تا کنون به این مساله فکر کرده اید که هر یک از بازی های رایانه ای کدام قسمت مغز را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهند؟

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از پرسودترین صنایع جهان در سال جاری میلادی به شمار می رود و تا چند ماه پیش گفته می شد سود این صنعت در سال جاری 78 میلیارد دلار خواهد بود و امریکا، اروپا و آسیا و امریکای لاتین هر یک سهمی 30 تا 39 درصدی از این سود را به خود اختصاص خواهند داد.

بر طبق آمار کشور ما نیز بطور متوسط ماهانه 20 میلیارد تومان در این زمینه هزینه می کند و با این هزینه ایران یکی از پرمخاطب ترین کشورها در این صنعت پر سود به شمار می رود.

پیشرفت و محبوبیت این صنعت در بین تمامی گروه های سنی موجب شد تا لقب پرسودترین صنعت جهان در سال جاری میلادی را از آن خود کند و جمعیت بالایی از مردم جهان را در دایره طرفدارانش قرار دهد.

حرکت، هیجان، تنوع، درگیری بخش های مختلف مغز، هماهنگی دستها، خشونت، تحریک عواطف و احساسات، یادگیری کارهای گروهی، افزایش بهره هوشی و بسیاری مولفه دیگر در این صنعت پر سود و متنوع گنجانده شده است.



به نظر شما این صنعت پر سود که حداقل یکی از اعضای هر خانواده با آن درگیر هستند و خو گرفته اند، چه نام دارد؟ اثرات مثبت و منفی این صنعت بر جسم و سلامت به چه میزان است؟ و این صنعت همانطور که برای سازندگانش سودآور است به همان میزان نیز به مخاطب نفع می رساند؟

درست حدس زدید بازی های رایانه ای با تنوع و همه گیری در دنیای رایانه و گوشیها و تلویزیون های هوشمند لقب پرسودترین صنعت را به خود اختصاص داده اند و بسیاری از مردم جهان را به سمتی هدایت کرده اند که بخش اعظمی از زمان خود را صرف این بازی ها کنند.

مولفه های که شما را میخ کوب می کند

هیجان، حرکت و انتقال حس در بازی های آنلاین را شاید بتوان سه مولفه اصلی در جذب گروه های مختلف سنی نام برد، مولفه هایی که در کنار گرافیک و طراحی خوب، دقیق و حساب شده نیز بر نشاندن و گاه میخ کوب کردن گیمرها بی تاثیر نبوده است.

بازی بازها یا در اصطلاح گیمرها از آنجایی که تمام زندگیشان در کنار دستگاه های بازی می گذرد بیش از هر فرد دیگری درگیر کیفیت، هیجان، حس و تنوع این صنعت هستند و تا بدان جا پیش می روند که هر آنچه در بازی رخ می دهد را می توان در رفتار آنها دید و حس کرد.

بازیهای آنلاین به دلیل القای حس واقعی بازی دوطرفه در دنیای حقیقی تاثیرگذاری بیشتری نسبت به دیگر بازیها دارند، اینکه فرد در لحظه با لرزیدن دسته بازی سنگینی تفنگش را هنگام شلیک حس می کند و گاه با هدست صدای شلیک را نزدیک تر و عمیق تر می شوند و یا در بازی ها با فردی داد و ستد واقعی دارد و در برخی بازی ها با طراحی دقیقی می جنگد و فتح می کند، همه موجب می شود روحیات فرد از بازی تاثیر بپذیرد و فرد در بازی بماند!

ماندن در بازی و خواب و خوراک شدن برای عده ای عوارضی دارند به خصوص اگر در سنین کودکی و نوجوانی باشد اما نمی توان بر اثرات مثبت بازی های رایانه ای برای برخی از افراد و بیماری ها چشم پوشی کرد زیرا مغز مرکز اصلی فرمان بدن بیشترین تاثیرپذیری را از این روند خواهد داشت و نوع استفاده از این بازی ها مرکز فرمان عده ای را بهبود می بخشد و برای عده ای دیگر تهدید زا می شود.

کدام قسمت های مغز بیشتر درگیر هستند

در ادامه خواهیم گفت چه قسمت هایی از مغز در هنگام بازی های رایانه ای درگیر می شوند، بازی های خشن چگونه مغز را تحت تاثیر می گذارند و اثرات و مثبت و منفی بازی های رایانه ای چه خواهد بود.

هر بازی متناسب به نوع طراحی و هدفی که بر آن ساخته شده تاثیری متفاوت بر مغز خواهد داشت، و بازی های رایانه ای ارتباط بین نورون های مغز که نقش موثری در یادگیری دارند را تقویت می کند.

حال به دسته بندی بازی های و تاثیرات آنها می پردازیم

اگر بیشتر به سراغ بازی هایی می روید که نیازمند واکنش سریع و لحظه ای هستند بدانید در هنگام این بازی آن بخش از مغز که حرکات حسی را کنترل می کند فعال است.

افرادی که بیش از حد درگیر بازی های رایانه ای هستند و اطرافیان آنها تغییراتی در حالات روحیشان حس می کنند باید بدانند قسمت لوب پیشانی مغز آنها که از نواحی مهم حرکتی به شمار می رود بلا استفاده مانده است.

بازی هایی که به تفکر منطقی نیاز دارند قشر جلویی مغز را فعال می کند و در بازی های خشن کمربند قدامی که وظیفه درک و برنامه ریزی را بر عهده دارد فعال می شود.

اما برای افرادی که شادی را می پسندند پیشنهاد می شود به سراغ بازی هایی بروند که حس یادگیری و دریافت پاداش را به فرد می دهد زیرا در این بازی ها دوپامین که نوعی پیام رسان عصبی است و در اصطلاح شادی آور نامیده می شود، ترشح می شود.



از سویی دیگر نباید فراموش شود که بازی کردن بیش از حد به خصوص بازی های خشونت آمیز خلق و خوی خشونت را در افراد پرورش می دهد و اگر بازی های رایانه ای ادامه دار باشد در طول یک هفته می تواند عملکرد عاطفی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین بر طبق تحقیقات اضطراب و استرس در افرادی که بیش از دیگران بازی های خشن انجام دهند، نمود دارد.

در کنار درگیری های مغز در اثر بازی های رایانه ای به خصوص بازی های آنلاین که وصف آنها در ابتدا گفته شد این نوع بازی ها می توانند برای گروهی اثرات مثبت در پی داشته باشد.

تقویت مهارت همکاری و کار گروهی، حل مشکلات بر اثر مهارت آموزی هایی که به واسطه بازی ها به دست آمده، چرخش ذهن، همکاری دست و چشم، مسیریابی، تقویت حافظه، افزایش بهره هوشی، افزایش خلاقیت، تحریک مغز در گروه های با بیماری خاص و ..... می تواند بخشی از این پیامدهای مثبت باشد و شاید در آینده ای نزدیک بازی های رایانه ای در لیست درمان های پزشکی برای برخی گروه های خاص نیز قرار گیرد.

همراه با مزایای بازی های رایانه نباید از مضرات آن نیز غافل شد هرچند این مضرات و تهدیدات بیشتر متوجه افرادی خواهد بود بیش از حل معمول در معرض بازی های رایانه ای و امواج رایانه، گوشی های هوشمند، لپ تاپ و تبلت قرار می گیرند.

این تاثیرات منفی شامل، افزایش واکنش های خشونت آمیز در افراد، سرکوب احساسات، چاقی، کاهش تمرکز، کاهش بازدهی افراد در فعالیت های مختلف، خطر بروز تشنج در بیماران خاص، افسردگی، بی حوصلگی، تندخویی و پرخاش در کودکان و .... می باشد.

و در پایان؛

در این گزارش تلاش شد علاوه بر ارائه اطلاعات در خصوص تاثیرگذاری بازی های رایانه ای بر مرکز فرمان بدن به مضرات و مزایای استفاده از آن نیز پرداخت شود، با این اطلاعات می توان نتیجه گرفت از هر وسیله و نرم افزاری به اندازه نیاز و درست استفاده شود می توان بالاترین بهره را از آن برد، پس بهتر است در استفاده از فضای مجازی که بازی های رایانه ای نیز بخش کوچکی از آن هستند تعادل را رعایت کنیم.


گزارش از عاطفه بیات

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار