رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال امروز در حاشیه برگزاری کلاس داوری بانوان مسائل مطرح در داوری فوتبال را به اطلاع اصحاب رسانه رساند.

کامرانی فر: بانوان داور ایرانی را به جام جهانی اعزام می کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن کامرانی‌فر، رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در افتتاحیه کلاس داوری فوتبال بانوان در جمع خبرنگاران بیان کرد: نخستین دوره است که این کلاس‌ها را برگزار می‌کنیم که در بالا بردن سطح داوری‌های بخش بانوان بسیار موثر است که این دوره به صورت تئوری و عملی صبح و عصر برگزار می‌شود.

وی افزود: ما در این کلاس‌ها داوران خانم را با آخرین قوانین داوری آشنا می کنیم تا با استفاده از این داوران آموزش دیده، شاهد عملکرد مناسب آنان باشیم. 

بانوان داوری ایران را به جام جهانی می فرستیم

رئیس دپارتمان داوری در پاسخ به این پرسش که آیا داوران خانم هم می‌توانند همانند برخی از داوران مرد فوتبال کشورمان در مسابقات بین‌المللی قضاوت کنند، گفت: در حال حاضر نیز بانوان داوری داریم که بازی‌های بین‌المللی را قضاوت می‌کنند، شک نکنید در آینده تعداد آنها نیز بیشتر هم خواهد شد.
کامرانی‌فر درباره انصراف تیم‌ها از مسابقات فوتبال بانوان تصریح کرد: در هر صورت هرچه به پایان فصل نزدیک می‌شویم تیم‌های شرکت‌کننده در بازی‌ها کمتر می‌شوند دلیلش هم این است که برخی‌ از تیم‌ها از مسابقات کناره‌گیری می‌کنند. من امیدوارم همان‌طور که در فوتبال آقایان در چند سال اخیر پیشرفت خوبی داشته‌ایم، در بخش بانوان هم شاهد تغییرات مثبتی باشیم. باید بگویم ظرفیت داوری ما در بخش فوتبال بانوان بالاست و با تشکیل کلاس‌های بیشتر حتی می‌توانیم در تمامی رده‌های جام جهانی نیز از کشورمان داورانی را به این مسابقات اعزام کنیم. 

عملکرد داوران را رسانه ای میکنم

وی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی‌اش از وضعیت داوری کشورمان و نیم‌فصل رو به اتمام خاطرنشان کرد: ما برای به حداقل رساندن مشکلات داوری در نیم‌فصل نخست لیگ شانزدهم عملکرد داوران را به صورت آماری مورد ارزیابی قرار دادیم و پس از آخرین بازی نیم فصل این موضوع را رسانه ای خواهیم کرد ،در واقع همه مسائل را اعم از اشتباهات داوری ، پنالتی‌های اعلام شده، کارت‌های زرد و قرمز را به صورت شفاف اعلام می کنیم.

رئیس دپارتمان داوری ادامه داد: با توجه به بالا بودن سطح توقع ما از داوران، من از عملکرد داوران‌ نیم‌فصل نخست راضی نیستم و معتقدم که داوران ما خیلی بهتر از این می‌توانند قضاوت کنند. البته با برگزاری کلاس‌های آموزشی که پس از پایان نیم‌فصل نخست تشکیل می دهیم و همچنین در نظر داریم تا برای نخستین بار با داوران نشستی برگزار کنم تا با کمک خدا در نیم‌فصل دوم قضاوت داوران در نیم فصل دوم بهتر می شود.

التهاب روی دویدن داوران تاثیر دارد

کامرانی‌فر افزود: بدون شک اگر داوران در فضای آرام و بدون تنشی قضاوت کنند، سطح داوری ها بالاتر می رود. استرس و فضای ملتهب حتی بر نوع دویدن داوران در زمین نیز تاثیر می گذارد، در نهایت اگر جو داوری آرام و به دور از هرگونه فضای ملتهب آور باشد، می توان شاهد قضاوت خوبی در مسابقات بود.
وی ادامه داد: البته هدف ما این است که تعداد داوران لیگ را کاهش دهیم تا شاهد قضاوت های خوبی در لیگ باشیم، شما می دانید اگر قضاوت های داوران فاصله داشته باشد اشتباهات در قضاوت کمتر خواهد بود.

"هدست" به قضاوت داوران کمک می کند

رئیس دپارتمان داوری درباره اینکه آیا در نیم‌فصل دوم همه بازی‌ها با تیم داوری شش نفره قضاوت خواهد شد، گفت: نه امکان اینکه همه بازی‌ها را با 6 داور قضاوت کنیم وجود ندارد، چند ماه پیش قضاوت با شش داور در AFC تصویب شد و در بازی نهایی لیگ قهرمانان آسیا این اتفاق افتاد. برای ما امکان نداشت که همه بازی‌ها را با قضاوت 6 داور برگزار کنیم، اما در بازی استقلال و تراکتورسازی این کار را کردیم که یکی از دلایلی که باعث شد در این بازی شاهد قضاوت خوبی از تیم داوری باشیم همین مسئله بود، شاید این مسئله خیلی به چشم نیاید، اما وقتی تیم داوری در زمین مسابقه با هدست با یکدیگر در ارتباط باشند ضریب اشتباهاتشان به طور حتم کمتر می شود.

چینش داوران را در نیم فصل رسانه ای می کنم

کامرانی‌فر با اشاره به چیدمان داوری‌ها در نیم‌فصل نخست لیگ شانزدهم اظهار کرد: اگر آمار چیدمان داوری‌ها در نیم‌فصل اول منتشر شود متوجه می‌شوید داوران را با نظم و دقت لازم انتخاب کره ایم. برای مثال دیدارهای دو تیم پرسپولیس و استقلال در 15 هفته 12تا 13 داور قضاوت کرده‌اند و از زمانی که این سمت را پذیرفته ام تنها 2 داور تکراری برای این دو تیم قضاوت کردند که این آمار بسیار خوبی است. حالا اگر آمار بیرون بیاید خیلی چیزها مشخص می‌شود.

تطمیعی در کار نیست اما سوغاتی بله

وی درباره پرسشی مبنی بر تطمیع داوران از سوی مسئولان تیم های لیگ برتری در نیم فصل نخست گفت: به هیچ وجه این اتفاق رخ نداده و شاید مسئولان داوری برخی استان‌ها به رسم یادبود هزینه حضور در استان یا سوغاتی به داوران داده باشند اما تاکنون سابقه نداشته که چنین مواردی به کمیته داوران گزارش کنند.

استفاده بانوان از لباس آقایان را تکذیب می کنم

رئیس دپارتمان داوری در واکنش به این مسئله که گویا داوران بانوان برای قضاوت در دیدارهای لیگ از لباس آقایان استفاده می‌کردند، خاطرنشان کرد: ما برای این کلاس لباس تهیه کردیم و برای قضاوت کردن هم به داوران‌مان لباس می‌دهیم که مشکلی از این بابت نباشد. هر اتفاقی ممکن است رخ داده باشد و من چیزی را نفی نمی‌کنم، اما این موضوع که خانم‌ها از لباس آقایان استفاده کنند، موثق نیست.
کامرانی‌فر در خصوص اینکه آیا صحت دارد که قرار است در لیگ قهرمانان آسیا 6 داور بازی‌ها را قضاوت کنند، گفت: قرار است از مرحله یک هشتم نهایی و از مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا این اتفاق رخ بدهد.

تاج گفت"تا پول داوران را ندهیم نماز خواندن در این ساختمان ها حرام است"

وی درباره اینکه آیا دستمزد عقب افتاده داوران پرداخت شده است یا نه، اظهار داشت: اولین تلاش ما این است که حقوق‌هایی که از گذشته مانده را به داوران پرداخت کنیم و مهدی تاج هم تصمیم گرفته این دستمزدها زودتر پرداخت شود. با رئیس فدراسیون صحبت می‌کردم که او جمله‌ای زیبا به من گفت. تاج اعلام کرد فدراسیون فوتبال ساختمان‌هایی خریده است، اما تا زمانی که پول داوران را تسویه نکنیم، نماز خواندن در آن ساختمان‌ها هم ایراد دارد و حرام است. این صحبت بسیار زیبا و دلسوزانه بود. امیدوارم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، پول داوران هرچه زودتر پرداخت شود تا مشکلی از این بابت به وجود نیاید. دیدگاه مسئولان فدراسیون فوتبال نسبت به داوری بسیار خوب است و ما هم در بخش آقایان و بانوان پیشنهادهایی دادیم که مورد استقبال رئیس فداسیون قرار گرفت و با این نگاه می‌توان به آینده داوری امیدوار بود. از آنجاییکه مهدی تاج پیش از این هم رئیس کمیته داوران بوده است، به این بخش اهمیت زیادی می‌دهد و وضعیت داوران را به خوبی درک می‌کند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار