نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تشکیل فراکسیون ویژه احیا دریاچه ارومیه با بیش از 50 نماینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های کشور به‌شمار می‌رود که بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور بوده و به دلیل برخورداری از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در ۱۸ سال اخیر با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه شش هزار کیلومتری آن فقط هفت درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم‌اکنون نزدیک به ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب در این دریاچه که روزگاری به نگین فیروزهای آذربایجان شهرت داشت، وجود دارد.

دکتر سید هادی بهادری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛  اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته فراکسیون ویژه احیاء دریاچه ارومیه و تالابهای کشور در مجلس دهم تشکیل شد .

بهادری با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه یک مساله ملی و اصلی ترین مطالبه مردم شمال غرب کشور است، گفت: به صورت جدی پیگیر مسایل مربوط به دریاچه ارومیه هستیم و در مجلس دهم با شدت بیشتری در سطح ملی و با تشکیل فراکسیون ویژه احیا دریاچه ارومیه و تالابهای کشور پیگیر این مسایل خواهیم بود.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود : با حساسیت مردم نسبت به دریاچه و مطالبه گری از نمایندگان، انگیزه ما برای پیگیری و احیای این دریاچه دوچندان شد و بیش از 50 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضو فراکسیون حفظ تالاب ها و دریاچه ها هستند و در سایه حساسیت ایجاد شده در رابطه با خشک شدن دریاچه ارومیه، اعضای این فراکسیون عزم جدی برای احیای نگین آبی آذربایجان دارند

بهادری تصریح کرد: وظیفه ما به عنوان نماینده مجلس نظارت بر اجرای مصوبات قانونی است و در این سطح نیز با جدیت بیشتری بر حسن اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه نظارت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بهبود وضعیت دریاچه ارومیه امیدواری برای احیای آن را افزایش داده است، اظهار کرد: اکنون همه مردم و مسئولان باید با هم همراه باشند تا از هیچ تلاشی برای احیای این نگین زیبای منطقه شمالغرب کشور دریغ نشود.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتبارات دریاچه ارومیه گفت: تخصیص اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه از طریق رئیس جمهوری نیز پیگیری شده و معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز برای تخصیص اعتبارهای لازم قول مساعد داده است.

بهادری لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، اتصال رودخانه زرینه رود به سیمینه رود و رهاسازی آب پشت سدهای حوضه آبریز را از دلایل مهم افزایش میزان تراز دریاچه ارومیه ذکر کرد.

وی با اشاره به پیشرفت مناسب طرح انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه اظهار کرد: این طرح توسط 2 دستگاه حفاری تونل / TBM/ در حال اجراست و بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نقش آزاد سازی سد سیلوه در احیای دریاچه ارومیه را موثر خواند و افزود: پس از آزادسازی آب این سد، بیش از 200 میلیون مترمعکب آب به دریاچه اورمیه هدایت می شود.

بهادری با اشاره به فعالیت های فرهنگی در خصوص احیای دریاچه ارومیه نیز خاطر نشان کرد: همواره در هر زمینه ای اثر بخش ترین اقدامات با فعالیت های فرهنگی صورت می پذیرد و اگر فضای فرهنگی و ذهنی جامعه نسبت به موضوعی خاص آماده نشود هیچ پروژه عمرانی و اجرایی با موفقیت اجرا نخواهد شد و به همین خاطر نیز مجموعه ای از پروژه های فرهنگی توسط متولی مصوب که همان استانداری است در حال اجراست تا عموم مردم نسبت به موضوع حساس تر شوند.

انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.