پس از ماه‌ها تلاش و كار شبانه روزی هنرمندان ايرانی و عراقی، گنبد حرم مطهر حضرت علی(ع) ترميم و بازسازی شده و همزمان با سالروز ميلاد پيامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق(ع) در نجف اشرف رونمايی شد.

رونمایی از گنبد جديد حرم مطهر حضرت علي(ع) انجام شدبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گنبد حرم مطهر حضرت علي(ع) بعد از حدود 300 سال به دست هنرمندان و استادكاران ايرانی و عراقی ترميم و بازسازی شد.

در آيين رونمايی از گنبد مطهر حرم علوی جمعی از مسئولان ايرانی و عراقی ازجمله رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه، توليت حرم مطهر علوی، امام جمعه اهواز، استاندار و شماری از مسئولان اين استان، مسئول دفتر نمايندگی بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف و جمعی از مسئولان عراقی، مديران ستاد بازسازی عتبات عاليات و زائران عتبات عاليات حضور داشتند.

گنبد ترميم و بازسازی شده حرم مطهر امام علی(ع) با محيطی برابر 51.5 متر و ارتفاعی برابر 5. 4 متر است و ترميم خشت‌های اين گنبد يكی از بزرگترين و مهم‌ترين پروژه های آستان علوی به شمار می‌رود. برای اجرای اين پروژه 105 كيلوگرم طلای 24 عيار استفاده شده و در مجموع در هر خشت 20 گرم طلا به كار رفته است و تعداد رج‌ها (دورهای قطر گنبد) 76 حلقه و تعداد خشت‌ها نزديك به 10 هزار عدد است.

با توجه به گذشت سالهای بسيار زياد از ساخت اين گنبد، ورقه‌های مسی، خشت‌ها و روكش طلای آنها دچار فرسايش و تخريب شده بود كه از اين رو توليت حرم مطهر علوی با توجه به توانمندی هنرمندان كشورمان با همكاری و همگامی برادران عراقی پروژه ترميم خشت‌ها را به ستاد بازسازی عتبات عاليات سپرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۹:۳۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
همه هستی ام فدای حضرت امیرالمومنین و آل بیت مطهرشان (ع)
Iran (Islamic Republic of)
صادق برزگران
۱۵:۵۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
السلام علیک یاعلی بن ابی طالب ، در جواب آنكسي كه افاضات فرموده كه مردم بیچاره فقیر چی میشن این وسط ؟؟!! بايد بگويم شما تشريف ببر به نجف اشرف و حرم امام علي (ع) آنوقت تكليف مردم بيچاره فقير را ميبيني كه آن وسط حاضرندجان خود را تماما به پاي امام بريزند ، و مالشان اصلا ارزشي در راه امام ندارد، شما عزيزم غصه ي اين مردم فقير را هرگز مخور
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۵:۳۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
به والله علی خودش راضی نیست به فکر بیکاران باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
السلام علیک یاعلی بن ابی طالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
مردم بیچاره فقیر چی میشن این وسط ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
مهم اینه که اعتقادات قوی بشه بقیش حله
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۵۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۵
جانم فدایت یا علی
آخرین اخبار