضویت این سازمان خارج شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار