دبیر اجرایی جایزه جلال آل احمد برای ارتقای بنیاد ادبیات داستانی از وزیر ارشاد کمک خواست.

مهدی قزلی: وزیر ارشاد برای ارتقای بنیاد ادبیات داستانی کمک کندبه گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد، عصر امروز در تالار وحدت با حضور مهدی قزلی، دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم منیژه آرمین، دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به دموکراتیک بودن روند انتخاب داوران در این جایزه ادبی، گفت: داوران نه در نوشتن بلکه در اخلاق و انصاف نمونه بودند، طبیعی است با روشی که پیش گرفته شد خرد جمعی بر داوری حاکم بود و خطاهای انسانی را به حداقل رساند. به جرات می‌توانم بگویم بعد از گذشت چهل سال و گذر از جاده افراط و تفریط در محتوا و ساختار به تعادل رسیدیم و رشد کمی و کیفی آثار در حدی بود که کار را بر داوران سخت کرد.

وی افزود: اشاره کنم به حضور بیشتر زنان و کتاب اولی‌ها در این جایزه ادبی که نوید آینده بهتری را در داستان نویسی می‌دهد. هم اکنون در زمینه داستان نویسی در جایگاهی مطمئن‌تر قرار داریم و با نویسندگانی روبرو هستیم که دارای نگاه متفاوت، تشخص و شیوه خود ساخته هستند.

دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره توجه داستان نویسان به امر پژوهش در نگارش آثار خود بیان کرد: با این حال گذر از این دوران چندان بی‌خطر نیست چرا که پوچ گرایی و لمپنی در ادبیات امروز داریم.

در ادامه مراسم مهدی قزلی، دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به حضور خود در بنیاد ادبیات داستانی اظهار داشت: سی ماه پیش که پایمان به بنیاد ادبیات داستانی رسید اندکی قامتمان را خم کردیم تا با کمک معاونت فرهنگی سقف بنیاد را بلندتر کنیم. هم اکنون کسی که باید کمک کند این سقف کمی بلندتر شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی از جایزه داستان جهانی زبان فارسی رونمایی شد.

در ادامه مراسم، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برجسته ترین و اثر گذارترین نویسنده ایرانی بودن جلال آل احمد، بیان کرد: جلال آل احمد نویسنده‌ای معترض بر علیه ظلم و ستم است. جلال به گفتمان و نسلی از نویسندگان تعلق دارد که سرخورده از استعمار و استثمار شرق و غرب بود. این نسل به اصالت و خودباوری در برابر هجوم فرهنگ بیگانه تاکید داشت.

وی افزود: جلال چون رود خروشان و پرشوری بود که آرام نداشت. از حزب توده تا خسی در میقات سفر کرده بود. قدرت، نقد و آزادگی تسلیم ناپذیری سبب شد از زمانه خود جلوتر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقد غرب و غرب زدگی در زبان جلال آل احمد بیان کرد: نوشتن، داستان گفتن و ترجمه هدف اصلی جلال آل احمد نبود، هدف او از بین بردن فقر، نجات خود، فرهنگ و میهن بود و از رنج مردم می‌نوشت.

صالحی امیری ادامه داد: جلال آزاده‌ای بود که قلم را به دستور نمی‌نوشت و قلم در زبان جلال تابع دستوری نبود. صدای جلال اعتراض به درد و رنج جامعه بود و همین رمز ماندگاری وی شد.

وی افزود: جایزه ادبی جلال علاوه بر شکل صوری و درست نوشتن، بعد محتوایی دارد که بیان درد و رنج‌‎های جامعه و تلاش برای از بین بردن خودباختگی است. امیدوارم این حرکت که افغانستان به این جایزه ادبی دعوت شد، سرآغازی باشد برای سایر کشورهای فارسی زبان که در این جایزه حاضر شوند.

بعد از صحبت های وزیر ارشاد از تمبر جایزه ادبی جلال آل احمد رونمایی شد.

مجید قیصری، هدایت الله بهبودی، داوود غفارزادگان، میثاق امیر فجر، ابوتراب خسروی، محمد رضا کاتب و رضا امیرخانی از نویسندگان کشور، در مراسم اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.

رضا امیر خانی در فرصت اختصاص داده شده به خود برای سخنرانی در این زمینه خطاب به حضار گفت:

به راندن علاقه‌ی زیادی دارم. از استر و سه‌چرخه بگیر تا اتومبیل و هواپیما. وقتی شنیدم قرار است به‌م یک گواهی‌نامه‌ی جدید بدهند خیلی مسرور شدم. پرس و جو کردم که با این گواهی‌نامه چه وسیله‌ای را می‌توانم برانم، اما جواب درستی نشنیدم. عاقبت کسی راه‌نمایی‌م کرد که این گواهی‌نامه، معادل دکتری است. این هم قسمت من است... حسب سوگند سقراط یا بقراط، از هفته‌ی آینده مجبورم مطبم را راه بیاندازم و بیماری‌های ادبی و بی‌ادبی مخاطبانم را درمان کنم!

اعتراض محمد رضا بایرامی به میزان جایزه ادبی جلال آل احمد

محمدرضا بایرامی نویسنده کتاب «لم یزرع» و برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد پس از دریافت جایزه خود گفت: من از نوجوانی به جلال آل احمد علاقه داشتم و شخصیت اصلی یکی از رمان‌هایم به نام جلال بود که جوایز متعددی دریافت کرد. ما دوست داریم جایزه جلال در شیوه نویسندگی و زندگی ما تاثیر بگذارد، امکان مالی آن امسال از ما دریغ شد. امیدوارم برای دیگران این مسئله ایجاد شود.

همچنین از خانواده شهید سردار حسین همدانی تقدیر شد.


برگزیدگان نهمین دوره جایزه جلال اعلام شدند



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار