نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها با برگزیدگی پژوهش 'مستند قالی آذربایجان' از سوی صداوسیمای مرکز استان آذربایجان شرقی به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها در دیماه 1395 در اهواز با شعار، رسانه ملی، شبکه های استانی، محور رشد و توسعه پایدار برگزار شد.
در این جشنواره 'امید بنام'محقق مستند قالی آذربایجان، به عنوان برگزیده بهترین پژوهش بخش منجر به تولید، با موضوع قالی آذربایجان آیینه فرهنگ و هویت، شناخته شد.
مجموع آثار مورد بررسی قرار گرفته در این جشنواره از سراسر کشور، تعداد یک هزار و 575 اثر بود که از این میان 341 اثر در حوزه سیما، 440 اثر در حوزه صدا، 443 اثر در حوزه خبر، 260 اثر در حوزه موسیقی و شعر و 91 اثر در حوزه پژوهش بود.
تحقیقات قالی آذربایجان که تاکنون 26 قسمت از آنها منجر به ساخت مستند شده، با هدف اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ و هنر قالی منطقه آذربایجان تهیه شده است.
'امید بنام' در این باره می گوید: در این تحقیقات، برخی نکات تاریخی، جغرافیایی منطقه در کنار هویت شهری و اقلیمی مناطق، بررسی عملکرد اساتید تولید قالی، طراح، رنگرز و روفه گر و برخی صنوف مرتبط مورد نظر قرار گرفته است.
محقق مستند قالی آذربایجان در ادامه گفت: همچنین افزون بر تحقیقات انجام شده که منجر به تولید مجموعه مستند شده است؛ بررسی اطلاعات قالی منطقه آذربایجان در موزه های داخل و خارج از کشور بصورت تحقیقات کتابخانه ای و میدانی در طول چندین سال به انجام رسیده است.
'بنام'، این تحقیقات را گامی موثر در راستای احیاء هویت و برند قالی آذربایجان برشمرد و افزود: گرچه در سالهای گذشته توجه زیادی به تحقیقات در خصوص مستند سازی قالی منطقه صورت نگرفته بود، ولی خوشبختانه با شرایطی که شبکه استانی آذربایجان شرقی ایجاد کرد، توانستیم این اثر را در حوزه قالی این منطقه بسازیم.
وی همچنین با اشاره به سری جدید این مستند گفت: تحقیقات 14 قسمت جدید مستند قالی آذربایجان به پایان رسیده و به زودی شاهد برنامه ریزی و تولید آن خواهیم بود.
مستند 'قالی آذربایجان' در نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها که در شهر اهواز برگزار شد، حائز کسب مقام برتر، لوح تقدیر و جایزه ویژه شد.
در متن لوح اهدایی علی دارابی معاون امور استان های سازمان صدا و سیما به امید بنام آمده است: انتخاب اثر پژوهش با عنوان قالی آذربایجان آیینه فرهنگ و هویت در ساختار منجر به تولید مرکز آذربایجان شرقی از سوی هیئت محترم داوران نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها نمایانگر وفاق و همدلی هنرمندان راستین و دست اندرکاران ساعی آن مرکز در راستای غنی سازی برنامه هاست.
در لوح اضافه شدده است: بر این اساس به رسم قدردانی از تلاش های جناب عالی و دیگر همراهان ارجمند و موثر در ساخت برنامه نامبرده، جایزه بهترین پژوهش سیما به جناب عالی تقدیم می گردد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.