نخست‌وزیر انگلیس توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی را رد کرد

روز چهارشنبه، ترزا می اعلام کرد به فروش تسلیحات به عربستان سعودی ادامه خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت "ایندیپندنت"، ترزا می – نخست وزیر انگلیس – درخواست‌ها برای توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی را رد کرد.

روز گذشته، آمریکا اعلام کرد به دلیل مشاهده مدارکی دال بر مشکلات نظام‌مند و رایج در انهدام اهداف به وسیله عربستان سعودی، فروش تسلیحات هدایت‌شونده با دقت بالا را به این کشور را لغو خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی اند عربستان سعودی، مدارس، بیمارستان‌ها و مجالس عروسی را در اقدامات مداخله‌آمیزش در یمن هدف قرار گرفته است.

علی‌‍‌غم تغییر سیاست‌های آمریکا، انگلیس به تامین چنین تسلیحاتی به عربستان سعودی ادامه می‌دهد.

رئیس حزب "اس‌ان‌پی" روز چهارشنبه خطاب به نخست وزیر انگلیس گفت: "در 24 ساعت گذشته، آمریکا فروش تسلیحات هدایت شونده لازم برای حمله به یمن را برای عربستان متوقف کرده است. آیا انگلیس نیز چنین اقداماتی را انجام خواهد داد؟"

ترزا می در پاسخ گفت: "ما در فروش تسلیحات بسیار سختگیرانه عمل می‌کنیم. ما در سال‌های اخیر نیز برخی از مجوزها برای صادرات مهمات به عربستان سعودی را باطل کرده ایم." وی در ادامه گزارش‌ها درباره هدف قرار دادن غیرنظامیان به وسیله عربستان سعودی را اتهاماتی خواند که باید به صورت مناسب مورد بررسی قرار گیرند.

از آغاز دخالت‌های عربستان در یمن در سال 2015، انگلیس نزدیک به 3 میلیارد پوند تسلیحات را به این کشور به فروش رسانده است. 2.2 میلیارد پوند از این مبلغ، برای خریداری هواپیماهای هدایت شونده و یا هواپیما‌های عادی هزینه شده است. 1.1 میلیارد پوند دیگر نیز برای خرید موشک‌ها و بمب‌ها، و 430 هزار پوند برای خرید وسایل نقلیه و تانک از جانب عربستان به انگلیس پرداخت شده است.

یکی از اعضای کمپین مبارزه با تجارت اسلحه در این‌باره گفت: "انگلیس نیز مانند آمریکا میلیاردها پوند از فروش تسلیحات به عربستان سعودی دریافت کرده است. شرکت‌های انگلیسی مانند شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی از ویرانی و تخریب سود بسیاری به جیب زدند. اگر آمریکا این اقدام را متوقف کرده است، چرا انگلیس به طور کل فروش تسلیحات به عربستان را متوقف نمی‌کند؟ چرا حقوق بشر از سود شرکت‌های سازنده تسلیحات اهمیت کمتری دارد؟"

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار