دفتر سرور دانش، معاون دوم رییس جمهوری از ارایه طرح امنیتی و اداری مناطق مرکزی افغانستان به ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی خبر داده است.

طرح امنیتی و اداری مناطق مرکزی به ریاست جمهوری فرستاده شدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در خبرنامه ای که از سوی این دفتر منشتر شده گفته شده که این طرح از سوی سرور دانش و محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی تهیه و امضا شده است.

در این طرح در باره دلایل تعدیل واحدهای اداری مناطق مرکزی از یک ولسوالی به چندین ولسوالی و اعزام نیروهای ارتش به این مناطق نیز صحبت شده است.

دفتر سرور دانش می گوید که در سال های اخیر مناطق مرکزی با چالش های امنیتی مواجه بوده از سوی دیگر حضور داعش در افغانستان و رشد گروه های افراطی تهدید بلامنازع برای این مناطق محسوب می شود.

از جانب دیگر این دفتر گفته است که تراکم نفوس در این مناطق ایجاب می کند که ولسوالی های جاغوری، بهسود و لعل سرجنگل به ولایت تبدیل شوند اما به دلیل اینکه این طرح هنوز از سوی دولت تایید نشد به صورت عاجل طرح تعدیل انقسام این مناطق به ولسوالی ها پیشنهاد شده است.

تعدیل واحدهای اداری ولسوالی ها:

اول: انقسام ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور، با جمعیت تقریبی 180 هزار نفوس به دو ولسوالی.

دوم: انقسام ولسوالی ورس ولایت بامیان، با جمعیت تقریبی 160 هزار نفوس به سه ولسوالی.

سوم: انقسام ولسوالی بهسود (حصه دوم بهسود) ولایت میدان، با جمعیت تقریبی 160 هزار نفوس به سه ولسوالی.

چهارم: انقسام ولسوالی ناهور ولایت غزنی، با جمعیت تقریبی 140 هزار نفوس به دو ولسوالی.

پنجم: انقسام ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، با جمعیت تقریبی 300 هزار نفوس به سه ولسوالی.

ششم: انقسام ولسوالی مالستان ولایت غزنی، با جمعیت تقریبی 140 هزار نفوس به سه ولسوالی.

هفتم: انقسام ولسوالی میرامور ولایت دایکندی، با جمعیت تقریبی 160 هزار نفوس به دو ولسوالى.

در خبرنامه انتشار یافته گفته شده است که تعدیل واحدهای اداری باعث ایجاد امکانات در ارائه خدمات عمومی، پاسخگویی حکومت به مطالبات مردم و عمل به تعهداتش در برابر ملت، توسعه متوازن و تأمین عدالت اجتماعی می شود.

در این خبرنامه به ماده 136 قانون اساسی اشاره شده که در آن تشکیل ولایت بستگی به شمار نفوس و مطالبات آن مردم دانسته شده است.

طرح امنیتی

دفتر معاون دوم رییس جمهوری می گوید که بارها در سطح رهبری دولت در باره وضعیت امنیتی و مشکلات حمل و نقل مناطق مرکزی افغانستان صحبت شد اما تصمیم مشخص در باره حل این مشکلات گرفته نشد


در طرح امنیتی و اداری معاونان رییس جمهور و ریاست اجرایی امده است: "به این دلیل که در سال های گذشته مناطق مرکزی از امنیت کامل برخوردار بود. ولی اکنون با توجه به چالش های امنیتی که پدید آمده، یک طرح امنیتی همه جانبه و مطمئن که بتواند این مناطق را در برابر دشمن حفظ کند، بیش از هر زمان دیگر لازم و ضروری به نظر می رسد."


دفتر معاون دوم رییس جمهوری می گوید که بارها در سطح رهبری دولت در باره وضعیت امنیتی و مشکلات حمل و نقل مناطق مرکزی افغانستان صحبت شد اما تصمیم مشخص در باره حل این مشکلات گرفته نشد.

در طرح جدید استقرار یک لوا از ارتش در مرکز بامیان با شش کندک در شیخ علی ولایت پروان، بهسود ولایت میدان وردک، ولسوالی کجران دایکندی، نیلی مرکز ولایت دایکندی و استقرار یک کندک هم در لعل و سر جنگل ولایت غور درخواست شده است.

در این طرح گفته شده که باید دو کندک در جاغوری و بلخاب مستقر شود.

هدف از ارایه طرح


در طرح پیشنهادی گفته شده است:"هدف اصلی این است که خطرات و تهدیدات موجود در مناطق هزاره جات مورد توجه حکومت قرار گیرد و به هر ترتیب ممکن تدابیری اتخاذ گردد که مردم اطمینان پیدا کنند که حکومت، مسئول تأمین امنیت آنان بوده و در مقابل هر نوع تهدیدات احتمالی پاسخگو است."

در خبرنامه انتشار یافته گفته شده است که این طرح به تاریخ 28 قوس 1395 در جلسه رهبری بخش امنیتی در دفتر مشاوریت امنیت ملی، به تفصیل و با ذکر دلایل، توسط سرور دانش و محمد محقق تشریح شده و از سوی اعضای جلسه مورد بحث همه جانبه قرار گرفت.

بخدی نوشت: قرار است در جریان یک ماه دیگر یک هیأت شامل نمایندگانی از نهادی های امنیتی و ملکی به مناطق مرکزی سفر کند و ضمن مشوره با مردم و ادارات محلی، بررسی های دقیق و همه جانبه را در خصوص اجرایی شدن طرح انجام دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.