معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور گفت :تعداد یک میلیون و300 هزار معلول با ثبت در سامانه شناسایی شده اند.

انوشیروان محسنی بندپی، در حاشیه افتتاح طرح پایلوت کشوری توانمندسازی اجتماعی محله محور در منطقه لتحر کاشان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:زیر پوشش قرار گرفتن همه معلولان شدید در بهزیستی و حمایت آنها از جمله مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه ششم در قانون است که از فردا در دستور کار مجلس برای تصویب قرار می گیرد.
وی،با اشاره به پرداختی به خانواده ای که از یک معلول نگهداری می کندبا هدف موسسه زدایی نه موسسه پروری در این قانون افزود:افزایش چهاربرابری (20 درصد از حداقل حقوق قانون کار هر سال)مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کشور که سرپرست خانوار یا دارای فرزند معلول هستند در تلفیق قانون برنامه ششم مصوب شد که پرداخت شود.
*پرداخت اعتبار 800 میلیارد تومانی بهزیستی در حوزه توانبخشی
به گفته وی،800 میلیارد تومان اعتبار امسال بهزیستی کشور در حوزه توانبخشی است.
معاون وزیر تصریح کرد:10 درصد از این اعتبار برای نابینایان، 14 درصد برای ناشنوایان، 40 درصد برای معلولان جسمی حرکتی، 26 درصد معلولین ذهنی و هشت درصد برای بیماران روانی است.
محسنی بندپی،پیشگیری از معلول زایی را یکی از اقدامات سالانه بهزیستی دانست و افزود:گفت متاسفانه بدلیل عدم پیشگیری 25 تا 30 هزار کودک در سال از همان بدو تولد معلول متولد می شود.
*اجرای طرح غربالگری برای 40 هزار زوج ایرانی
وی،اجرای طرح غربالگری حوزه پیشگیری بهزیستی در 31 استان برای 40 هزار زوج با تکمیل فرم پرسشنامه استاندارد بر اساس آخرین استانداردهای جهانی سازمان با بررسی سوابق خانوادگی را یادآورشد و گفت:30درصد از از این زوج ها به مشاوره ژنتیک ارجاع و 15 درصد برای انجام آزمایشات ژنتیک معرفی شدند.
به گفته وی، درقانون برنامه ششم توسعه الزام شده است کسانیکه امر خوب و مقدس ازدواج را دارند پرسش نامه این طرح را در نظام سلامت تکمیل کنند.
وی اظهارداشت: هزینه آزمایش ژنتیک توسط بهزیستی برای خانواده های تحت پوشش بهزیستی کمیته امداد و سازمان بهزیستی و خانواده های دارای یک معلول پرداخت می شود.
*اجباری شدن طرح غربالگری ژنتیک ازدواج در برنامه ششم توسعه
رییس سازمان بهزیستی کشور، در ادامه تصریح کرد:پرداخت هزینه آزمایش ژنتیک در مورد بقیه نیز با توجه به بررسی انجام شده تیم مددکاری از وضعیت مالی خانواده بین صفر تا 100 از دیگر مفاد این قانون حمایتی است.
محسنی بندپی،استاندارد کردن خدمات و توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی بویژه معلولان را از راهبردهای اساسی سازمان بهزیستی تاکیدکرد و گفت :تفاهم نامه ای در این راستا با سازمان آموزش فنی حرفه ای و همکاری موسساتی که در خارج از کشور اقدامات خوبی انجام دادند و تجربیات موفق دارند مثل لیون سیته و موسسه ASB (سازمان جمعیت مددکاران و خیرین آ اس ب آلمان )برای معلولان تحت پوشش به صورت مستقیم و معلولان در خانه ها منعقد شده است تا بتوانند زمینه اجرای تجارب موفق خود را فراهم کنند.
* قانون جامع حمایت از معلولان بالاترین تحول معیشتی را ایجاد می کند
وی، با اشاره به ارائه لایحه قانون جامع حمایت از معلولان که مهمترین تحول را در حوزهای معیشتی، فعالیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را ایجاد می کند گفت:اولویت اول در این قانون مناسب سازی،دوم تردد آسان برای حضور در محیط اجتماعی و برگشت پذیری به جامعه و سوم مبحث اشتغال برای معلولین است.
به گفته وی،اشتغال در این قانون با سه رویکرد ایجاد مشوق برای کارفرمایان معلولین (دادن 50 درصد حقوق آنها توسط دولت پرداخت کند)، پرداخت بیمه توسط دولت و الزام تکلیف سه درصد است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در همان ابتدا آنرا جدا خواهدکرد تا برای اشتغال معلولان اقدامات خوبی انجام دهد.
*افزایش وام مسکن معلولین به 20 میلیون تومان
معاون وزیر در خصوص مسکن معلولین نیز افزایش وام بلاعوض از 8 به 20 میلیون برای خانواده تک معلول به بالا را در لایحه قانون جامع حمایت معلولین خبراد و گفت :هم اکنون براساس تفاهم نامه ای که با بنیاد مستضعفان امضا شده است 15میلیون تومان وام بلاعوض برای خانواده دو معلول به بالا از طریق این بنیاد، 10 میلیون تومان توسط بهزیستی و 5 میلیون تومان هم از طریق خیرین مسکن ساز پرداخت شود.
محسنی بندپی،تصریح کرد:علاوه بر این تسهیلات بلاعوض بحث مسکن اجتماعی
معلولین در خود دولت نیز در دست بررسی است.
*تحویل 2 هزار مسکن معلولین تا پایان سال
وی،تحویل 2 هزار مسکن معلولین تا پایان سال را خاطرنشان کرد و گفت:ساخت 46 هزار مسکن برای افراد تک معلول سرپرست خانوار نیز 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محسنی بندپی،اظهارداشت: دولت روحانی تنها دولتی بود که با بازنگری قانون جامع حمایت از معلولین در 10 فصل برای تصویب آن در مجلس پیشقدم شد که مناسب سازی، توانبخشی، اشتغال، مشوق ها و معافیت های مالیاتی برخی از موارد آن است.
*ایجاد 13 هزار شغل برای معلولین در سال جاری
به گفته وی،13 هزار شغل برای معلولین از ابتدای سال جاری تاکنون ایجاد شده است.
وی گفت:بهزیستی 350 میلیارد تومان اعتبارات اشتغالزایی با 45 هزار شغل که 25 هزار تای آن برای معلولین بوده از محل بند ج تبصره 16 در سال 94 داشته است.
محسنی بندپی، در پایان با تاکید بر اینکه وزیر فرهنگ خیر جمعی را در کشور نهادینه کرده است گفت:سازمان بهزیستی در این دولت با رویکرد علمی تخصصی مهار وکنترل معلولیت و آسیب های اجتماعی سه محور پیشگیری از بروز معلولیت ها، ارتقای خدمات توانبخشی و توانمندسازی و استفاده از ظرفیت های خیر جمعی را فراروی خود نهادینه کرده است.
شایان ذکر است انوشیروان محسنی بندپی، در قالب هیات همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شرکت در افتتاح طرح پایلوت کشوری توانمندسازی اجتماعی محله محور در منطقه لتحر کاشان، بازدید از موسسه نیکوکاری کاشانه مهر و گردهمایی موسسات خیریه وخیرین کاشان به این شهرستان سفر کرده بود.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.