تکیه هفت‌تنان به دلیل وجود مدفن هفت عارف گمنام، به «هفت‌تنان» مشهور کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امیری مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه تکیه هفت‌تنان یكی از بناهای دوران کریم‌خان زند است که در شمال آرامگاه حافظ و در دامنه کوه تخت ضرابی (کوه چهل مقام) جای گرفته است افزود:  وجود مدفن هفت عارف گمنام، این مکان را به «هفت‌تنان» مشهور کرده است.
وی با اشاره به اینکه عمارت هفت تنان به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود اظهار کرد: در بخش شمالی، عمارتی دو طبقه قرار دارد که در طبقه اول آن تالار مرتفعی با دو ستون سنگی یکپارچه بنا شده است.
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تصریح کرد: بر روی این دو ستون، نقش‌های زیبایی با رنگ و روغن ترسیم شده که بخشی از آن به مرور زمان از بین رفته است.
امیری با بیان اینکه در تاقچه بالای این تالار، پنج نقاشی با رنگ و روغن توسط آقا صادق، نقاش دوران زندیه ترسیم شده است اظهار کرد: این مجالس شامل درویش با کلاه و تبرزین و ریش سفید، حضرت موسی(ع) در حال شبانی، شیخ صنعان و دختر ترسا، قربانی کردن اسماعیل توسط حضرت ابراهیم(ع) و درویشی که بعضی او را شاه عباس اول صفوی و برخی او را سعدی یا حافظ می‌دانند.  
وی ادامه داد: این نقاشی‌ها در بین سال‌های 1336 و 1337 خورشیدی توسط نقاش و هنرمند مشهور محمد باقر جهانمیری با همان طرح و نقش قدیمی بازسازی شد.
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: هم اكنون تکیه هفت تنان به موزه سنگ اختصاص یافته است.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.