رئیس کمیسیون صنعت ومعدن اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: نرخ سود بانکی 18درصد فعلی در واقع قاتل اقتصاد ورونق اقتصادی است.

نرخ بهره بانکی 18درصد کشنده اقتصاد استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس جبال بارزی در نشست کمیسیون صنعت ومعدن اتاق کرمان با اشاره به غیرواقعی بودن نرخ بهره بانکی در کشورگفت: کماکان واحدهای راکد صنعتی استان به دلیل کمبود تقاضا در رکود هستند وحتی اگر تسهیلات دریافت کنند بدلیل اشتباه در بازاریابی نمی توانند کارایی خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نباید در برخورد با این نوع واحدها و تعیین مالیات علی الراس اقدام شود وباعث توقف فعالیت آنها با مالیات های غیرواقعی شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق کرمان تصریح کرد:در بودجه سال 96سهم مالیات کشور 10درصد افزایش داشته است که اگر این افزایش برواحدهای غیرمولد وغیرشفافی که از گیر مالیات فرار می کنند تعلق گیرد مشکل نیست اما مسئله نگران کننده تعیین مالیات برتولید است .

جبال بارزی اظهار کرد: دراستان کرمان با توجه به صنعتی بودن استان وبا توجه به محاسبه علی الحساب انجام شده با این نوع بودجه ریزی مجلس، عملا 30درصد افزایش مالیات خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: این بودجه باید در مجلس تعیین تکلیف شده واین نوع مالیات برای استان نهایت همان 10درصد باشد .

وی افزود:در شرایط رکود در تمام دنیا نرخ بهره بانکی کاهش ویا نرخ مالیات را کاهش می دهند وتصور می کنم اگر نرخ مالیات برای تولید را کاهش دهنده انگیزه بیشتری برای کار وتولید فراهم کند.

رئیس کمیسیون صنعت ومعدن اتاق بازرگانی کرمان با انتقاد از نرخ بهره بانکی در کشور واستان گفت: با توجه به درصد تورم به نظر می رسد اسما نرخ بهره 18درصد و در واقع بهره 20درصدی پرداخت می شود.

جبال بارزی افزود: اغلب بنگاههای نیمه راکد ویا راکد که می توانستند با کمک تسهیلات سرپا بشوند بدلیل همین نرخ بهره بالای بانکی از پا افتادند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و تفاوت آن با تسهیلات سرمایه ثابت گفت: برای فردی که سرمایه در گردش دارد عملا پول را در 5سال به سیستم بانکی برمی گرداند آن هم در حالی که اصل پول نیز گرو است اما در همین کشورهای همسایه بعضا نرخ بانکی به شکلی است که برگشت پول 25ساله است. وضعیت سرمایه در گردش ها در تسهیلات نگران کننده تر است که باید ملک سهل البیع بجای تجهیزات وکارخانه شان گرو بگذارند که کارسختی است.

رئیس کمیسیون صنعت ومعدن اتاق بازرگانی با اشاره به وضعیت احکام پرونده های تامین اجتماعی گفت: چیدمان نماینده های وزارت رفاه و دیگر افراد به شکلی است که اغلب سه رای به تامین اجتماعی می رسد چه در هیئت های بدوی یا تجدید نظر که باید در چینش افراد دقت بیشتری شود تا به عدالت نزدیک تر باشد.

وی با اشاره به صحبت نوبخت سخنگوی دولت در خصوص تسهیلات خروج از رکود در ابتدای سال گفت: وی در ابتدای سال اعلام کرد تسهیلات ارزان قیمت با نرخ 10درصد سود اما در آئین نامه ابلاغی نرخ تسهیلات همان نرخ شورای پول واعتبار و18درصد است.

جبال بارزی خاطرنشان کرد: از واحدهایی که توجیه اقتصادی برای ادامه کار نمی بینند درخواست می کنیم کار را متوقف و خود را درگیر ادامه بروکراسی سخت تسهیلات وبازپرداخت آن ودیگر مسائل حاشیه ای نکنند.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار