رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال تولید زعفران در اردبیل افزایش یافته و هم اکنون ۶۰ کیلوگرم زعفران در اردبیل برداشت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عدیل سروی در مراسم افتتاح نمایشگاه زعفران در جهاد کشاورزی اردبیل اظهار داشت: یکی از اولویتهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی توسعه و افزایش کشت تولید زعفران است که در این زمینه امسال بیش از 60 کیلوگرم زعفران در این استان برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شده تولید زعفران در استان اردبیل به مراتب توسعه یابد، افزود: در این زمینه جلسات مختلفی با فرمانداران شهرستانها انجام شده تا بتوانند در ترویج فرهنگ کشت زعفران اقدامات لازم و اساسی انجام دهند.

افزایش برداشت زعفران در اردبیل

45 هکتار از اراضی اردبیل به کشت زعفران اختصاص یافت

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: در حال حاضر در سطح استان ۴۵ هکتار زعفران کشت می‌شود که میزان محصول برداشت شده ۱.۵ کیلوگرم در هکتار است

علیرضا خواجوی در بازدید از نمایشگاه زعفران در اردبیل اظهار داشت: این نمایشگاه که با هدف معرفی محصول زعفران تولیدی استان، ایجاد انگیزه و تشویق تولیدکنندگان، ایجاد فضای تعامل و رقابت سازنده با شرکت زعفران کاران از شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین و مشگین‌شهر و با حضور مسئولان و بهره‌برداران شاخص زعفران استان افتتاح شده، تولیدکنندگان حقیقی و حقوقی محصول تولیدی خود را در بسته‌بندی‌ها و برندهای مختلف به نمایش گذاشتند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان 45 هکتار زعفران کشت می‌شود که میزان محصول برداشت شده 1.5 کیلوگرم در هکتار است و در حال حاضر تعداد بهره‌برداران استان 94 نفر بوده که در قالب 6 تعاونی فعالیت می‌کنند.

مدیر ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تغییر الگوی کشت، مدیریت و بهره‌وری آب را از اهداف عمده توسعه طرح کشت زعفران در استان برشمرد و بیان کرد: با توجه به اقدامات حمایتی سازمان جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان این محصول انتظار می‌رود که در آینده شاهد افزایش راندمان تولید و سطح زیر کشت زعفران در استان باشیم.

خواجوی افزود: کلاس‌های آموزشی و ترویجی در خصوص شناساندن اهمیت کشت این محصول در سطح استان به صورت مرتب و منظم برگزار می‌شود و متقاضیان کشت این زراعت می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات محل سکونت خود نسبت به ثبت نام برای خرید پیازچه این محصول و کاشت آن اقدام کنند.

مدیر ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: جواز تاسیس سه واحد بسته‌بندی در استان از سوی مدیریت صنایع صادر شده که امیدواریم عرضه این محصول در سالهای آتی با بسته‌بندی داخل استانی و با رعایت استانداردهای لازم به‌نام برند زعفران اردبیل به بازارهای مصرف عرضه شود.

افزایش برداشت زعفران در اردبیل

پرداخت 60 میلیارد تومان تسهیلات به زعفران‌کاران اردبیلی

مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: برای افزایش تولید کشت زعفران در استان اردبیل ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان زعفران در اردبیل پرداخت می‌ شود.

ارژنگ عزیزی افزود: یکی از اولویتهای مسئولان استان اردبیل افزایش تولید و کشت زعفران است که در این زمینه برنامه‌ریزی شده 60 میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان زعفران در استان اردبیل پرداخت شود که این گام بزرگی در افزایش تولید زعفران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات ارائه شده به تولیدکنندگان زعفران با سود کم پرداخت می‌شود، گفت: در این زمینه مناطق مرزی و محروم از اولویت خاصی برخوردار است که برنامه‌ریزی شده در منطقه ارشق مشگین‌شهر نیز تسهیلات با سود پایین به تولیدکنندگان زعفران ارائه شود.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل سود تسهیلات ارائه شده به تولیدگنندکان زعفران را 5 تا 8 درصد اعلام کرد و تصریح کرد:‌ تولیدکنندگان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کرده و برای افزایش تولید زعفران برنامه‌های اساسی داشته باشند.

عزیزی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دفاتر روستایی و مسئولان مربوطه برای تولید زعفران در اردبیل انجام شده و در این زمینه تولیدکنندگان برتر زعفران شناسایی شده و حمایتهای هم‌جانبه‌ای برای تسهیل روند کشت زعفران در اردبیل انجام می‌شود.

وی بیان کرد: کشت محصولات کم‌آب از جمله زعفران و بادام‌زمینی از اهمیت بالایی برخوردار است که انتظار می‌رود سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشد تا بتوانیم بخش کشاورزی استان را با تولید محصولات کم‌آب دچار تحول عظیمی کنیم.

افزایش برداشت زعفران در اردبیل

تعاونی زعفران‌کاران در اردبیل تشکیل می‌شود

فرماندار اردبیل افزود: یکی از خواسته‌ها و مطالبات تولیدکنندگان در اردبیل راه‌اندازی تعاونی زعفران‌کاران است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این تعاونی در آینده‌ای نزدیک در اردبیل راه‌اندازی می‌شود تا بتوانیم دغدغه و مطالبات تولیدکنندگان زعفران را در اردبیل برطرف کنیم.

جواد زنجانی با اشاره به اینکه ترویج الگوی کشت و جایگزین کردن محصولات کم‌آب از اولویت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: هم‌اکنون دشت اردبیل با بحران آب روبه‌رو شده که نیاز است تولید زعفران با توجه به اینکه مصرف آب کمی دارد در اردبیل افزایش یابد.

وی از برنامه‌ریزی برای افزایش کشت و تولید زعفران در مناطق مختلف استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: زعفران یک محصول استراتژیکی در تحول منطقه بوده و می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد منطقه به وجود آورد.

فرماندار اردبیل از حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان زعفران در اردبیل خبر داد و اظهار کرد: هم‌اکنون زعفران اردبیل علاوه بر تامین نیاز منطقه به استانهای مختلف صادر می‌شود که این یک موضوع بسیار مهم است.

زنجانی تصریح کرد: در صورتی که 90 درصد آب منطقه در بخش کشاورزی به هدر می‌رود، نیاز است در این زمینه کشت محصولات کم‌آب از جمله زعفران، بادام‌زمینی و پسته در منطقه ترویج یابد تا علاوه بر مدیریت مصرف آب بتوانیم گام بزرگی در پویایی اقتصاد منطقه برداریم.

وی افزود: تولید زعفران در اردبیل نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته و در این زمینه آموزش‌های لازم توسط جهاد کشاورزی انجام شده که امیدواریم بتوانیم این محصول را در اردبیل توسعه دهیم.

زنجانی گفت:‌ توزیع پیازچه زعفران و پرداخت یارانه به تولیدکنندگان نیز از مهمترین برنامه‌های مسئولان است که در این زمینه تاکنون اقدامات خوبی توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شده که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.