هیچ موردی از بیماری مشمشه در استان خراسان رضوی دیده نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: طی 8 ماهه امسال، تعداد 868 راس اسب جهت تشخیص بیماری مشمشه مورد تست سرمی و تست مالئیناسیون قرار گرفتندکه کلیه آنها از نظر بیماری منفی بوده است.

محسن عابدزاده افزود: بیماری مشمشه یکی از بیماری های واگیر دار بین انسان و تک سمیان(از جمله اسب) است که از طریق تماس با حیوان آلوده (تماس با لوازم دام آلوده و ترشحات آن ) به انسان منتقل می شود.

وی روشهای پیشگیری از این بیماری را شامل؛ تشخیص بیماری در تک سمیان توسط تست مالئیناسیون و تست های سرمی، معدوم نمودن تک سمیان آلوده، رعایت بهداشت در مراکز نگهداری اسب و تک سمیان و رعایت بهداشت فردی در زمان تماس با اسب و تک سمیان دانست.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی یادآورشد:در راستای پیشگیری از بیماری هاری که از دیگر انواع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است نیز طی 8 ماهه ابتدای امسال تعداد 55 هزار قلاده سگ مورد واکسیناسیون هاری قرار گرفته است.

بیماری هاری از جمله بیماری های ویروسی کشنده می باشد که در صورت ابتلاء درمان نداشته و بیماری با واکسیناسیون در انسان و همچنین سگ قابل پیشگیری است و در صورت مواجهه با حیوان مشکوک و یا گزش توسط حیوان مشکوک به هاری سریعا به مراکز بهداشت مراجعه شود.

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.