بلندترین شب سال را در لرستان «شو اول قاره» مي‌گويند ومردم رسوم مخصوص به خود را در این شب دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ شب چله در ميان مردم مناطق لر و لک‌نشين در استان لرستان و چه بسا استان های همجوار ، داراي آداب و رسوم خاصي در شب یلدا دارند و به آن «شو اول قاره» مي‌گويند.
دراز‌کردن شال يا چادري از پشت بام همسايه توسط نوجوانان و جوانان براي دريافت آجيل و ميوه از‌‌ديگرهمسايگان و خواندن اشعاري به همين منظور از برنامه‌هاي ويژه شب يلدا در شهرهاي مختلف اين نواحي است.  
صاحبخانه کمي آجيل گندم برشته با ميوه و شيريني در شال بچه‌ها مي‌گذارد و بچه‌ها ضمن بالا کشيدن شال و محتوياتش به‌عنوان تشکر از صاحبخانه، این اشعار  را تکرار مي‌کنند.
 (امشو اول قاره، خير د هونت بواره): امشب اول يلدا يا اول زمستان است خير از خانه ات ببارد.  
(نون و پنير و شيره کيخا هونت نميره) نان و پنير و شيره، کدخدا (صاحبخانه) خانه‌ات نميرد.  
(چي به علي کوشکه بياره) چيزي بده علي کوچک يا بچه‌ات بياورد... .
 
در اين شب، همچنين مردم با استفاده از گندم، شاهدانه، کنجد و گردو، تنقلاتي خاص تهيه کرده و با جمع‌شدن افراد خانواده کنار هم از آن استفاده مي‌کنند.  
در لرستان شب چله (شو اول قاره) گندم شيره هم مي‌خورند که از اين طريق گندم را در شيره مي‌خيسانند و زردچوبه و نمک را با آن مخلوط کرده، سپس آن را روي ساج برشته کرده و همراه بادام، گردو، کشمش، سياه‌دانه و کنجد مخلوط مي‌کنند. گرفتن فال چهل‌سرو از دیگر آداب این شب در میان لر ها و لک هاست .
فال چل سرو بیشتر در استان های لرستان ،کرمانشاه و ایلام مرسوم بوده و یادگار شیرینی از شب های مهربانی و صفای گذشتگان ماست .
هنوز هم با این که مردم از سنت های گذشته فاصله گرفته اند جای فال "چل سرو" در شب های این مردم پایدار است و با شوق بسیار این محفل شاعرانه بر پاست.
این فال متشکل از چهل بیت شعر تک بیتی ست که بسیار مفاهیم بلند و پر محتوایی را در خود جای داده اند که مفهوم بیت چهلم یا آخر نتیجه فال می باشد .
فردی که تسبیحی را در دست دارد ، باید دور از چشم بقیه به ازای خواندن هر بیت یک دانه تسبیح بیندازد واین کار را تا دانه چهلم ادامه دهد .
 افراد حاضر در جمع که اشعار را می خوانند بایستی 3یا 7 نفر باشند وبه صورت تصادفی هر یک بیتی را بخوانند ، هنگام گرفتن فال کافیست قسمتی از ابتدای بیت که معمولا دو واژه است خوانده شود اما بیت آخر کامل خوانده شده و تفسیر می شود .
فال حافظ و پختن غذاهاي خاص اين شب هم مانند سایر استان های کشور از برنامه های مردم لرستان در این شب باستانی است.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.