وی با اشاره به انعکاس گزارش اولیه کمیسیون عمران افزود: به طورخلاصه مواردی ازاین حادثه سهمگین و بسیار مهم را با ذکر علل واقعه و اصلی اعلام می کنم، ضعف مفرط نظارت بر قطارهای حمل و نقل مسافر یکی از این موارد است؛ با وجود افزایش منظم قیمت بلیط قطار عملا نظارتی بر کیفیت ارائه خدمات مختلف نیست.
عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان کرد: تأخیرهای گسترده، خرابیها، ایرادهای فنی گوناگون به امری رایج در سفرهای با قطار تبدیل شده است و در روز قبل از حادثه نیز یکی از قطارها هفت ساعت تأخیر داشته و بارها بین راه خراب شده و در این فاصله حتی غذایی به مسافران داده نشده است و جبرانی برای این تأخیرها در کار نبوده است.
نماینده تبریز اظهار داشت: نظارت بر کیفیت قطارها امری رها شده و مغفول است که مناسب است وزارت راه و شهرسازی مشخص کند با چه ساز و کاری و از چه زمانی دیگر شاهد این قبیل موارد نخواهیم بود.
فرهنگی خاطرنشان کرد: برابر اطلاعات واصله موثرترین اقدامات امداد و نجات اولیه در حادثه ریلی سمنان را خود مسافران انجام دادند آن هم در شرایطی که قطار فاقد امکانات اولیه اطفای حریق و سایر ملزومات امدادی بوده است و بالگرد هلال احمر دو و نیم ساعت بعد به محل حادثه رسیده و فاقد هر گونه امکان برای اطفای حریق بوده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: پس از خرابی و توقف قطار تبریز - مشهد سیستم ATC به لوکوموتیو سمنان - مشهد اخطار داده است. مسئول کنترل به راننده لوکوموتیو اعلام میکند که به اخطار اعتنا نکند و آن حادثه غمبار در حالی که قطار 117 کیلومتر در ساعت سرعت داشته رخ میدهد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا مسئول کنترل و راننده قطار به اخطار توجه نکردهاند، اظهار داشت: علت این بیتوجهی این بوده که اخطارهای اشتباه ATC را امری عادی و رایج میدانستند و هر دو بر منوال گذشته آن را دارای اهمیت ندانسته و بدان اعتنا نکردند و همان داستان قدیمی چوپان دروغگو اتفاق افتاده است.
فرهنگی خاطرنشان کرد: مسئولیت خطاهای مکرر سیستم با کیست؟ در مقطعی از اجرای پروژه بیش از دو هزار بار دستور بیتوجهی و خاموشی ATC داده شده است. چرا در مدتهای طولانی به رفع این ایرادات و توجیه عوامل و راهحلهای جایگزین تدبیر نشده است؟
وی افزود: این روش رواج یافته که برای تسکین آلام اجتماعی چند نفر فرودست را مجازات کنند تا موقتا پوشش داده شود و باشد برای وقتی دیگر تا مدتی دیگر که مردمانی از شمال و جنوب، مرکز و شرق و غرب کشور و بیگناهان دیگری فدا شوند و آسیبی به منصبداران نرسد.
نماینده مردم تبریز اظهار داشت: گفته شد این روزها تلخی زیاد است و این قبیل موضوعات در مجلس کمتر مطرح شود. بسیار عجیب است زیاد بودن تلخی باید به اهتمام و جدیت بیفزاید یا باعث بیخیالی و عادیسازی شود؟
فرهنگی خاطرنشان کرد: موضوع حقوقهای نجومی از جمله امور تلخ است. خیر زیاد بودن شرکا باعث عدم اقدام موثر میشود. از مجموعههای مرتبط با وزارتخانه بهداشت شروع کنید تا زیر مجموعههای اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم همه دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی و در مدت کوتاهی نتایج را اعلام کنید. اگر نمیتوانید رؤسای قوا هیأت قاطعی را با اختیارات کامل تعیین کنند.
وی در پایان گفت: لازم است برگههای اصحابالثبت را شناسایی کرده و آنها را برچینند. در اینجا نیز مانند حادثه قطار مقصران معدود و انگشتشمار نیستند و اگر مدعی نقص و کمبود قانون هستید صراحتا اعلام کنید تا مجلس سریعا اقدام کند. پرداختها را نظاممند کنید و در این میان حقوق فرهنگیان و بازنشستگان را عادلانه تأمین کنید.
انتهای پیام/