کارشناس مسائل سیاسی درباره حضور ترکیه در نشست مسکو گفت: این نشست، خروجی مناسبی برای حل بحران سوریه داشته است.

"حسن هانی‌زاده" کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور ترکیه در نشست مسکو اظهار داشت: نشست مسکو، خروجی مناسبی در خصوص حل بحران سوریه داشته است.

وی افزود: از آنجایی که ترکیه در طول بحران سوریه نقش تخریبی ایفا کرد، بعد از حوادث اخیر و فشارها و ترورهایی که در ترکیه صورت گرفت، مقامات ترکیه احساس کردند ادامه وضعیت فعلی و همسویی با آمریکا و عربستان سعودی، به ناامنی‌ها در ترکیه منجر خواهد شد. آن‌ها به تدریج سعی می‌کنند که از محور آمریکا، عربستان و قطر خارج شوند و به محور مقاومت بپیوندند.

هانی‌زاده ادامه داد: مقامات ترکیه به شدت، نسبت به آینده کشورش نگران هستند و رجب طیب اردوغان، در طول 6 سال گذشته، نقش مهمی در تشدید بحران سوریه ایفا کرده است و ناامنی‌هایی که اکنون ترکیه را فرا گرفته، ناشی از همسویی ترکیه با گروهک‌های تروریستی است؛ لذا به نظر می‌آید ترکیه، اکنون احساس انزوا کرده و مشکلاتی که با ایران، روسیه و سوریه و حتی مصر پیدا کرده است، این کشور را به شدت دچار انزوا کرده و سعی می‌کند که با کمک ایران و روسیه به دمشق نزدیک شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی، با اشاره به پیشنهادی که اردوغان به ترامپ درباره منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه داده است نیز گفت: با توجه به اینکه ترکیه هزینه‌های زیادی در سوریه صورت داد و نتوانست به اهداف خودش برسد، اکنون گروهک‌های تروریستی در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه مستقر شده‌اند و ممکن است در آینده مشکلاتی برای دولت ترکیه ایجاد کنند.

وی افزود: منطقه پرواز ممنوع به این مفهوم است که ارتش سوریه و روسیه نمی‌توانند گروهک‌های تروریستی را در نزدیکی مرزهای ترکیه بمباران کنند و لذا ترکیه، چندین هدف را دنبال می‌کند که از گروهک‌های تروریستی برای فشار به جامعه اروپا استفاده کند و اتحادیه اروپا را به این وادار کند که اگر امتیازی به ترکیه ندهند، گروهک‌های تروریستی را به سمت کشورهای اروپایی رها می‌کند و خود، مشکلات امنیتی برای این کشورها ایجاد می‌کند. از سوی دیگر سعی می‌کند که به عنوان بازیگر برتر بحران سوریه، ایفای نقش کند و منطقه پرواز ممنوع صرفاً به خاطر این است که ترکیه به شدت نگران حضور کردهای سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه است.

وی درباره نامه‌ای که ضدّانقلاب‌های خارج‌نشین به ترامپ داده‌اند عنوان داشت: بدترین کاری که آ‌ن‌ها انجام داده‌اند، نامه‌ای است که به ترامپ نوشته‌اند تا ملت ایران را تحریم کند. آن‌ها ایرانی نیستند و مزدورانی هستند که برای سازمان سیا و موساد کار می‌کنند و ننگ ملت ایران هستند و در حقیقت، این افراد که به ترامپ نامه نوشتند، با اینکه ممکن است با ایران مشکل داشته باشند، اما ثابت کردند که با ملت ایران دشمن هستند و از ترامپ خواهش می‌کنند که ملت ایران را تحریم کند. آن‌ها ایرانی نیستند بلکه به لابی صهیونیستی وابسته‌اند و مزدوری آن‌ها برای آمریکا و اسرائیل، روشن است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار