از آغاز فصل برداشت چغندرقند در استان تاکنون یک میلیون و 544 هزار تن چغندرقند توسط کارخانه‌های قند استان خریداری شده است .

به گزارشخبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان این مطلب اظهار کرد: امسال حدود 30 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول چغندر قند قرار گرفته که این میزان اراضی عمدتا" در شهرستانهای جنوبی استان قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود یک میلیون و 850 هزار تن چغندر قند در استان تولید شود .

اسمعیل کریم‌زاده افزود: نرخ خرید چغندر قند در سال زراعی 95-94 به ازاء هر تن چغندر قند با عیار 16 درصد معادل 256100 تومان می باشد و برای هر تن چغندر قند کمک کرایه حمل به مبلغ 35500 تومان به پیمانکاران پرداخت می شود که در مجموع بهاء هر تن چغندر قند با عیار 16 درصد معادل 291600تومان خواهد بود.

وی یاد آورشد: در ازای تحویل هر تن چغندر قند مقدار 20 کیلو گرم تفاله خشک به نرخ هر کیلو گرم 20 ریال و 2 کیلو گرم قند به نرخ هر کیلو گرم 500 ریال به عنوان جایزه به چغندر کاران تحویل می شود.

وی خاطر نشان کرد: بنا به مصوبه کمیته پیگیری مسائل چغندر قند استان مقرر گریده 35 درصد از بهاء چغندر قند تحویلی کل هر پیمانکار ظرف مدت 15 روز پرداخت و مابقی پس از اتمام تحویل محصول توسط کارخانه های قند که حداکثر تا 10 دی ماه تعیین گردیده بر اساس اولویت تسویه حساب گردد.

پرداخت 51 درصد بهای چغندر قند تحویلی از چغندر کاران

وی تاکید کرد: بهای محصول تحویلی تا کنون بالغ بر 480 میلیارد تومان برآورد شده است که کارخانجات قند استان در حدود 244 میلیارد تومان ، معادل 51 درصد بهای این محصول را پرداخت نموده اند.

وی با بیان اینکه در طی سالهای اخیر در کشت مزارع چغندرقند از بذور اصلاح شده و منوژرم استفاده می شود که این امر در افزایش راندمان تولید در مزارع کشت شده تاثیر بسزایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در مزارع چغندرقند از روش‌های آبیاری تحت فشار از جمله آبیاری بارانی و نوار تیپ استفاده می‌‌شود، خاطرنشان کرد: با تجهیز اراضی زیر کشت این محصول به سیستمهای نوین آبیاری شاهد افزایش راندمان و بهره‌ وری بیش‌تر از آب در مزارع چغندرقند هستیم.

کریم‌زاده با اشاره به وضعیت آب مصرفی در بخش کشاورزی و بحران کم‌ آبی دریاچه ارومیه،اعلام کرد: استفاده از بذور منوژرم و تغییر در آرایش کشت چغندرقند گام موثری در کاهش میزان مصرف آب خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه برداشت چغندرقند از مهر ماه امسال آغاز شده است، یادآور شد: برداشت چغندرقند تا ده دی‌ماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به میزان خرید چغندر قند تا کنون توسط پنج کارخانه قند استان، گفت: تا کنون میزان 425 هزار و 100 تن توسط کارخانه قند ارومیه ، 310 هزار و 746 تن کارخانه قند پیرانشهر ، 300 هزار و 798تن کارخانه قند خوی ، 296 هزار و 403 تن کارخانه قند نقده و 211 هزار و 190تن نیز توسط کارخانه قند میاندوآب از چغندرکاران استان خریداری شده است .

انتهای پیام/ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.