علت واگذار نشدن ممیزی کتاب به ناشران، حساسیتی است که این موضوع دارد و به طور قطع مسئله ساده‌ای نیست.

کامران شرفشاهی، مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به سال پایانی فعالیت دولت و محقق نشدن واگذاری ممیزی کتاب به ناشران گفت: علت واگذار نشدن ممیزی کتاب به ناشران حساسیتی است که این موضوع دارد و به طور قطع مسئله ساده‌ای نیست. آغاز طرح واگذاری ممیزی کتاب به ناشران با آرای موافق و مخالف همراه بود.  
وی افزود: در واقع در خصوص ممیزی کتاب یک سلسله نکات و نگرانی‌هایی وجود داشته است. حتی در ایامی که این امر دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و این کار توسط دولت انجام می شد. ممیزی کتاب همیشه با یک سری نگاه سلیقه‌ای مواجه بوده است؛ گاه شاهد بودیم کتابهایی که مجوز گرفتند با انتقادهای فراوانی مواجه شدند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به عواقب سخت‌گیری های بی مورد اظهار داشت: سخت‌گیری‌های بی مورد در خصوص ممیزی کتاب سبب شده پدید آورندگان کتاب ناراضی شوند. اگر مسئله ممیزی کتاب به ناشران سپرده شود، تمام ناشران دیدگاه یکسانی در خصوص ممیزی کتاب ندارند. برخی از آنها معتقدند برخی ممیزی ها لزومی ندارد. همین مسئله ممکن است پیامدهای جدی به همراه داشته باشد. این مسئله تا به امروز مسکوت مانده است و تردیدهایی در خصوص واگذاری ممیزی به ناشران وجود دارد. 

شرفشاهی ادامه داد: کتاب‌هایی که چاپ و منتشر می شود، ممکن است مورد پسند بخشی از اقشار جامعه قرار نگیرد و سبب تنش‌هایی‌ شود. این مسئله نیز بر سر راه واگذاری ممیزی کتاب به ناشران وجود دارد. از طرف دیگر برخی ناشران ما قائل به خط کشی های مرسوم نیستند و اختلاف نظر بر سر خط قرمزهایی است که ترسیم شده.

وی تصریح کرد: همواره شاهد این اختلاف دیدگاه ها بودیم. حتی برخی افراد و گروه های اجتماعی نسبت به برخی شاعران و نویسندگان و مولفان نگاه خوش بینانه ای نداشتند و چاپ اثرش را نادرست تشخیص دادند. این مسئله می تواند بسیار همراه با نگرانی باشد. کسی که در این میان بیش از همه متضرر می شود، خود ناشر است. این ضرر چه به لحاظ اعتبار موسسه و چه به لحاظ سرمایه مادی خواهد بود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار