عصر کنونی که در آن به سر می بریم عصر ارتباطات نامیده می شود، عصری که عرصه تاخت و تاز رسانه های ارتباطی جمعی نوین از جمله رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و تلفن همراه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ باتوجه به اینکه عصر کنونی که در آن به سر می بریم عصر ارتباطات نامیده می شود، عصری که عرصه تاخت و تاز رسانه های ارتباطی جمعی نوین از جمله رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و تلفن همراه است و این امر با روی کار آمدن گوشی های هوشمند شدت یافته و هم اکنون به گونه ای است که استفاده از این ابزار ارتباطات جمعی به یک نگرانی در جامعه مبدل گردیده است.

در عصر کنونی استفاده از گوشی های هوشمند و به ویژه "گوشی های اینترنت دار" سبب ایجاد برخی نگرانی ها در کانون گرم خانواده به سبب کاهش روابط کلامی و عاطفی رو در رو گردیده و این در حالی است که بسیاری از کاربران این دست از گوشی ها که بیشتر به قشر جوانان اطلاق دارد به این ابزار به عنوان یک سرگرمی تمام وقت در طی روز نگاه می کنند.

گذشته از این موضوع که ابزار ارتباطات جمعی در حال حاضر به جزئی جدانشدنی و انفکاک ناپذیر در زندگی هر یک از افراد تبدیل شده استفاده بیش از حد از فضاهای مجازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف نیز در نوع خود موضوعی است

که باید به آن ساخته و پرداخته شود.

دو روی سکه ی فضای مجازی/ فضای مجازی فرصت یا تهدید

فضای مجازی یک ابزار وارداتی پسامدرن است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل تصریح کرد: مهم ترین دلیل گرایش جوانان به سمت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی محدود بودن و در بعضی موارد نبود امکانات برای گذراندن اوقات فراغتشان است.

شفیعی افزود: محدودیت در روابط اجتماعی نیز باعث گرایش افراد به سمت روابط

اجتماعی در فضای مجازی می شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی یک ابزار وارداتی پسامدرن است که ما در طراحی آن نقشی نداریم، گفت: جامعه ما با دنیای مجازی به طور ناگهانی و بدون داشتن آگاهی روبرو شده و شاهد گسترش و توسعه خیلی سریع آن در عرصه عمومی هست، که این ارتباط ناگهانی با دنیا با سرمایه فرهنگی ضعیف و فقر تجربه باعث شده در به کارگیری این ابزارهای جدید خلاقیت نداشته باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل ادامه داد: ناگهانی بودن این پدیده یک عدم انطباق فرهنگی بین فرهنگ بومی و محلی و فرهنگ تفکری که این ابزارها را به وجود آورده و با آن همراه می باشد، ایجاد کرده است که این خلاء موجب شده است کاربران ما از شبکه های اجتماعی استفاده های کوتاه مدت و دم دستی داشته باشند.

شفیعی با بیان اینکه هر پدیده ای دارای کارکردهای مثبت و منفی است، ایجاد همدلی در جامعه، ایجاد انسجام و همبستگی اجتماعی، شهروندی شدن ارتباطات، برقراری ارتباط آسان بین مردم و دسترسی آسان و سریع به اطلاعات را از مزایای فضای مجازی دانست و افزود: متاسفانه آنچه که در جامعه ما بیشتر بدان پرداخت می شود کارکردهای منفی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است چرا که ما با ذهنیت محلی و ساده لوحانه فضای جدید ارتباطی را مورد نقد قرار می دهیم در حالی که زیر ساخت فرهنگی و اجتماعی لازم برای استفاده از این ابزارها را فراهم نکردیم.

با ورود وسایل و تکنولوژی­ های جدید به خانه ­ها والدین و فرزندان ساعت ­های متمادی در کنار یکدیگر می نشینند بدون آن که حرفی برای گفتن داشته باشند، دیگر کمتر خانواده ­هایی را می ­توان یافت که اعضای آن دور هم بنشینند و درباره موضوعات مختلف خانوادگی با هم صحبت کنند و نظرات همدیگر را درباره موضوعات مختلف جویا شوند.

اینترنت در همه جا حضور دارد، در خانه، مدرسه و حتی در مراکز خرید و کاربران بسیار زیادی بی‌هدف و صرفا از روی یک عادت غلط و پر کردن وقت خود، زمان طولانی را پشت کامپیوتر و گوشی نشسته و چشم به این صفحه پررمز و راز دوخته و در دنیای بی ‌انتهای اینترنت و وب‌ های مختلف وبگردی می‌ کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، مهمترین کارکرد منفی فضای مجازی را اتلاف وقت دانست و گفت: با توجه به آمار ارائه شده کاربران فضای مجازی که بیش از نیمی از آنان را قشر جوانان تشکیل می دهد روزانه چند ساعت وقت مفید خود را در شبکه های مجازی می گذرانند که این امر از میانگین جهانی خیلی بیشتر است.

شفیعی اتلاف منابع و سرمایه های مالی را دومین کارکرد منفی فضای مجازی عنوان کرد و یادآور شد: در کشور ما هزینه های کلانی صرف خرید بسته های اینترنت و وای فای و تعویض گوشی ها می شود که دلیل عمده آن گسترش شبکه های اجتماعی و گرایش جوانان به این شبکه هاست.

وی جایگزین شدن ارتباطات مجازی با ارتباطات حضوری و واقعی، کاهش انس و ارتباط انسانی، تصنعی شدن روابط انسان ها با یکدیگر را از دیگر کارکردهای منفی فضای مجازی بیان کرد.

شفیعی با اشاره به مبحثی در جامعه شناسی با عنوان کژ کارکردی که عبارت است از استفاده از هر پدیده یا تکنولوژی برخلاف کاربرد و کارکرد اصلی آن، تصریح کرد: آسیب کژ کارکردی های هر پدیده ای خیلی بیشتر از کارکردهای منفی آن است که از کژ کارکردی های فضای مجازی می توان به کنجکاوی های نابجا در زندگی افراد، اطلاع رسانی غیر واقعی یا به اصطلاح شایعه پراکنی و شکستن مرزهای انسانی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: رسانه یکی از مهمترین ابزارهایی است که می تواند باعث ایجاد تغییر در فکر، اعتقاد و باور انسانی شود که شبکه های اجتماعی به عنوان یک رسانه ی ارتباطی به علت گسترش استفاده در حوزه های مختلف و همچنین اطلاعات درست یا نادرستی که در زمینه های مختلف به دستمان می رسد باعث ایجاد تغییر در اعتقاد و باورمان می شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل افزایش سواد رسانه ای در جامعه را مهمترین راهکار مدیریت و استفاده بهینه از فضای مجازی دانست و افزود: اگر ما سواد رسانه ای والدین و همچنین جوانان را با آموزش در مدارس و آگاهی دهی از طریق رسانه های ملی و جمعی از جمله روزنامه ها، مطبوعات و یا ابزارهای مختلف دیگر افزایش دهیم میتوانیم از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جهت توسعه روابط اجتماعی در جامعه، توسعه فرهنگی و ارتقای سرمایه های اجتماعی استفاده کنیم.

دو روی سکه ی فضای مجازی/ فضای مجازی فرصت یا تهدید

آمار استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی نگران کننده است

از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان ها شده است تا به امروز، على رغم تمام محسنات و مزایاى آن، یک سرى دغدغه­ ها و نگرانى­ هایى را بر خانواده­ ها تحمیل نموده است.

به دلیل ویژگی­ های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امكان و یا توان كافی برای شناخت دقیق از این فضا و كاربردهای آن را به دست نیاورده­ اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضاها و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی كودكان از این فضا باعث شده است كه یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود.

شاهی، مادر 5 فرزند در استان اردبیل با ابراز نگرانی از تاثیرات فضاهای مجازی بر فرزندان خود و شیوه زندگی آن‌ ها بیان می کند: استفاده قشر جوانان از فضاهای مجازی باعث شده تا این جوانان در روند زندگی خود و امورات روزانه دقت و تمرکز کافی را نداشته و والدین مدام بی نظمی هایی را از سوی آن ها شاهد باشند.

وی ادامه می دهد: نگرانی های ما والدین در زمینه استفاده غیرمعمول و در راستای موضوعات سیاسی و غیراخلاقی جوانان از فضاهای اجتماعی طبیعی بوده و نیاز است تا با کنترل به موقع از بروز مشکلات در زندگی فرزندان خود جلوگیری کنیم که در این راستا نقش مسئولان برای فرهنگ سازی مناسب و آماده سازی اذهان عمومی خالی از لطف نخواهد بود.

نصیری، یکی دیگر از والدین و از مغازه داران استان اردبیل در خصوص استفاده بیش از حد قشر جوانان از گوشی های هوشمند برای ما می گوید: من روزانه شاهد عبور اقشار مختلف سنی از مقابل مغازه خود هستم که متاسفانه اکثر افراد سر در گوشی و غافل از اطرافشان بدون هیچ کلامی با دوستان خود همانند رباط هایی در مسیری مستقیم حرکت می کنند.

وی بیان می دارد: من خود صاحب دو فرزند هستم که آنها روزانه چندین ساعت خود را به جای بازی و صحبت پشت کامپیوتر و گوشی های خود سپری می کنند و در نهایت با خستگی تمام از این ابزار دل می کنند و دیگر تاب و توان انجام کارهایشان را ندارند.

این پدر 60 ساله با بیان نگرانی های خود در خصوص استفاده بی حد و مرز فرزندانش از فضاهای مجازی نیز در پایان برای ما گفت: وضعیت جامعه ما اگر همین روند را ادامه دهد برای آینده اجتماع بسیار خطرناک خواهد بود که در این راستا باید ما به عنوان والدین فرزندانمان را کنترل کنیم و همچنین مسئولان باید در مدارس و دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی آن ها را از خطرات این شبکه های مجازی آگاه کنند و استفاده درست از این ابزارها را آموزش دهند.

نصیری در پایان نیز یادآور شد: کنترل روابط اجتماعی کودکان و فرزندان به معنی محدود کردن آن ها تلقی نمی شود و والدین باید بکوشند تا با فراهم کردن شرایطی مناسب در کانون خانواده فرزندان خود را به استفاده درست و سالم از این فضاها ترغیب و تشویق کرده تا در آن صورت کمتر شاهد تبعات در نتیجه استفاده از این ابزارهای ارتباطی باشیم.

دو روی سکه ی فضای مجازی/ فضای مجازی فرصت یا تهدید

43 درصد پرونده های پلیس فتا مربوط به شبکه های اجتماعی است

رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: 43درصد از پرونده های متشکله درپلیس فتا در رابطه با شبکه های اجتماعی است که از این میزان 62 درصد در تلگرم ،2 درصد در اینستاگرام و بقیه شبکه های اجتماعی 2درصد می باشد.

شریفی بیان کرد: ضریب نفوذ اینترنت در ایران 82 درصد است که این رقم در استان اردبیل حدود 49 درصد می باشد که بیشترین کاربران از شبکه های مجازی در گروه سنی زیر 35سال قرار دارند.

وی افزود: با تعاملات خوب صورت گرفته با مسئولان نهادهای مختلف دولتی به خصوص با مسئولان قوه قضائیه طی 9 ماه سال جاری 87 درصد از پرونده های واصله منجر به کشف گردیده است که بازه زمانی ورود و کشف این پرونده ها در استان اردبیل بین 35 تا 40 روز است و این در حالی است که شاخص کشوری 65 روز می باشد.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل تصریح کرد: بیشتر متهمان فضای مجازی را جوانان با میانگین سنی 18 تا 27 سال تشکیل می دهند که اغلب این افراد از سطح تحصیلات و تخصص بالایی برخوردار هستند .

شریفی با اشاره به این که اولویت پلیس فتا بر پیشگیری است گفت: در سال جاری پلیس فتا با گسترش و افزایش کلاس های آموزشی در جوامع هدف شامل مدارس، مساجد، دانشگاه ها و...اقدام به برگزاری حدود70 فقره کلاس آموزشی و تهیه و توزیع حدود 4هزار موردمحتوای آموزشی شامل بروشور، سی دی، کتابچه ،اسلاید و انیمیشن در بین شهروندان نموده است .

رییس پلیس فتای استان اردبیل افزود: با همکاری و تعامل خوب صورت گرفته با صدا وسیمای استان انیمیشن ها، فیلم ها، مستندات آموزشی وهشدارهای مرتبط با جرایم فضای مجازی به صورت مستمر از صدا وسیمای استان پخش می گردد.

انتهای پیام /ع

برچسب ها: اردبیل ، فضای ، مجازی ، فرصت ، تهدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.