منتظر باید اسباب ظهور را فراهم کند

وظیفه منتظر این است که اسباب ظهور حضرت را فراهم کند و همچنین برای این ظهور باید مضطر باشد.

حجت الاسلام ابراهیم بهاری در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛پیرامون لزوم انتظار برای فرج بیان کرد: در مجموعه روایاتی که از پیامبر(ص) و ائمه (علیهما السلام) داریم و همچنین حتی از خود حضرت حجت در خصوص ضرورت انتظار برای مومنان صحبت شده است. پیامبر(ص) فرمودند« افضل الاعمال انتظار فرج». این سخن نشان دهنده این است که انتظار تمامی اعمال یک مومن در همه ابعاد زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی درخصوص معنای «انتظار» اظهار داشت: معنی انتظار از آنچه که مردم در ظاهر مطرح می کنند، متفاوت است. انتظار نیاز به مولفه هایی دارد و جریان انتظار برای کسانی که منتظر منجی ای هستند تا بیاید و آنها را از گرفتاری هایشان نجات دهد، نکاتی دارد. اولین نکته برای منتظران این است که باید ویژگی هایی داشته باشند ویژگی اول این است که منتظر باید اسباب ظهور و آمدن حضرت را فراهم کنند. نمی شود مهمانی دعوت کنیم ولی برای پذیرایی از او تدارک نبینیم و جای مناسب پذیرایی از او نداشته باشیم. اولین وظیفه منتظر این است که اسباب ظهور را فراهم کند. نوع پذیرایی از شخصی که منتظرش هستیم، بسیار مهم است. میزبان باید بتواند خواسته های مهمان را فراهم کند.

حجت الاسلام بهاری ادامه داد: ویژگی دیگر منتظر، این است که باید مضطر باشد یعنی چاره اش در این باشد که شخصی بیاید و او را نجات دهد. درست است که خداوند در قرآن می فرماید: ادعونی استجب لکم ولی در قسمت دیگری فرموده است امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوئ یعنی ما جواب کسی را که مضطر است می دهیم. منظور این است که باید برای منتظر واقعی بودن، مضطر بود و از روی اضطرار دعا کنیم . همانطور که طلب کمک کسی که واقعا در میان آتش قرار گرفته با هنرپیشه ای که در این حالت قرار گرفته فرق می کند. این دو ویژگی لازم و ملزوم یکدیگرند.

او در ارتباط با چگونگی انتظار برای ظهور افزود : بعضی ها نظرشان این است که در عین حالی که گناه اوج می گیرد، مومنین هم اسباب مبارزه با گناهشان بیشتر می شود. ما در پایان دعای افتتاح داریم:« اللّهُمَّ إنّا نَشْکو إلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُک عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَغَیْبَةَ وَلِیِّنا، وَکثْرَةَ عَدُوِّنا، وَقِلَّةَ عَدَدِنا، وَشِدّةَ الْفِتَنِ بِنا، وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ، وَأعِنَّا عَلى ذلِک بِفَتْح مِنْک تُعَجِّلُهُ، وَبِضُرٍّ تَکشِفُهُ، وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ، وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ، وَرَحْمَة مِنْک تَجَلِّلُنا‌ها، وَعافِیَةٍ مِنْک تُلْبِسُنا‌ها، بِرَحْمَتِک یا أرْحَمَ الرّاحِمینَ. خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهاى تو بر او و آلش باد و از غیبت مولایمان و از بسیارى دشمنان و کمى افرادمان و از سختى آشوبها و از کمک دادن اوضاع زمانه به زیان ما پس درود فرست بر محمد و آلش و کمک ده ما را بر این اوضاع به گشایش فورى از طرف خود و برطرف کردن رنج وناراحتى و یارى با عزت و ظاهر ساختن سلطنت حقه و رحمتى از جانب تو که ما را فراگیرد و تندرستى از طرف تو که ما را بپوشاند به رحمتت اى مهربانترین مهربانان» این آمادگی که ما آن را در دعای افتتاح از خدا می خواهیم یعنی انتظار. انتظار یعنی با همه مولفه های دینی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی و با یک مجموعه کامل باید آماده برای ظهور حضرت شویم. 

حجت الاسلام بهاری تصریح کرد: منظور از مسلمانان آماده مبارزه و اینکه در روایات مختلف به تعدادی از افراد در جهان اسلام اشاره می شود که به کمک امام مهدی(عج) در زمان ظهور می آیند، انسان های تنبل شکم پر نیست که آمادگی مبارزه ندارند.  اینکه خداوند در قرآن می فرماید در برابر دشمن همیشه آماده باشید نیز به همین معناست. انتظار یعنی با تمام داشته ها و توانایی ها در مسیرهای حقیقی که دین برایمان معرفی کرده است، چشم انتظار امامی که منتظر اوییم، قرار بگیریم. 
 

 انتهای پیام/

 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار