نعمت زاده گفت: نمایندگانی که ادعا می کنند، دولت به مسائل معدنی بی توجه است، بودجه بیشتری در اختیار ما قراردهند تا بتوانیم این بخش را توسعه دهیم.

/////محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اینکه دولت در برنامه ششم توسعه توجهی به معدن و صنایع معدنی نداشته، اظهار داشت: نمایندگانی که ادعا می کنند، دولت به مسائل معدنی بی توجه است، بودجه بیشتری در اختیار ما قراردهند تا بتوانیم این بخش را توسعه دهیم.

وی در خصوص فعالیت های صورت گرفته برای توسعه بخش معدنی و صنایع معدنی، اظهار داشت: معدن همیشه در صدر اولویت های دولت و وزارتخانه بوده است. این در حالی است که در هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای با کشور بلاروس در زمینه تولید مشترک ماشین آلات سنگین معدنی به امضا رسیده است.

صنعت معدن توجه بیشتری را طلب می کند

مهدی کرباسیان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن (ایمیدرو) در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ضمن تشریح آخرین وضعیت معدن و صنایع معدنی برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: حوزه معدن و صنایع معدنی توجه بیشتری را می‌طلبد، چراکه این بخش می‌تواند در قانون بودجه سال 96 و برنامه ششم توسعه به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی کمک قابل توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به نیاز کشور به توسعه معادن و صنایع وابسته به آن گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تخصیص سه میلیارد دلار به ایمیدرو می‌تواند بخش معدن را متحول کرده و زمینه را برای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی فراهم کند و با این میزان اعتبار می توانیم نیاز کشور را برای جذب سرمایه 50 میلیارد دلاری مرتفع کنیم.

کرباسیان در خصوص مزایای تولید محصولات معدنی در داخل کشور، گفت: عمده معادن کشور در مناطق محروم قرار گرفته‌اند، این نعمت الهی در کنار بهره‌مندی عظیم از منابع گازی می تواند ارزش افزوده بیشتری برای این محصولات به همراه داشته باشد که نتیجه این امر عمران و آبادانی در مناطق محروم و در کنار آن ایجاد اشتغال است، برهمین اساس از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای عنایت ویژه به بخش معدن را داریم.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن در پاسخ به این سوال که نقش آفرینی تشکل هایی نظیر خانه معدن در تصمیم گیری‌های این بخش به چه میزان بوده است، اظهار داشت: بخش خصوصی باید بیش از گذشته در بخش معدن فعال ظاهر شود، چراکه در حال حاضر دولت و مجلس شورای اسلامی سیاست های حمایتی از این بخش را آغاز کرده‌اند که در این راستا بخش خصوصی نیز باید پیشنهادات قابل اجراتری ارائه کند.

وی در ادامه تأکید کرد: جلسات متعددی در حال حاضر میان مسئولان بخش دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان بخش خصوصی برگزار شده که در طی آن بخش دولتی علاقه‌مندی خود را به شنیدن نظرات راهبردی بخش خصوصی ابراز کرده است، اما از طرف دیگر نیز فعالان بازار بخش خصوصی نیز برای رشد این بخش باید فعالیت خود را افزایش دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان در پاسخ به این سوال که چرا دولت آنطور که باید در برنامه ششم توسعه توجهی به بخش معدن و صنایع معدنی نداشته است، اظهار داشت: دولت در برنامه ششم دو بند را به این حوزه اختصاص داده است اما مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه بودجه باید به توسعه این بخش توجه بیشتری کند، ضمن اینکه تحقق توسعه صنعت معدن با حمایت دولت تکمیل خواهد شد.

دولت بی توجه به صنعتِ معدن/ حساب ویژه معدن در خزانه ایجاد می شود

داریوش اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی در خصوص میزان توجه بخش دولتی به حوزه معدن و صنایع معدنی، اظهار داشت: بخش معدن علی رغم پتانسیل بالا برای جایگزینی در آمدهای نفتی، مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.

وی افزود: برنامه ششم توسعه نیز صنایع معدنی را  به عنوان بخش پیش رو در چشم انداز پنج ساله معرفی کرده اما در متن حتی یک حکم در این خصوص پیش بینی نشده بطوریکه اعضای کمیسیون با صرف وقت بسیار الحاقیه‌های متعددی به آن اضافه کرده است.

اسماعیلی تصریح کرد: کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با دعوت از فعالان بخش خصوصی و دولتی و سایر مجموعه‌های مرتبط نظیر دانشگاه‌ها توانست چندین الحاقیه را در کمیسیون مصوب کند که در حال حاضر این مصوبات به کمیسیون تلفیق ارسال شده است و در نتیجه‌ اجرایی شدن آن شاهد تحولاتی چشمگیر در حوزه معدن و صنایع معدنی خواهیم بود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های بودجه سال گذشته، اظهار داشت: در دوره گذشته و در مباحث بودجه‌ای معدن، بخش دولتی اقدامات حمایتی لازم را ترتیب نداد و  این بار هم مجلس و کمیسیون صنایع و معادن بودند که تغییراتی در آن بوجود آوردند.

وی یادآور شد: یکی از مهمریتن مسائل معدنی، بحث اکتشاف است که تا کنون آنطور که باید به آن پرداخته نشده است، بطوریکه کشورهای همسایه نظیر افغانستان از ما پیشی گرفته اند، برهمین اساس باید از نظر اعتباری توجه مطلوب‌تری به‌ویژه در مباحث اکتشافات عمقی، ژئوفیزیک و ژئوفیزیک هوایی صورت بگیرد، بطورکلی سیاست‌های کشور و فعالیت‌ها باید از حیث داده های فیزیکی و بخش اکتشاف یکبار دیگر مورد بازنگری قرار گیرند.

اسماعیلی در ادامه افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مقرر گردید تا در برنامه ششم توسعه تمام درآمدهای بخش معدن به حساب ویژه خزانه داری واریز شود و تمام درآمدهای حاصل از آن مجدد صرف معدن و صنایع معدنی شود، دولت نیز برای کسب درآمد بیشتر خام فروشی را کنار بگذارد  و به مالیات و عوارض کارخانه‌های  فعال این بخش بسنده کند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای توسعه صنعت معدن کشور اظهار داشت: همچنین مصوب شد تا شورای معادن، در استانها تشکیل شود تا بار تصمیم گیری و رسیدگی به این صنایع سبک تر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار