با اینکه قرار بود گفتگوهای سه جانبه مسکو، چین و پاکستان با محوریت افغانستان برگزار شود، اما چگونگی برگزاری آن تاکنون در هاله‌ای از ابهام است.

آیا روسیه میزبان مذاکرات سه جانبه صلح افغانستان خواهد شد؟
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، چندی پیش نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان از میزبانی مسکو برای نشست سه جانبه روسیه، چین و پاکستان با محوریت افغانستان خبرداده و تاکید کرده بود که کشورهای منطقه می‌توانند تاثیر بسزایی در حل مشکلات افغانستان داشته باشند.

وی به مبارزه با تروریسم و مواد مخدر در افغانستان اشاره کرده که بدون مشارکت وسیع کشورهای منطقه آمریکا در آن ناموفق بوده است. اما اخبار منتشر شده در رسانه‌های افغانستان مبنی بر ارتباط روسیه با طالبان فضا را به سمت دیگری پیش برد تا آنجا که سفارت روسیه مجبور به واکنش شد و اعلام کرد این کشور با گروه طالبان افغانستان ارتباط دارد، اما این ارتباط به نحوی نیست که در رسانه‌های افغانستان منعکس می‌شود.

الکساندر مانتینسکی سفیر روسیه در کابل گفته است که تماس‌های روسیه با گروه طالبان با هدف امنیت اتباع روسی و نمایندگی‌های سیاسی روسیه در افغانستان انجام می‌شود و بخش دیگری از این تماس‌ها نیز به منظور تسریع صلح و آشتی میان حکومت کابل و گروه طالبان صورت می‌گیرد.

 این گفته‌های مانتینسکی اما سنای افغانستان را اقناع نکرد و آنان ارتباط مسکو با طالبان را مداخله در امور داخلی کشورشان دانسته و آن را محکوم کردند.

از طرفی وحید مژده کارشناس مسائل سیاسی افغانستان درباره دلیل ارتباط روس‌ها با طالبان بیان داشته است که کسانی که فکر می‌کنند روس‌ها به طالبان اسلحه یا پول می‌دهند، فکر درستی نمی‌کنند و تا به حال نه چنین چیزی صورت نگرفته و نه وعده آن داده شده است.

او جابه‌جایی روسای جمهور ایالات متحده و شفاف شدن مواضع کاخ سفید در قبال روسیه را از دلایل مسکو برای سکوت درباره برگزاری نشست سه جانبه عنوان می‌کند و می‌گوید با آمدن ترامپ به کاخ سفید احتمال حضور وی بر سر میز مذاکرات سه جانبه وجود دارد.

گفتنی است نشست سه جانبه مسکو، پاکستان و چین قرار بود اواخر همین ماه برگزار شود اما هنوز مقام‌های روسی درباره چگونگی برگزاری آن اظهار نظری نکرده‌اند.

 این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که فعالان سیاسی افغانستان معتقدند هرگونه نشستی که با محوریت افغانستان برگزار شود و نماینده با صلاحیت این کشور در آن حضور نداشته باشد از پیش شکست خورده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.