سخنگوی حشدالشعبی در کنفرانس خبری:

احمد الاسدی: عراق به‎زودی از شر تروریسم آزاد خواهد شد/ حضور نظامیان ترکیه در عراق، غیرقانونی و اشغال‎گری است/ حشدالشعبی همواره تابع مرجعیت خواهد بود/ درصورت لزوم به مرزهای سوریه خواهیم رفت

نشست خبری «احمد الاسدی»، سخنگوی حشد الشعبی عراق امروز برگزار شد.

عراق به‎زودی از شر تروریسم آزاد خواهد شدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، احمدالاسدی سخنگوی حشدالشعبی در کنفرانس خبری خود که پیش از ظهر امروز در محل خبرگزاری تسنیم برگزار شد، اظهار داشت: دوسال و نیم پیش بود که مسیر حشدالشعبی آغاز شد و  ما دفاع از هم میهنانمان را آغاز کردیم؛ تروریست‌های داعش آن زمان در کمربند بغداد بودند اما امروز مشاهده می‌کنیم که 400 کیلومتر از بغداد دور هستند و پیشروی های ما شهر به شهر ادامه دارد.

وی افزود: امروز 30 ماه از عمر مقاومت عراق در مقابل محور تکفیری صهیونیستی می‌گذرد و ما همواره تلاش کرده‌ایم پیروزی انسانی بر پیروزی نظامی‌ ما پیشی گیرد، لذا قهرمانان حشدالشعبی همواره در مسیر آزادسازی مناطق مختلف عراق گام برداشته‎اند و امروز نیز این مسیر ادامه دارد. 

الاسدی با بیان این که پیشروی های ما با مشکلی مواجه نشده است، گفت: در چند روز اخیر پلیس فدرال و حشدالشعبی موفق شد در محور جنوبی 200 روستا را آزاد کند که بخش راست این محور به طور  کامل در اختیار نیروهای یاد شده قرار دارد؛ در محور شرقی نیز نیروی پلیس توانست بخش چپ را آزاد کند و تا به این لحظه براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته گام برداشته‎ایم.

وی با اشاره به این که عراق به زودی شاهد آزادی کامل از شر تروریسم خواهد بود، گفت: نوید پیروزی نهایی بسیار نزدیک است و ما به زودی اعلام می‌کنیم که عراق به طور کامل از دست تروریسم آزاد شد.

سخنگوی حشدالشعبی به پیشروی در محورهای نینوا و موصل اشاره کرد و افزود: امروز در آستانه آزادسازی آخرین محل حضور داعش در عراق هستیم، لذا در دو ماه گذشته برای آزادسازی نینوا گام‌های مهمی برداشته‎ایم؛ به علاوه حشدالشعبی در محور مهم و اساسی موصل هم فعال است که در محورهای دیگر شرقی، جنوبی و شمالی نیز از ارتش و پلیس استفاده شده است.

وی ادامه داد: حشدالشعبی در محور غربی موفق شد که 4 هزار کیلومتر را آزاد کند، هم‎چنین توانستیم فرودگاه تلعفر و منطقه مربوط به ولایت الجزیره را آزاد کنیم؛ لذا اعلام می‎کنیم که این مناطق و مسیرهای منتهی به آنها آزاد و امنیت در آنجا برقرار است.

الاسدی درباره ارتباط بین نبردهای جاری در عراق و سوریه عنوان داشت: جبهه عراق و آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد، باهم متحد بوده و این دو جبهه باهم اشتراکاتی دارند، لذا آثار پیروزی در سوریه در جبهه مقابله با تروریسم در عراق مشاهده می‌شود، همان‎گونه که روز پنج‌شنبه ما خبر آزادی تلعفر را دادیم و روز گذشته نیز آزادسازی حلب را شاهد بودیم.

وی ضمن تقدیر از موضع مرجعیت و ملت عراق در رویارویی با تروریسم، ادامه داد: ما از ابتدا اعلام کردیم که داعش پروژه نظامی استکبار برای ایجاد تهدید در عراق و سوریه بوده که اکنون با این سرنوشت مواجه شده است و در این مسیر دوستان و هم‎پیمانان عراق نیز به ما کمک کردند که باعث تبدیل تهدیدات به فرصت‎ها شد.

الاسدی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص حضور حشد‌الشعبی در سوریه و اینکه موضع این نیرو درقبال حضور نظامیان ترکیه در عراق چیست، اظهار داشت: حضور حشد‌ عراق در سوریه بدون موافقت پارلمان عراق ممکن نیست اما برخی گروه های تشکیل دهنده حشد از چهار سال گذشته در سوریه حضور دارند؛ در خصوص حضور نیروهای ترکیه نیز بارها گفته‎ایم که حضور آنان در عراق غیرقانونی و اشغالگری است که دولت و پارلمان کشور نیز بر آن تاکید کردند.

سخنگوی حشدالشعبی گفت: یک سال پیش به این موضوع اشاره کرده بودیم که حشد‌الشعبی با حضور ترکیه در عراق مخالف است، اما فرصت را به رسانه‌ها و نهادهای دیپلماتیک دادیم تا مسئله حل شود که در نهایت توافق حاصل نشد و با وجود درگیری‎ها ما حتما در صحنه نبرد حضور خواهیم داشت.

سخنگوی حشدالشعبی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تشکیل نیرویی مشابه سپاه پاسداران در عراق عنوان داشت: هر ملت و به‎ویژه کشور عراق که پس از سقوط صدام به پیروزی رسید به تشکیل نیرویی شبیه سپاه پاسداران علاقه‎مند است، اما شرایط در عراق متفاوت است.

وی افزود: ما ایمان داریم که حشد‌الشعبی می‌تواند بخشی از دستگاه امنیتی عراق باشد لذا ما می‌توانیم نمونه‌ سپاه پاسداران در عراق باشیم.

وی درباره احتمال حضور حشد‌الشعبی پس از آزادسازی موصل در سوریه گفت: نیروهای حشد‌الشعبی بخشی از نهادهای امنیتی و نظامی عراق است و اگر بخواهیم کاری کنیم باید در چهارچوب قانون باشد، لذا پس از آزادسازی عراق و درصورت لزوم به آنجا خواهیم رفت تا مرزها را ببنیدیم.

الاسدی با اشاره به این‎که اگر تصور کنیم حضور در پشت مرزهای سوریه لازم است، چنین اقدامی را انجام می‌دهیم، تصریح کرد: اگر قرار بر حضور است، این اقدام به درخواست دولت سوریه و موافقت دولت و پارلمان عراق صورت خواهد گرفت.

سخنگوی حشد‌الشعبی با اشاره به اسناد یافت شده از داعش، عنوان کرد: این اسناد نشان از نوع فعالیت تروریست‌ها و حمایت گروه‌های خارجی از آنان دارد، اما اسنادی مبنی بر حضور کشورهای عضو محور مذاکرات در حمایت از داعش یافت نشده است.

وی با اشاره به سخنان حیدرالعبادی پیرامون تجدیدنظر در نقشه مبارزه با تروریسم در موصل گفت: برنامه نهاد نخست وزیری عراق مربوط به موصل است و درباره منظور حیدرالعبادی از تعقیب در عملیات موصل فعلا چیزی نمی‌توانیم بگوییم، چرا که این مسائل نظامی است و ایجاد تغییرات در جبهه نظامی به آرایش نیروها بستگی دارد.

سخنگوی حشد‌الشعبی درباره برنامه‎های زمان بندی شده آزادسازی موصل گفت: ما برای آزادی موصل دو برنامه داشتیم که یکی احتیاطی و دیگری اصلی است. موصل استان پرجمعیت عراق با یک میلیون جمعیت است و برای آزادسازی این شهر زمان‌بندی‌های کوتاه مدت و بلند مدت داشته‌ایم، آزادسازی‌ها طبق برنامه پیش می‌رود و تا کنون بیش از400  روستای مملو از جمعیت را آزاد کرده‌ایم که ناچار بودیم آنها را تخلیه کرده و دوباره به اهالی بازگردانیم.

وی درباره ائتلاف با آمریکایی‎ها گفت: قانون حشدالشعبی با اکثریت نمایندگان به تصویب رسید تا در کنار نیروهای دیگر به مبارزه با داعش بپردازد، درباره ارتباط حشد‌الشعبی با آمریکایی‌ها که تحت عنوان ائتلاف هستند باید بگویم که هیچ هماهنگی بین ما و آنان نیست و نخواهد بود، زیرا ما معتقد بودیم کسانی که با تروریست‌ها همکاری می‌کنند نباید در مبارزه با داعش نقش داشته باشند.

سخنگوی حشد‌الشعبی درباره نظر طرف ایرانی نسبت به عملیات موصل عنوان کرد: درخصوص مقامات عالی ایران از جمله مقام معظم رهبری و رئیس جمهور این کشور دیدارهای خوبی داشتیم که برای اولین بار در این سطح انجام می‌شد.

وی گفت: در این گفت‌وگوها پیروزی‎های حاصل در موصل و قانون حشد‌الشعبی در کشور را تشریح کردیم و دیدگاه‌های خود را بعد از آزادسازی  موصل ارائه دادیم، در ادامه متوجه شدیم که مسئولان ایران درک وسیعی از اقدامات ما دارند که ولی امر مسلمین جهان هم بر وحدت تاکید کرده و فرمودند که این وحدت می‌تواند مانع از شکل‌گیری تروریسم تکفیری و افراطی شود.

الاسدی در خصوص حضور ترکیه در پایگاه بعشیقه گفت: این پایگاه شمالی عراق از سوی گروه‌های مسلح عراقی از بخش‌های دیگر کشور جدا و محاصره شده است‌، لازم به‎ذکر است که آن‌ها تنها با حشد‌الشعبی وابسته با اصیل نجیفی ارتباط دارند، البته حشد وطنی نام خود را پاسداران نینوا نهاده‌اند و می‌خواهند القا کنند که بعد از آزادسازی نینوا آن را کنترل خواهند کرد.

سخنگوی حشد‌الشعبی ادامه داد: بین حشد الشعبی و حشد وطنی ارتباطی نیست و ما برای چند ماه حقوق‌هایی به آنها می‌دادیم ولی بعد از این که آنان اجازه ورود ترکیه به بعشیقه را دادند دیگر ارتباطی بین ما نیست؛ در آینده نیروهای حشدالشعبی در مناطق مرزی سوریه حضور خواهد داشت و آنجا را به طور کامل خواهند بست.

وی در پایان عنوان کرد: حشدالشعبی تابع مرجعیت بوده و خواهد ماند، این نیرو وابسته به فتوای مرجعیت و مقاومت بوده و همواره از عراق دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: حشدالشعبی ، کنفرانس ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار