در نوشتن برنامه‌های توسعه باید از دانشمندان مردم‌شناس، جامعه‌شناس و روان‌شناسان استفاده کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سعید نمکی معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه‌ و بودجه در نشست هم‌اندیشی مسئولان سازمان برنامه‌ و بودجه استان فارس گفت: توسعه حقیقی با انسان توسعه‌ یافته بدست می آید.  
 
وی با اشاره به وجود پرونده های قضایی در دادگستری‌ها بیان کرد: این نشان‌دهنده آن است که مشکلات اساسی در جامعه به طور کلی رفع نشده است هرچند که در ساخت‌وساز و مسائل دیگر پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

وی افزود: در نوشتن برنامه‌های توسعه باید از دانشمندان مردم‌شناس، جامعه‌شناس و روان‌شناس استفاده شود تا توسعه را در یک نگاه محدود فیزیکی نبینیم و نیازهای روحی انسان را مدنظر قرار دهیم.

این مقام مسؤول با اشاره به اهداف ساخت انسان توسعه‌یافته ادامه داد: برای نمونه اگر بهترین اتومبیل‌ها و جاده‌ها را دست انسان توسعه‌نیافته قرار دهیم، هرگز نمی تواند به طور صحیح از این امکانات استفاده کند.

وی تصریح کرد: برای توسعه کشور تمام شاخص‌ها را باید دید، زیرا هر استان، شهرستان یا روستا نیز مقتضیات خود را دارد و با یک رویه نمی توان برای تمام مملکت تصمیم گرفت.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه‌ و بودجه با اشاره به اینکه در کشور متاسفانه یک برنامه توسعه جامع وجود ندارد اضافه کرد: زمانی به دنبال تفکر اقتصاد بازار آزاد و زمانی به دنبال برنامه‌ای دیگر در حال آزمون‌ و خطا هستیم.

نمکی با بیان اینکه توسعه باید بر مبنای نیاز جامعه باشد، افزود: پایه‌ریزی برنامه توسعه کشور بر مبنای آمار اشتباه و غیرواقعی موجب شده است که متاسفانه تصمیم درستی در این زمینه گرفته نشود.

وی با اشاره به ضعف مدیریتی در کشور گفت: مدیرانی که خود را عقل کل دانسته و بی‌نیاز از مشورت می‌بینند آفت توسعه کشور هستند و متاسفانه مدیر برنامه‌محور کم داریم.

این مقام مسئول اظهار کرد:داشتن تشکیلات اداری بزرگ با محتوای کوچک مانند داشتن تنه بزرگ با مغز کوچک است و هیچ استانی الگوی تمام ‌عیار پیشرفت برای کشور نیست و هر منطقه‌ای نیازهای ویژه خود را دارد.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.