قم؛

ضرورت استاندارد سازی محصولات دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری استان قم بر ضرورت برخورداری محصولات شرکت‌های دانش بنیان از استانداردهای مربوطه تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم اخوان،رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش بنیان استان گفت: این شرکت‌های نوپای دانش بنیان به لحاظ ساختاری با مشکلاتی مواجه هستند و آرام آرام که توسعه پیدا می‌کنند باید ساختارشان شکل بگیرد.

وی افزود: اگر ساختار شرکت‌های دانش بنیان به نحو مطلوب شکل نگیرد، ممکن است که این ساختار نتواند به تحقق اهداف این شرکت‌ها کمک کند، شرکت‌های دانش ‌بنیان که محصولات با تکنولوژی بالا تولید می‌کنند هم با مشکلاتی مواجه هستند، هر چقدر که یک محصول دانش بنیان تکنولوژی پیشرفته‌تری داشته باشد، نیاز به استاندارد بالاتری دارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم خاطرنشان کرد: برخی از استانداردهای جهانی را در کشور نداریم، به عنوان مثال برخی از محصولاتی که در صنعت نفت و پتروشیمی کشور مورد استفاده است، استاندارد داخلی برای آن نداریم، ولی استاندارد بین‌المللی برای آن وجود دارد.

اخوان با اشاره به ضرورت برخورداری محصولات شرکت‌های دانش بنیان از استاندارد اظهار کرد: گاهی شرکت‌های دولتی برای خرید این محصولات بحث لزوم کسب استانداردهای بین‌المللی توسط شرکت‌های دانش بنیان را مطرح می‌کنند، این شرکت‌ها برخی اوقات برای دریافت این استانداردها با چالش‌هایی مواجه می‌شوند.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال در زمینه استانداردهای اجباری و حتی استانداردهای اختیاری چیزی برای فیلترهای آب نداشتیم، اما شرکت گواراب سازان دشت سبز که از شرکت‌های دانش بنیان استان قم بود، استانداردهای فیلتر آب را با همکاری سازمان استاندارد تدوین کرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم افزود: چینی‌ها بر بازار فیلترهای آب در کشور مسلط بودند، اما شرکت گواراب سازان دشت سبز توانست 30 درصد بازار این محصول در کشور را از دست چینی‌ها خارج کند، دستگاه‌های تصفیه آب در خانه‌های مردم استان قم وجود دارد و مردم استان به صورت روزانه از فیلترهای آب استفاده می‌کنند.

اخوان با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان قم خاطرنشان کرد: سال گذشته تعداد این شرکت‌ها در استان 20 شرکت بود، اما با انجام برنامه‌هایی در پارک علم و فناوری استان قم توانستیم تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان را به 49 شرکت برسانیم.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار