دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفت: برای آزاد سازی حلب ماه ها برنامه ریزی توسط نیروهای سوری به کمک مستشاران ایرانی انجام شد و در این میان نیروهای روسیه نیز پشتیبانی های خوبی را انجام دادند.

در زمینه عملیات آزادسازی حلب همکاری خوبی بین ایران و روسیه و سوریه انجام شدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل و معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با حضور در برنامه متن و حاشیه به بررسی برخی تحولات منطقه به خصوص آزاد سازی حلب پرداخت.

امیر عبداللهیان در ابتدا اظهار داشت : در عملیات آزاد سازی حلب چند عامل موثر بود و در این میان نیز عملیات در زمان مناسبی انجام شد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل ادامه داد : برای آزاد سازی حلب ماه ها برنامه ریزی توسط نیروهای سوری به کمک مستشاران ایرانی انجام شد و در این میان نیروهای روسیه نیز پشتیبانی های خوبی را انجام دادند که منجر شد تا این عملیات با سرعت خوبی رو به جلو حرکت کند.

وی افزود : در طرف مقابل نیز چندین عامل موجب شکست تروریست ها شد البته تروریست ها فکر می کردند با ایجاد سپر انسانی می توانند مانع پیشروی نیروهای سوری شوند که اشتباه فکر کردند.

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه درباره دلایل به تاخیر افتادن عملیات آزاد سازی حلب بیان داشت: مهمترین دلیل تاخیر در آزاد سازی حلب این بود که نیروهای نظامی سوریه نمی خواستند غیر نظامیان در این میان کشته شوند و از طرف دیگر چون ایران راه حل بحران سوریه را گفتگوی  سیاسی می دانست قصد این کار داشت البته ایران میان گروه های تروریستی و معارضانی که موافق با گفتگوی سیاسی هستند تفاوت قائل است و قصد داشتیم تا با این معارضان گفتگو سیاسی انجام شود.

وی تصریح کرد : اما چون آمریکایی ها در این زمینه کارشکنی می کردند و میان تروریست ها و معترضین موافق با راه حل گفتگوی سیاسی تا به امروز تفاوتی قائل نیستند این گفتگو ها به نتیجه نرسیده است.

امیر عبداللهیان افزود: تروریست ها قصد تجزیه سوریه را داشتند اما ورق برگشت آنها مجبور شدند که میان از بین رفتن و یا زنده ماندن یک راه را انتخاب کنند که آنها زنده ماندن به شرط خروج از حلب را پذیرفتند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل درباره اقدامات برخی کشورهای منطقه بیان داشت : برخی کشورهای منطقه برداشت درستی از وضعیت موجود ندارند و فکر می کنند با اقدامات شتاب زده می توانند تصمیمات خود را عملی کنند مانند عربستان سعودی که فکر می کند چمدان های نفتی می تواند کارساز باشد اما همه این کشورها باید بفهمند که نمی توان به بازیگران خارجی اعتماد کرد.

وی با تاکید بر این موضوع که قصد تروریست ها تجزیه سوریه بود، گفت: داعش قصد داشت مانند زمانی که نیروهای خود را به لیبی فرستاد ابتدا آنها را از حلب خارج کند و سپس آنها را در منطقه پخش کند و اگر تروریست ها در حلب باقی می‌ماندند نقشه آمریکایی آنها مبنی بر این که یک حکومت محلی را تشکیل می دادند و با اعلام منطقه پرواز ممنوع از سوی سازمان ملل مورد حمایت دنیا قرار می گرفتند و در نتیجه سوریه را تجزیه می کردند که در نهایت منجر به تجزیه منطقه می شد اما پیروزی حلب تمام برنامه های آنها را برهم زد.

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ادامه داد: طراحی ایده ای که امروز آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی در سوریه دنبال می کنند در زمان کاندیداتوری کلینتون در کاخ سفید ایجاد شد که خوشبختانه نتوانستند کار بزرگی را انجام دهند و اگر ترامپ به صحبت های تبلیغاتی خود عمل کند ممکن است این زمینه اتفاقی رخ دهد.

امیر عبداللهیان تصریح کرد : تحولات امروز سوریه به تحولات منطقه هم در حال حاضر و هم در آینده و همچنین امنیت منطقه گره خورده و در مورد سیاست های آمریکایی ها باید منتظر ماند و دید که چه رویه ای را در پیش می گیرند.

در ادامه برنامه حسن عابدینی کارشناس مسائل منطقه از طریق گفتگوی تلفنی درباره حلب و عملیات آزاد سازی آن اظهار داشت : شهر حلب چند روزی است که از دست تروریست ها آزاد شده و مردم ‌شهر نیز در شوک هستند و به همین خاطر زندگی در حلب کم کم در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد : تروریست ها در مدت حضورشان حتی به اهل سنت هم رحم نکردند و به همین دلیل است که مردم حلب بعد از آزادسازی بسیار خوشحال هستند.

در ادامه امیر عبداللهیان درباره بازسازی شهر حلب بیان داشت : برای بازسازی حلب باید مقدماتی فراهم شود که مهمترین آن این است که باید یک اراده سیاسی بین‌المللی برای حل بحران سوریه ایجاد شود.

وی تصریح کرد : عملیات آزاد سازی حلب با موفقیت انجام شد چون آمریکایی ها در آن دخالتی نداشتند که متاسفانه این مهم در عملیات موصل رخ نداد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل افزود : من خودم در مذاکرات می دیدم که رفتار آمریکایی ها برای حل بحران سوریه رفتار بزن و درو است. تا زمانی که یک راه حل سیاسی مورد توافق همه طرف ها نباشد صحبت از بازسازی حلب با وجود این که کاری مهم است سخنی زود خواهد بود.

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ادامه داد : همه جوامع بین‌المللی باید به سوریه بابت بازپس گیری حلب تبریک بگویند نه این که کارشکنی کنند و در ضمن سازمان ملل باید با برگزاری جلسه ای از تمام دنیا بخواهد در بازسازی حلب به سوریه کمک کنند اما این اتفاق نمی افتد چرا که برخی کشورها هنوز به حمایت از تروریست ها می پردازند و به دنبال سرنگونی رئیس جمهور سوریه هستند.

وی گفت: در مذاکرات بغداد که چند سال پیش و با اجازه انجام شد دیدیم که زمانی که آمریکایی ها متوجه شدند نمی توانند در مقابل خواسته های ایران مقاومت کنند از پای میز مذاکره فرار کردند چرا که سیاست آمریکا این گونه است که همیشه به فکر منافع خود باشد و صادقانه سخن نگوید و با ایجاد پیچیدگی های سیاسی و نظامی برای منطقه هزینه بسازد.

امیر عبداللهیان ادامه داد : آمریکایی ها متوجه شدند که در افغانستان و عراق هم هزینه کردند و هم کشته دادند اما به نتیجه مطلوب نرسیدند به همین خاطر در بحران سوریه و عراق و یمن تصمیم گرفتند تا از پول و آبروی کشورهای منطقه مانند ترکیه و قطر استفاده کنند که این موضوع باعث پیچیدگی امروز مسائل منطقه شده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل درباره نشست 3 جانبه ایران، روسیه و ترکیه و نتایج آن گفت: ترکیه در گذشته یک خطای بزرگ انجام داد که آن هم دخالت در امور داخلی سوریه بود مانند کاری که عربستان در یمن کرد اما هفته گذشته اتفاق خوبی رخ داد که آن هم نشست 3 جانبه ایران، روسیه و ترکیه بود البته با وجود این که معلوم بود که وزیر امور خارجه ترکیه هنوز هم مخالف راه حل سیاسی برای بحران سوریه است اما همین حضور چون مداوم خواهد بود می تواند گام خوبی برای حل بحران سوریه از طریق گفتگو سیاسی باشد.

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در خصوص سیاست ایران در قبال سوریه بیان داشت: برخی ها حتی در داخل کشور فکر می کنند سیاست ایران در برابر سوریه تک بعدی است یعنی حمایت از رئیس جمهور فعلی این کشور که همین گونه نیز است و ما تا زمانی که مردم با رئیس جمهور فعلی باشند حمایت از او را یک اصل می دانیم اما این بدین معنی نیست که ما مطالبات مردم سوریه را نیز نادیده گرفته باشیم.  ما با معارضان در سوریه در ارتباط هستیم تا بتوانیم آنها را برای حل بحران و همچنین کمک برای انتخابات آینده سوریه کمک کنیم.

وی اظهار داشت: البته ما در سوریه دو گروه معارض داریم که گروه اول همان هایی هستند که با راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه موافق هستند که ما با آنها ارتباط داریم که تعداد اینها 48 گروه است که حتی ما بعد از گذشت 2 سال از بحران از آنها دعوت کردیم تا به تهران بیایند و پای میز مذاکره با دولت سوریه بنشینند.

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه افزود: گروه دوم معارضان هستند اما معارضانی که سلاح به دست گرفتند و چون در آن زمان گروه تروریستی داعش سهم زیادی از کشور را در اختیار داشت این گروه ها را جذب کرد و اگر در زمان مذاکرات صلح همه می دیدند که آمریکایی ها می گفتند که نباید مواضع گروه های تروریستی بمباران شود دلیلش این بود که این گروه های معارض مسلح خود را به داعش و جبهه النصره متصل می کردند و آمریکایی ها می گفتند که این ها معارض هستند و نباید کشته شوند.

امیر عبداللهیان در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد : آمریکایی ها در سوریه به جای اینکه کمک به گروه های تروریستی را متوقف کنند در اقدام عجیب به دنبال تشکیل گروه های به اصطلاح معترضین معتدل مسلح که توسط خود آنها و یا برخی کشورهای منطقه آموزش دیده‌اند هستند تا بتوانند راه خود در منطقه را ادامه دهند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار