ایت ا..علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین همایش وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در قالب گفتمان سازی و در مبانی شناختی، هستی شناسی، اخلاق و روابط باید بهم نزدیک شود.
وی بیان کرد: هدف از وحدت حوزه ودانشگاه وحدت سازمانی و یکسان سازی علوم دانشگاه و حوزوی نیست.
عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی اظهار داشت: من معتقدم برخی رشته های دانشگاه مانند الهیات به حوزه متقل شود و برخی علوم نیز به دانشگاه ها منتقل شود.
وی افزود: روش های نوین تحقیق و تدریس باید به حوزه های علمیه برگردد و هردونهاد باید مفاهیم بنیادی یکسانی را تعریف کنند.
رشاد گفت: با بررسی نیمی از تحقیقات کشور میبینیم که 50 در صد رساله ها مربوط به ارشد و دکتراست ولی از سویی شاهد حجم بالای کپی برداری هستیم.
وی با تاکید بر نطارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت و وزارت علوم بر بحث پایان نامه ها تصریح کرد: اگر تحقیقات امروز ما بنیادی و اخلاقی بود شاهد بسیاری از مشکلات نبودیم.
وضع تحقیقات کشور مطلوب نیست
عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به آمار بالای دانشجویان و دانشگاه ها و مدارس کشور گفت: الان وضع تحقیقات مطلوب نیست زیرا روش غلطی را درپیش گرفته ایم و آموزه های دانش از غرب به دانشگاه ها و بطور ناقص از دانشگاه به حوزه ها رسیده است.
رشاد افزود: نظام آموزشی با محوریت پرورش و بدون تکیه بر حفظیات می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی بهره مندی از استعدادها در آموزش و پرورش را شرط رشد پرورش دانست و بیان کرد: امروز بار هزینه های بالا ناشی از روش های غلط مدیریتی است و در گذشته ما شاهد اموزش های صحیح در حوزه بودیم و بهترین بازخورد را داشتیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نباید دانشجو به یک روش سنجیده شود بلکه با مدیریت صحیح در مراکز اموزش عالی می توان شاهد توفیقات گوناگون بود.
وی افزود: در تولید علم اسلامی دانشگاه ها موفق نبوده ایم ولی تربیت افراد سالم را شاهد بوده ایم.
رشاد در جمع اساتید و نخبگان دانشگاه های شهید بهشتی، علوم بهزیستی و توانبخشی و علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هدف از وحدت حوزه و دانشگاه ساختار یکسان نیست و امیدواریم با بنیانگذاری مبانی حکمت، معرفت شناسی، فلسفه علم و اخلاق در دانشگاه ها شاهد تولیدات علوم اسلامی باشیم.
انتهای پیام/