گسترش نقاط پدافندی از 3700 به 5000 نقطه، همکاری در جهت دستگیری  تفنگداران آمریکایی و ایجاد امن‌ترین آسمان منطقه غرب آسیا تنها بخشی از توانمندی‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در سال‌های اخیر بوده که نشان از اقتدار پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز گذشته، یک فروند هلی‌شات در نزدیکی خیابان کارگر در تهران، با شلیک پدافند هوایی سرنگون شد.

معاون عملیات قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیاء(ص) نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با تأیید شلیک پدافند هوایی به یک "کوادکوپتر" که در منطقه ممنوعه مرکز تهران پرواز می‌کرد، گفت: این «کوادکوپتر» متعلق به یک گروه مستندساز بامجوز بوده که به صورت سهوی از محل مجاز تصویربرداری خارج شده است.(برای مشاهده خبر، اینجا را کلیک کنید.)

 از مشارکت در دستگیری تفنگداران متجاوز آمریکایی تا نشاندن هواپیمای پیمان آتلانتیک شمالی

امیر سرتیپ دوم صالحی در عین حال بر این نکته تأکید می‌کند که استفاده از هرگونه پرنده هوایی برای امور تصویربرداری و مستندسازی، نیازمند اطلاع‌رسانی و کسب مجوزهای لازم است. شاید همین واکنش سریع، به تنهایی، گویای اقتدار پدافند هوایی کشورمان است که قادر به مقابله با هر تهدید هوایی بالقوه یا بالفعل است.

البته در سال‌های اخیر، همواره قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، تهدیدات را رصد کرده و به آن‌ها واکنش نشان داده است. قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در سال‌های پس از تشکیل، اقدامات مهمی را انجام داده است که  از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

1-نشاندن هواپیمای پیمان آتلانتیک شمالی و اخطار به نظامیان ناتو 

2-همکاری در جهت دستگیری  تفنگداران آمریکایی

3-گسترش نقاط پدافندی به بیش از 3 هزار نقطه پدافندی 


****نشاندن هواپیمای  "ایساف" 

یکی از اقدامات مهم قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) نشاندن پرنده ایساف بود که نشان‌دهنده اقتدار دفاع هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. 

از مشارکت در دستگیری تفنگداران متجاوز آمریکایی تا نشاندن هواپیمای پیمان آتلانتیک شمالی
 
متن بخشی از مکالمه قرارگاه پدافند هوایی با خلبان هواپیمای مسافربری حامل نظامیان ناتو، اخیراً منتشر شده است: 

** افسر کنترل شکاری قرارگاه پدافند هوایی: فلای دوبی 4359 شما باید الان در فرودگاه بندرعباس به زمین بنشینید و با فرکانس 1342 جهت هماهنگی برای نشستن تماس بگیرید. اگر تماس نگرفتید، هواپیمای شما مورد رهگیری قرار می‌گیرد.

** خلبان هواپیمای فلای دوبی: اوکی، دریافت کردم و متوجه‌ام که رهگیری می‌شوم. اکنون ارتفاع خود را به 24000 پا کاهش می‌دهم جهت نشستن و فرکانس‌ها را فوراً چک می‌کنم، منتظر باشید.

پس از نشاندن این هواپیما در فرودگاه بندرعباس، خلبان، ضمن تشکر کتبی از برخورد مناسب قرارگاه پدافند هوایی ارتش، کتباً به اشتباه خود اعتراف کرده و با نام میگوئل وی‌سدو(miguel visedo)، تعهدنامه‌ای را امضا می‌کند و قرارگاه پدافند هوایی نیز اجازه پرواز این هواپیما و ترک ایران را صادر می‌کند.

امیر فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه از طریق سازمان بین‌المللی ایکائو مطرح کرده بودیم که بعضی از هواپیماهای کشورها از جمله هواپیماهای ناتو، حق عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران را ندارند، گفت: پرواز ایساف از نقطه ورودی بین ما و کشور افغانستان قصد ورود به کشورمان را داشت؛ غافل از اینکه سامانه‌های بومی شنود ما حدود 100 الی 150 کیلومتر از بیرون مرزها را نیز کنترل می‌کند.

از مشارکت در دستگیری تفنگداران متجاوز آمریکایی تا نشاندن هواپیمای پیمان آتلانتیک شمالی

وی افزود: این هواپیما در کشور افغانستان خودش را ایساف 04 مطرح کرده بود و ایساف یعنی هواپیمای نظامی ناتو و این هواپیما هرچند عملیات نظامی در کشور افغانستان نداشته اما حامل نفرات نظامی بوده که عملیات نظامی در آن کشور داشته‌اند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: خلبان اعلام می‌کند که من هواپیمای مسافربری هستم و نظامی نیستم به داخل که می‌آید،. پدافند هوایی با همکاری سازمان هواپیمایی کشور وارد عمل می‌شود و اعلام می‌کند که این هواپیما از نظر ما قطعاً نظامی است، به خلبان اعلام کردیم که باید در فرودگاه بندرعباس فرود بیایید.

وی افزود: "قطعاً فرود هواپیما کار سخت و پیچیده‌ای است و برای ریگی یک ساعت و ده دقیقه این کار طول کشید. خلبان در ابتدا تمکین نمی‌کرد و می‌گفت که ارتفاع من 35 هزار پا است و طرح پروازی داریم و قصد فرود ندارم."

اسماعیلی اضافه کرد: آن هواپیماهایی که وظیفه حفظ حراست از آن سیستم ناتو را داشته‌اند، با متوجه شدن این صحنه حدود 100 کیلومتر هوایی از مرزهای ما دورتر می‌شوند چراکه پدافند هوایی با کسی تعارف ندارد.

**همکاری در جهت دستگیری تفنگداران آمریکایی 

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) برای دستگیری تفنگداران متجاوز نیروی دریایی ارتش آمریکا با نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشارکت داشته است. 

امیر سرتیپ "فرزاد اسماعیلی" فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) درباره نحوه مشارکت قرارگاه پدافند هوایی خاتم با ندسا برای  دستگیری تفنگداران آمریکایی، با بیان اینکه پس از فعل و انفعالات رخ داده، تعداد ۳ فروند اف ۱۸، یک فروند هواپیما کنترل راداری و یک فروند گشت دریایی بر سر ناوهای آمریکایی به پرواز درمی‌آیند و به منطقه نزدیک می‌شوند، اظهار داشت: در اولین اخطار، آن‌ها قلدری کردند و جوابی ندادند، اما پس از آن که دیدند سیستم‌های موشکی ما به طرف آن‌ها روشن شده و حقیقتاً هم همینگونه بود و تنها از زمان تصمیم تا شلیک، زیر ۳۰ ثانیه فرصت داشتند، تماس برقرار کردند و گفتند که ما به قصد پشتیبانی از قایق‌هایمان به منطقه نزدیک شده‌ایم. ۱۰ الی ۱۲ موشک، آماده شلیک به هواپیماهای آمریکایی بودند و این سیستم‌ها تا صبح در حالت روشن بودند و به دوستان خود در جزیره فارسی اعلام کردیم که اگر هر پرنده‌ای روی آسمان دیدید، بلافاصله شلیک کنید و آتش، آزاد است.
 
اسماعیلی گفت: آن‌ها احساس کردند تصمیم ما جدی است. با ما تماس گرفتند که حضور ما در اینجا خطری برای شما نیست و از شما خواهش می‌کنیم که بگویید ناوهای ما در اینجا امنیت دارند یا خیر که افسر کنترل ما نیز به آن‌ها پاسخ داد شما نگران نباشید از مرزهای ما فاصله بگیرید و طبق قوانین بین‌المللی با تفنگداران شما برخورد می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه مجموعه این اقدامات از ساعت ۶ بعدازظهر تا ساعت ۲ بامداد ادامه داشت، اظهار داشت: هواپیماهای آمریکایی با اخطارهای ما حدود ۶۰ مایل از جزیره فارسی دور شدند. تمامی سامانه‌های موشکی ما نیز تا صبح روشن بود که اگر تخاصمی صورت گرفت، بلافاصله با برخورد ما روبرو شوند. اگر ما در این اتفاق برخورد نرمی داشتیم، آن‌ها قطعا آسمان جزیره فارسی را مورد تخاصم خود قرار می‌دادند.

**گسترش نقاط پدافندی به 5000 نقطه 

قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ایجاد نقاط پدافندی به دنبال گسترش اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.  "امیر فرزاد اسماعیلی" فرمانده قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیاء(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به موضوع امنیت مرزها اظهار داشت: امنیت مرزهای ما از مرزهای خودمان شروع نمی‌شود.




فرمانده قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به گسترش نقاط پوشش پدافند هوایی تصریح کرد: آنچه که وظیفه خدمتگزاری قرارگاه پدافند هوایی در بخش دفاعی است، گسترش 3600 نقطه‌ پدافندی به 3700 نقطه بوده و افزایش این نقاط را تا 5000 نقطه هم در دستور کار داریم. 

گسترش نقاط پدافندی از 3700 به 5000 نقطه، همکاری در جهت دستگیری تفنگداران آمریکایی و ایجاد امن‌ترین آسمان منطقه غرب آسیا تنها بخشی از توانمندی‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در سال‌های اخیر بوده که نشان از اقتدار پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد. 

البته حضور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) بر اقتدار هوایی کشور افزوده است و نهاجا و قرارگاه پدافند هوایی در کنار سایر یگان‌های آجا با داشتن نیروهای متخصص، مومن و انقلابی، نقش مهمی در اقتدار جمهوری اسلامی ایران ایفا می‌کنند. 

گزارش از محمد زرچینی 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۲ تير ۱۳۹۶
درود بررهبر عزیز خداوندنگهدار تمام رزمندگان اسلام باشد
آخرین اخبار