یکی از وظایف داروسازان در بیمارستان‌ها تامین دارو برای بیماران بوده که این وظیفه به علت مشکل نقدینگی دچار چالش شده است.

نیک نهاد معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از وظایف داروسازان در بیمارستان ها را تامین دارو برای بیماران خواند و گفت: این وظیفه به علت مشکل نقدینگی دچار چالش شده و اغلب مدیران و روسای بیمارستان ها پول های دریافتی را برای مسائل دست به نقدتری هزینه می کنند. از همین رو مبلغ کمی برای تامین دارو به داروخانه ها اختصاص می یابد.

وی مشکل نقدینگی را، مشکلی غیردائم دانست و ادامه داد: مشکل اصلی ضعف در دانشکده های داروسازی و سیستم آموزشی است، چرا که داروسازان نحوه فعالیت در داروخانه ها را تجربی فرا می گیرند. از طرفی بر خلاف سایر کشورها، داروسازان بیمارستانی در ایران جایگاه تعریف شده ای ندارند.

نیک نهاد بیان کرد: علی رغم تصورهای موجود داروسازان علاوه بر تامین دارو، وظیفه نظارت بر سیستم های توزیع، تامین فارماکوپه بیمارستان، کنترل تجویز داروهای پرهزینه و تهیه داروهای تزریقی به ویژه داروهای پودری را دارند. از طرفی راه اندازی Clean Room ها برای جلوگیری از عفونت های بیمارستانی و کنترل تهیه داروها، بر عهده داروسازان است که در بیمارستان های ما فراموش شده و اجرا نمی شود.

وی ضمن اشاره به ضرورت وجود داروخانه مخصوص اتاق عمل، گفت: مصرف دارویی در اتاق عمل باید توسط داروساز کنترل شود و بیمارستان های بزرگ باید داروخانه ای جداگانه برای آموزش مصرف و آماده کردن داروهای اتاق عمل داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار