یک گیاه شناس گفت: ایران علی‌رغم عضویت در کنوانسیون‌های بین‌المللی اوضاع نابسامانی در ورود گونه‌های غیربومی دارد.

ایران اوضاع نابسامانی در ورود گونه های غیربومی دارد/ نقش کونوکارپوس در تنگی نفس مردم هنوز مسجل نشده استحسین آخانی گیاه شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: تا کنون چندین بار از سوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی اعلام شده که گیاه کونوکارپوس عامل تنگی نفس مردم خوزستان است، منتهی طبق روال، برای اثبات یک مسئله علمی ضمن استفاده از روش علمی باید نتایج تحقیق در یک مجله معتبر علمی که به صورت بی‌طرفانه مورد داوری قرار می‌گیرد، منتشر شود.

وی ادامه داد: بعد از انتشار در مجله معتبر صحت مطالعه بر روی مسئله مذکور تا حدودی برای همه مسجل می‌شود، اما وزارت بهداشت اقدام به انتشار ادعای خود در مجله علمی نکرده است.

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: تاکنون درباره نقش گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل آلرژی و تنگی نفس مردم خوزستان تحقیق جدی انجام نشده و متن گزارش وزارت بهداشت که مدعی این موضوع است در اختیار ما نیست که درستی و علمی بودن آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

آخانی تأکید کرد: من هنوز قانع نشده‌ام و منتظر هستم.

وی درباره گیاه کونوکارپوس بیان داشت: رویشگاه طبیعی کونوکارپوس در مناطق منگوروی (رویشگاه ساحل دریا) نقاط حاره‌ای است و چند سالی می‌شود که وارد سواحل کشورهای خلیج فارس شده، البته موفق هم بوده، چرا که همیشه سبز و انواع خاک را تحمل و بردباری و زیبایی قابل توجهی دارد.

این گیاه شناس با بیان این که گیاه کونوکارپوس وارداتی است، افزود: ما به درستی نمی‌دانیم که این گیاه چه خسارت‌هایی به محیط زیست و یا تنوع زیستی وارد می‌کند.

آخانی گفت: هرچند یک گیاه خارجی امتیازاتی دارد اما برخی از مواقع نتایج معکوسی را برای محیط رقم می‌زند و باید در برابر ورود گونه‌ خارجی حساسیت به خرج دهیم.

وی ادامه داد: توجه مدیران فضای سبز به گیاهان خارجی منجر به کاهش گیاهان و تنوع زیستی بومی شهری می‌شود.

استاد دانشگاه تهران افزود: در شهر تنها گیاه وجود ندارد، بلکه حشره هم هست که این‌ها به طور طبیعی کنترل کننده جمعیت یکدیگر و حشرات مضر هستند و بنابراین با بی‌توجهی به گیاهان بومی و گسترش گیاهان وارداتی این توازن بر هم می‌خورد.

آخانی تصریح کرد: نگاه تک محصولی خطر ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در پاکستان بر روی گیاه کونوکارپوس افزود: نتایج مشاهده شده، ادعای وزارت بهداشت کشور است اما پاکستان هم نتیجه تحقیقات خود را در مجله علمی معتبر بی‌طرف منتشر نکرده است.

آخانی با تأکید بر این که ادعای نقش کونوکارپوس در تنگی نفس مردم خوزستان مسئله کوچکی نیست، افزود: در حال حاضر 2 راه حل بیشتر نداریم، اول این که اگر تحقیقات توسط تیم دانشمند و محققی انجام شود، نتایج آن باید هرچه زودتر در مجله معتبر منتشر شود و دومین راه حل، تیم مستقل علمی تشکیل و به مطالعه علمی و دقیق مسئله بپردازند.

وی ضمن انتقاد از نبود کانون و سخت‌گیری برای ورود هر گونه خارجی به کشور تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری باید ورود هرگونه گیاه خارجی را ممنوع کنند و به طور مشخص دستورالعمل بسیار جدی برای آن تدوین کنند.

این گیاه شناس بیان داشت: باید قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای ورود یک گونه گیاهی و جانوری تدارک ببینند.

آخانی گفت: باید مجوز برای ورود یک گونه زمانی صادر شود که تحقیقات انجام شده بر روی آن، بی‌ضرر بودنش را برای محیط طبیعی کشور ثابت کند.

وی ادامه داد: همان‌طور که برای ورود فرهنگ بیگانه حساسیم و آن را خطر می‌دانیم، باید به این فهم دست یابیم که ورود گونه‌های زیستی خارجی هم می‌تواند به شدت خطرناک باشد.

استاد دانشگاه تهران یادآور شد: در آمریکا و استرالیا به هیچ عنوان اجازه ورود گونه وارداتی را نمی‌دهند حتی اگر بخواهی با کفش کتانی وارد استرالیا شوی، آن را آتش می‌زنند چرا که معتقدند ممکن است بذری به آن چسبیده باشد.

آخانی در پایان گفت: ایران علی‌رغم عضویت در کنوانسیون‌های بین‌المللی اوضاع نابسامانی در ورود گونه‌های غیربومی دارد و هر کس به راحتی هر کاری را که می‌خواهد، انجام می‌دهد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار