سیل ، طوفان،زلزله و خیلی از اتفاقات دیگه ای که شاید حداقل همه ی ما اون رو به عینه مشاهده کرده ایم ،حال در این جدال طبیعت چه کسی برنده است، اصلا برنده ای هم دارد؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛  به روستای اینچه رهبری در شهرستان ایجرود استان زنجان سری زدیم تا با اهالی این روستا در باره ی مقاوم سازی خانه هایشان صحبت کنیم .
یکی از اهالی که هنوز خانه ی خود را مقاوم سازی نکرده است و در خانه ی کاهگلی زندگی می کند با اشاره به این که مقاوم سازی واحد ها آرامش خاطر را برای خود فرد و خانواده اش به همراه دارد میگوید: من چند روزی هست که به دنبال نوسازی خانه ی خود هستم .
گفتنی است که  استان زنجان هم یکی از استان هایی است که از این بلای طبیعی دور نبوده مثل همین زلزله رودبار و طارم ، بی خانمانی هم وطنان و هم استانی های عزیزمان تلخ ترین قسمت این بلای طبیعی بود که اگر این واحدها مقاوم میشدن آوار ناشی از زلزله کاهش می یافت.
اما نباید غافل شویم از اینکه در این بین واحدهای روستایی بیشترین اسیب را به خود اختصاص داده اند ، حال چاره ای جز مقاوم سازی همین واحد ها نیست.
تقی بیگلو مدیر بنیاد مسکن شهرستان ایجرود می گوید: هزینه های مقاوم سازی و نوسازی که بنیاد مسکن انجام می دهد کمتر از هزینه هایی هست که در زمان وقوع حوادث رخ می دهد.
وی در ادامه افزود: مقاوم کردن واحد های آسیب پذیر در روستاها امنیت و آرامش خاطر ساکنین  آن روستا را به همراه دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان هم با اشاره به آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390 گفت : 82 هزار و 435 واحد مسکونی در 905 روستا های استان مشخص شده است که از این تعداد 38 هزار و 179 واحد تاکنون نوسازی و مقاوم سازی شده است.
بنیاد مسکن استان زنجان در صدد است تا با ارائه ی تسهیلاتی واحد های آسیب پذیر را مقاوم سازی کنند.
صنعتی منفرد همچنین در ادامه گفت: در کشور در مورد تشکیل پرونده ، استان زنجان تا کنون صد در صد عملکرد داشته است که رتبه ی سوم کشوری را نیز به دست آورده است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد که از لحاظ معرفی متقاضیان به بانک های عامل میانگین کشوری 74 درصد است که خوشبختانه استان زنجان 80 درصد می باشد.
اکنون در حال حاضر بیش از 40 درصد واحدهای روستایی در زنجان نیازمند نوسازی و مقاوم سازی است که درصد کمی هم نیست.
حال سوال اینجاست که این واحد ها چه زمانی مقاوم سازی خواهند شد؟  
صنعتی منفرد مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در پاسخ به این سوال می گوید: ما تلاش میکنیم که در استان حتی یک واحد مقاوم سازی نشده باقی نماند.
وی همچنین اظهار کرد : با توجه به تاکید استاندار زنجان اقدامات ویژه ای را برای تشکیلات نوسازی و بهسازی انجام دهیم و همچنین سهمیه سال جاری را به صورت کامل جذب کنیم.
در پایان باید گفت که بیش از نیمی از مردم روستا نشین استان زنجان در خانه های مقاوم به سر می برند و این زنگ خطری است تا ایمن سازی منازل روستایی را جدی بگیریم.

 
 
انتهای پیام/  گزارش از کبری اسلامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.