بافتن پارچه های زری در كشور ما، طريق كمال می پيمايد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدرضا دهقان مهرجردی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: بافتن پارچه های زری در كشور ما، طريق كمال می پيمايد و راه اندازی و حمایت از كارگاه های پارچه بافی و نساجی موجب می گردد همه روزه نمونه های بسيار نفيس و جالبی از این آثار ارزشمند ارايه گردد که در وطن ما سوابقی قديم و طولانی دارد.

وی افزود: نقوش دلنشين بافته های زری، ثمره ذوق، رنج و پشتكار ده ها هنرمند سرشناس و حتی گمنام ايرانی است كه غياث نقشبند از برجسته ترين و مشهور ترين آنان به شمار می رود. 

غياث، هنرمندی شايسته بود كه با تمام جان به هنر خويش عشق می ورزيد و چنان در نقاشی بر روی مقوا برای تهيه نقوش پارچه مهارت داشت كه او را غياث نقش بند می ناميدند.

وی با اشاره به این نکته که دوره صفوی، عصر طلایی هنر بافندگی در ایران است تصریح کرد: پارچه بافی آن دوران نمونه ای است از صبر و حوصله و استادی بافندگان آن. پارچه هايی كه در آن دوره در كارگاه های یزد، كرمان، كاشان و اصفهان بافته می شد پارچه های فاخری بود که خوشبختانه ما توانستیم برخی از آنها از جمله زری بافی، ترمه بافی، دارایی بافی و ... را در استان یزد احیا نماییم. 

وی خاطرنشان کرد: تلاش معاونت صنايع دستی اداره کل بر اين است که صنايع دستی استان احيا شود که احيای دستگاه های نساجی سنتی و حمايت از صنعتگران در اين حوزه در اولويت اهداف اين معاونت می باشد.

لازم به ذکر است: همايش غياث الدين نقشبند یزدی يازدهم بهمن ماه در دانشگاه آزاد يزد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار