گرافیک دست یک سری از افراد خاص افتاده که گویا برج عاج دارند بنابراین این گروه فرصت فعالیت به جوانان علاقمند و خلاق را نمی‌دهند.

فروش ارزشمندترین کالاهای ایرانی با نام کشورهای عربی
مرضیه مرتاضی مهربانی کارشناس تصویرگری و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اهداف طراحی بسته‌بندی در کشورمان گفت: هدف اصلی بسته‌بندی در هر کشوری این است که مشتری را برای خرید راغب سازد تا کالای مورد نظر را خریداری کند البته مشتری با توجه به اینکه مدت استفاده کالا طولانی‌تر باشد آن را خریداری می‌کند و این در حالی است که در دنیای تبلیغات نیاز مشتری جایگاه و اولویتی ندارد.
 
وی در ادامه به طراحی بسته‌بندی کالاها در کشورهایی مانند آلمان و اسپانیا اشاره کرد و گفت: طراحی بسته‌بندی در آلمان و اسپانیا حرف اول را می‌زند یعنی به طراحی بسته‌بندی به عنوان شناسنامه آن کالا توجه ویژه‌ای می‌شود.
 
مرتاضی مهربانی با تأکید بر ضعف ماشین‌آلات بسته‌بندی در ایران گفت: ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در کشورمان است قدیمی است و تغییرات آن نیاز به سرمایه زیادی دارد. این سرمایه باید از سوی دولت و از طریق توجه به سیاست غیرنفتی صورت گیرد.
 
این مدرس دانشگاه گفت: در حال حاضر کالاهای ایرانی در برخی کشورها با نام آن کشور عرضه می‌شود که از جمله این کشورها عربستان است که خرمای ایرانی را به صورت انبوه خریداری و بسته‌بندی آن در عربستان انجام می‌شود و آن زمان است که به جای خرمای ایرانی به عنوان خرمای عربستان به فروش می‌رسد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقات تلخ دولت باید به سیاست غیرنفتی توجه کند تا کالای ایرانی حتی در کشورهای دیگر با نام ایران به فروش برسد.
 
مرتاضی مهربانی در ادامه به سرمایه‌گذاری در صادرات غیرنفتی برای جلوگیری از متضرر شدن ایران گفت: در صورت سرمایه‌گذاری دولت در صادرات غیرنفتی با وارد کردن تجهیزات طراحی می‌توانیم جلوی ضرر اقتصادی یا به عبارتی سوء‌استفاده کشورهایی چون عربستان را بگیریم.
 
این کارشناس تصویرگری درباره حمایت نکردن سرمایه‌داران از تأمین تجهیزات طراحی بسته‌بندی گفت: هزینه‌های تغییر تجهیزات و ماشین‌آلات بسته‌بندی زیاد است بنابراین سرمایه‌داران از این موضوع حمایت نمی‌کنند.
 
مرتاضی مهربانی در ادامه به موضوع طرح‌های قدیمی اشاره کرد و گفت: هیچ طراحی وجود ندارد که با ذهنیت و تفکر قدیمی به طراحی در زمینه بسته‌بندی بپردازد اما به دلیل آنکه تولیدکنندگان کالایی را که سال‌ها با یک طرح و بسته‌بندی روانه بازار کرده‌اند حاضر به تغییر این طرح‌ها نیستند و در حقیقت اجازه تغییر بسته‌بندی را به طراحان نمی‌دهند چرا که نگران ریزش فروش کالا هستند به عبارت دیگر تولیدکنندگان تنها به دنبال فروش کالایشان هستند و از نگاه آنها بسته‌بندی کالا اهمیتی ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا برای طراحی بسته‌بندی اتاق فکر وجود دارد گفت: در همه جای دنیا برای طراحی بسته‌بندی یک محصول یک گروه در اتاق فکر به طراحی می‌پردازند و در این اتاق فکر ایده‌ها و نظرات  گردآوری می‌شود و طرح نهایی به تولیدکننده تحویل داده می‌شود اما در ایران اتاق فکری برای موضوعاتی چون طراحی بسته‌بندی وجود ندارد.
 
مرتاضی مهربانی گفت: در کشورمان شیوه طراحی بسته‌بندی به این صورت است که کارخانه به یک شرکت بزرگ گرافیکی سفارش طراحی بسته‌بندی را می‌دهد و آن شرکت که تنها یک طراح دارد سفارش را دریافت و با یک طراح کار را به پایان می‌رساند و طرح را به تولیدکننده تحویل می‌دهد و این در حالی است که اگر گروهی این فعالیت را انجام دهند قطعا نتیجه بهتری خواهد داشت.
 
وی همچنین اهمیت فراخوان در رسیدن به یک طرح مطلوب اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورها برای طراحی بسته‌بندی یک محصول فراخوان می‌دهند و از بین طرح‌ها بهترین طرح را برای بسته‌بندی انتخاب می‌کنند.
 
این کارشناس تصویرگری همچنین ساختار و طراحی بسته‌بندی را پراهمیت دانست و گفت: ساختار و طراحی بسته‌بندی دو مقوله مهم در طراحی بسته‌بندی هستند که باید به آن توجه شود.
 
** برج عاج ساخته طراحان ایران
 
مرتاضی مهربانی گفت: گرافیک دست یک سری از افراد خاص افتاده که گویا برج عاج دارند بنابراین این گروه فرصت فعالیت به جوانان علاقمند و خلاق را نمی‌دهند.
 
این کارشناس تصویرگری ضمن اشاره به بانوان در طرح‌های بسته‌بندی موفق‌تر هستند، گفت: بانوان طراح گرافیک به مقوله بسته‌بندی اشراف بیشتری دارند به دلیل آنکه در طراحی بسته‌بندی یک کالا تمام جوانب را اعم از اینکه کالا قرار است در اختیار کودکان قرار گیرد یا توسط بانوی خانه‌دار استفاده شود را می‌سنجند و سپس طراحی را انجام می‌دهند بنابراین بهتر آن است که اگر می‌خواهیم طراحی بسته‌بندی بدون نقص انجام گیرد بدون هیچ حب و بغضی آن را به بانوان طراح سفارش دهیم.
 
وی ضعف طراحان گرافیک در زمینه طراحی بسته‌بندی را مردود دانست و گفت: هر زمان که مشکلی در ارتباط با طراحی بسته‌بندی صورت می‌گیرد همیشه نوک پیکان به سمت هنرمندان طراح است. این در حالی است که ماشین‌آلات و تجهیزات طراحی بسته‌بندی یک کالا مطلوب باشد و تولیدکننده‌ای تنها به فکر فروش یک کالا با بسته‌بندی ضعیف نباشد می‌توانیم شاهد تحول قابل توجه در زمینه طراحی بسته‌بندی در کشورمان باشیم که متأسفانه در حال حاضر با ماشین‌آلات قدیمی و نگاه قدیمی تولیدکنندگان نمی‌توان طراحی بسته‌بندی مرغوب و مطلوبی را شاهد باشیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار