معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: از صبح امروز کار سرشماری حیات وحش در پارک ملی و منطقه حفاظت شده ارسباران آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حسینی قمی با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای انجام تحلیل های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه های استان گفت: مقایسه میانگین جمعیت حیات وحش هدف در دوره های بلندمدت و کوتاه مدت، کارشناسان محیط زیست را از چالش ها و پتانسیل های زیستگاه های حیات وحش آگاه می کند.

وی برآورد جمعیت، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میر، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای بکارگیری در سیاست گذاری و مدیریت وحوش شاخص منطقه کیامکی از جمله قوچ میش و کل و بز را از اهداف اصلی اجرای این طرح بیان کرد.

قمی با اشاره به انجام سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده کیامکی در مدت سه شبانه روز، افزود: گروه های عملیاتی در محور های پناهگاه حیات وحش کیامکی نسبت به سرشماری گونه های کل و بز به عنوان حیات وحش هدف و دیگر پستانداران بزرگ جثه همچون پلنگ، خرس، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال و خرگوش مورد مشاهده اقدام می کنند.

وی روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS در مسیرهای تثبیت شده دانست و گفت: آمار هر مسیر با آمار مسیر سال های قبل مقایسه و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر تحلیل می شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: پناهگاه حیات وحش کیامکی به خاطر تنوع اقلیمی زیستگاه پستاندارانی همچون کل و بز، قوچ و میش ارمنی، خرس، پلنگ قفقازی و سیاهگوش و پرندگانی مانند کبک دری، کبوتر، عقاب طلایی است و در این سرشماری فقط پستانداران آمارگیری می شوند.

بر اساس این گزارش، پناهگاه حیات وحش کیامکی با 96 هزار و 952 هکتار وسعت از سال 1352 به تصویب رسیده که در حال حاضر مجموعه زیستگاهی مذکور در قالب سه منطقه پارک ملی کنتال، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده علمدار داغی مدیریت می شود.

وجود بیش از 700 گونه گیاهی، بیش از 257 گونه جانوری شامل 39 گونه پستاندار و بیش از 154 گونه پرنده و 43 گونه خزنده و چهار گونه دوزیست و 17 گونه ماهی از مشخصه های اصلی این منطقه به شمار می رود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.