گفت‌وگو با خانواده مهماندار قطار تبریز- مشهد که هنوز مفقودالاثر است

دو هفته از سانحه برخورد دو قطار در حوالی سمنان -که موجب داغدار شدن خانواده‌های زیادی شد- می‌گذرد. در قطار شماره 480 تبریز-مشهد، مهمانداری به‌نام «محمد» بود که رسمِ میهمان‌نوازی را خوب می‌دانست و برای نجاتِ مسافران گرفتار در آتش، خود را طعمه‌ حریق کرد .

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خانواده محمد در روستای بسیط هشترود زندگی می‌کنند و پیکر این جان‌باخته حادثه قطار تبریز-مشهد جزء 6 پیکری است که مفقود شده‌اند.
 
 «موسی» برادر محمد با اشاره به حادثه قطار تبریز-مشهد، اظهار داشت: برادرم را در این سانحه از دست داده‌ام اما هنوز خبری از پیکرش نیست تا یک خانواده را از چشم‌انتظاری درآورند. هنگامی که اجساد را به پزشکی قانونی تبریز انتقال دادند، هر روز به آنجا رفتیم تا بلکه خبری از برادرم به‌دست آوریم، روز آخر گفتند تنها 4 جسد باقی مانده است و امیدواریم یکی از آنها محمد شما باشد اما آن قطعه‌ها هم متعلق به اشخاص دیگری بود و پیکر برادرم شناسایی نشد.
 
موسی می‌گوید رفتار مسوولان بعد از مراسم تشییع پیکرها تغییر یافته، تا هنگامی که وزرا و مسوولان بلندپایه سر صحنه بودند، دست‌اندرکاران نیز به ما جوابِ درست و حسابی می‌دادند، اما حالا پزشکی قانونی به تلفن ما هم جواب نمی‌دهد، مگر ما جز پیکر محمد چیز دیگری می‌خواهیم؟ مدام به مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی می‌روم تا پیگیر پرونده برادرم شوم، اما آنها می‌گویند دیگر جسدی باقی نمانده است و ما نیز تلاش خود را برای شناسایی پیکر مفقودین می‌کنیم.
 
در حالی که بغض گلویش را گرفته ادامه می‌دهد: محمد 10 سال سابقه‌ فعالیت در راه‌‌آهن را داشت، آنهایی که در سانحه قطار حضور داشتند، تعریف می‌کنند برای کمک‌رسانی به مسافران وارد سالن شماره چهار شد، چند نفر را بیرون آورد و بازهم داخل رفت تا گرفتاران سالن شماره پنج را نجات دهد، چند دقیقه بعد، بر وسعت و شدت حریق افزوده شد و بعد از آن هیچ‌کس محمد را ندید. برادرم دختر کوچکی دارد و برادر زاده‌ام روزی 100 بار از من سراغ پدرش را می‌گیرد، نمی‌دانم به او چه بگویم؟ حال خانمش هم که در جوانی بیوه شده به توصیف نمی‌آید.
 
از او درباره حال و روز پدر و مادرش و دلجویی از آنها می‌پرسم که می‌گوید: والدینم بعد از شنیدن خبر مرگ محمد به حال‌و‌روزی افتاده‌اند که در کنار غم فراق برادر، نگران وضعیت آنها هستیم و روزمان در بیمارستان می‌گذرد؛ خواهرانم مدام گریه می‌کنند و از من می‌خواهند حداقل پیکر محمد را برایشان ببرم. تا همین 2 روز پیش که در مصاحبه با سایت‌های محلی گلایه کردم که مسوولان استانداری و راه‌آهن حتی پایِ خود را خانه ما نگذاشته‌اند، حتی آن اندک محبتی که به سایر بازماندگان قربانیان حادثه شده بود هم از پدر و مادرم دریغ شد. محمد می‌توانست مثل خیلی‌ها آن کنار بایستد و سوختنِ هموطنان خود را مشاهده کند، اما غیرتش به او این اجازه را نداد و نتوانست در برابر زجه‌ها و امدادطلبی مسافران سکوت کند.
 
همسر محمد یک حسرت بزرگ در دلش مانده: «روزی که رفت، روز تولد سه سالگی سلوا بود؛ چند روز قبل رفتن صحبت از جشن تولد شد و گفت چند روز صبر کنیم تا ماه صفر تمام شود و با کمی تأخیر برگزار کنیم؛ اما...»
 
حداقل مُرده‌اش را تحویل دهید تا کمی ‌آرام بگیرم

چند مسوول شهرستانی و جمعی از امدادگران هلال احمر به روستا رفته‌اند برای دیدار خانواده محمد. اهالی می‌گویند که منزل پدری محمد یک روز بعد از سانحه قطار و مفقود شدن او، در اثر آتش‌گرفتن بخاری نفتی دچار حریق شده و خیلی از وسایل منزل از بین رفته است. آنها در منزل برادر دیگر محمد، قاسم اقامت موقت دارند.

مادر، مسوولانی که بعد از 2هفته و آن هم بعد از گلایه‌های برادر محمد در رسانه‌ها به خانه‌شان رفته‌اند را قسم می‌دهد و التماس‌شان می‌کند تا پیکر محمد را برایش بیاورند. امام جمعه و بقیه مسوولان می‌خواهند پدر و مادر محمد را مجاب کنند که بعد از 2 هفته انتظار، مراسم عزا و سوگ برایش بگیرند. مادر باز زاری می‌کند و می‌گوید: شما را به امام رضا(ع)حداقل جنازه یا تکه‌ای از بدن محمدم را بیاورید...

مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی هم هفته گذشته از شناسایی آخرین جسد تحویلی به پزشکی قانونی و تحویل آن به خانواده مرحوم خبر داد و افزود: 41 جسد و 2 اجزای موجود در پزشکی قانونی شناسایی و به خانواده‌هایشان تحویل داده شده است؛ این آمار مربوط به اجسادی است که به پزشکی قانونی منتقل شده‌اند و می‌توان بر موضوع اتمام کار شناسایی اجسادی که صرفاً در پزشکی قانونی بودند، اشاره کرد.
 
سامانه چهارصد میلیارد تومانی کنترل اتوماتیک قطارها هر ساعت یک خطا داشته است

آقای «احمد علیرضابیگی» نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته حقیقت‌یاب سانحه قطار تبریز-مشهد با اشاره به گزارش چند ماه پیش وزیر راه در دیدار هیأت دولت با مقام معظم رهبری از سامانه ATC راه‌آهن با طعنه به این گزارش می‌گوید: این سامانه به دلیل اشتباهات فراوان عملاً مورد استفاده لکوموتیورانان و متصدیان کنترل تردد ریلی نبوده و سامانه کنترل اتوماتیک تردد قطارها در 6 ماهه گذشته هر ساعت یک خطا داشته است.
 
بیگی ادامه می‌دهد: 20 روز قبل از حادثه، مدیر کل ایمنی و نظارت بر شبکه راه‌آهن کشور در گزارشی مکتوب خبر از ثبت چهار هزار خطای سامانه ATC در 6 ماهه نخست سال جاری داده است. وی با انتقاد از گزارش آقای ترکان، رییس گروه تحقیق دولت از حادثه قطار تبریز-مشهد، گفت: ایشان در حالی انگشت اتهام خود را به سوی اپراتور نشانه گرفته و از عامل انسانی در بروز این حادثه تلخ صحبت می‌کند که توجهی به ناکارآمدی و بلااستفاده بودن سیستم چهارصد میلیارد تومانی کنترل هوشمند تردد قطارها در مسیر مشهد ندارد. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خریداران سامانه ATC راه‌آهن همان فروشندگان بوده‌اند، گفت: خرید این سامانه توسط شرکتی صورت گرفته است که قائم مقام راه‌آهن مالک 20درصد سهام آن است.
 
بیگی در ادامه با بیان اینکه مسوولان خط مشهد-تبریز بر عهده معاونت بهره‌برداری شرکت راه‌آهن است، گفت: این معاونت به مدت چهار ماه قبل از حادثه سمنان بدون متصدی بوده است و تنها چند روز پس از حادثه به‌نام فردی ابلاغ صادر شده است.

وی از منعکس نشدن گزارش این کمیته در صحن علنی دیروز مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده و می‌افزاید: با وجود تلاش‌های بازدارنده و منصرف‌کننده از عملی شدن استیضاح وزیر راه و شهرسازی، قاطبه نمایندگان آذربایجان مجدانه پیگیر طرح استیضاح هستند.
 
منبع: روزنامه صبح نو
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار