رئیس دیوان محاسبات گفت: پژوهشگرهای پارلمانی در شرایط سیاست زده امروزه گاهی اوقات دچار جوزدگی می شوند و گزارش‌ها را براساس عواملی که تحت فشار آنها هستند، تنظیم می‌کنند.

محیط امروزه قانونگذاری محیطی سیاست‌زده است/ پژوهشگر خوب نباید دچار جوزدگی شود

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در پنجمین همایش ملی نقش پژوهش در قانون گذاری که صبح امروز 29 آذرماه در سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: درحال حاضر در جهان شرایطی وجود دارد که برای قانون گذاری نیازمند به وجود آمدن یک فضای سیاسی نوظهور هستیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: در بحث قانون گذاری یک محیط پیچیده چند وجهی وجود دارد که مهمترین وجه آن پیچیدگی‌های رفتاری این حوزه است.

وی تصریح کرد: معضلات قانونگذاری فقط مربوط به کشور ما نیست بلکه کل دنیا درگیر آنند چرا که محیط امروزه قانون گذاری محیطی سیاست‌زده است.

عادل آذر درباره ویژگی‌های یک پژوهشگر پارلمانی بیان داشت: پژوهشگرهای پارلمانی با توجه به شرایط سیاست زده امروزه گاهی اوقات دچار جوزدگی می شوند و گزارشات و پژوهش‌ها را براساس عواملی که تحت فشار آنها هستند تنظیم می‌کنند.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: دنیا برای مقابله با این گونه پژوهش‌ها دو راهکار طراحی کرده که اولین آن ویژگی‌های رفتاری پژوهشگر و دوم ابزارهایی است که در اختیار پژوهشگر قرار دارد.

وی تصریح کرد: روش هایی که امروز در کشو به کار بسته شده ناقص است که این را می توان از تحقیقات صورت گرفته به وضوح دید.

عادل آذر ادامه داد: یک پژوهشگر موفق زمانی موفق است که بتواند پژوهش خود را با شجاعت و استقلال حرفه ای انجام دهد و اگر کسی این ویژگی ها را نداشته باشد گزارشات کاریکتاتوری ارائه می دهد، یک پژوهشگر خوب باید بتواند عوامل خارجی که به او فشار می آورند را مدیریت نماید و گزارش واقعی را ارائه دهد.

عادل آذر افزود: امروزه در دنیا پژوهش های تطبیقی تقریبا منسوخ شده است و فضای مکانیزیم پژوهش‌های چند وجهی به وجود آمده است، همچنین در بحث قانون‌گذاری نیز نمی توان چشم انداز، فضا و امکانات را با یک پژوهش منطبق کرد و نیاز به تحقیقات گسترده دارد.

رئیس دیوان محاسبات کشور در بخش پایانی سخنانش با اشاره به این موضوع که باید توجه کرد که چرا برخی قوانین ما تداوم ندارد،خاطرنشان کرد: یک تحقیق خوب تحقیقی است که بتواند هوشمند، در دسترس و استوار  باشد که با تغییرات دولت‌ها از بین نرود و زمانی جامعه پیشرفت می کند که این تغییرات خوب به قوانین تبدیل شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: مجلس ، عادل آذر ، صحن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار