کارگردان و فعال هنری گفت: هنر نمایش آذربایجان شرقی در شهرستان های این استان به طور کامل تعطیل است و این موضوع بر اساس گذشته پرفروغ این هنر در شهرهای مختلف همخوانی ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛صدیق جمال گفت: متاسفانه طی سال های اخیر هنر نمایش در اکثر شهرستان های استان سیر قهقرائی را طی کرده و شهرهایی همچون مراغه، میانه، مرند و بناب که روزگاری در این عرصه حرف های زیادی برای گفتن داشته و حضور در جشنواره ها و کسب جوایز گوناگونی را یدک می کشیدند، امروز هیچ اثری از آن دوران را نمی توان یافت.

وی اظهار کرد: بی توجهی مسئولان در گذشته به هنر نمایش یکی از مهمترین دلایل افت این هنر در شهرستان هاست که خوشبختانه در دوره جدید با تغییر رویکردها شاهد فعال شدن نسبی شهرستان ها هستیم که امیدواریم این روند با حمایت مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان روز به روز تقویت شود.

صدیق جمال، ظرفیت ها و مزیت های هنر نمایش در آذربایجان شرقی را بسیار بالا ارزیابی کرد و یادآور شد: در حال حاضر نسل جدید و جوان در این عرصه فعال شده که می توان با مقداری حمایت و تامین مالی آنها به آینده هنر نمایش استان امیدوار شد.

وی، با بیان اینکه هم اکنون هنر نمایش آذربایجان شرقی در فعالیت های شهر تبریز خلاصه شده است، گفت: تبریز به دلیل وجود امکانات به نسبت مطلوب نسبت به سایر شهرستان ها توانسته است تا حدودی این هنر را زنده نگه دارد، اما باید توجه داشت که این شهر نیز که از سابقه تاریخی بسیار قوی در تئاتر برخوردار بوده، با آن دوران طلایی فاصله های زیادی دارد.

صدیق جمال ادامه داد: برای شهرستان دو میلیون نفری تبریز تعداد معدود و محدود سالن نمایش وجود دارد که این امکانات به هیچ عنوان با ظرفیت های نمایش این شهر تناسب ندارد و برای اینکه بتوانیم در سطح کشور حرف هایی برای گفتن داشته باشیم باید نسبت به تامین و تجهیز سالن های نمایش اقدامات اساسی و زیربنائی صورت بگیرد.

وی، علاقمندی طیف جمعیت جوان استان به هنر نمایش را بسیار بالا توصیف و اظهار کرد: در صورتی که پاسخ های مناسب با برگزاری دوره های مختلف آموزشی، تامین نیازها و امکانات لازم به این علاقمندان داده نشود، به سرعت این پتانسیل قوی رو به نابودی خواهد گذاشت.

صدیق جمال ادامه داد: به دلیل بی توجهی ها در سال های گذشته، بسیاری از نیروهای متعهد و حرفه ای عرصه تئاتر استان این عرصه را ترک کرده و حتی به شغل هایی که مناسب هنرمندان نیست، روی آورده اند که جای تامل و تاسف بسیار دارد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.