مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از کاهش 40 درصدی بارش‌ها در استان خبر داد و گفت: تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛هاشمی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت:  بیشترین کسری مخازن ما همواره در دشت مرند اتفاق می‌افتد که در سال آبی 94- 95 نه تنها در این دشت افتی نبوده، بلکه به میزان 6.41 میلیون مترمکعب افزایش یافته است و این ارقام نشان می‌دهد ما به سمت احیای واقعی دریاچه ارومیه حرکت می‌کنیم.

وی افزود: میزان بارش استان تا 17 آذر سال‌جاری 73 میلی‌متر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد کاهش و در درازمدت 7.7 درصد کاهش نشان می‌دهد؛ بیشترین افزایش در بستان‌آباد با 22.9 درصد و بیشترین کاهش در عجب‌شیر رخ داده است.

هاشمی با بیان اینکه تراز دریاچه در 17 آذر جاری 1270.5 و در روز مشابه سال گذشته 1270.27 که 0.05 درصد کاهش نشان می‌دهد، افزود: حجم دریاچه تا 17 آذر 2.32 و در روز مشابه سال گذشته 1.89 بوده است.

وی با اشاره به اهم اقدامات حفاظت تعادل بخشی و تأثیر آن در احیاء دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در سال 95 شناسایی چاه‌های غیرمجاز 250 حلقه، جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز 84 دستگاه، پر و مسلوب المنفعه بودن چاه‌های غیرمجاز یک هزار و 791 حلقه، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز 357 مورد و جمع آوری موتور پمپ حاشیه رودخانه‌ای به تعداد 183 مورد انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در عین حال یادآور شد: میزان حجم آب صرفه جویی حاصل از اقدامات مذکور 75 میلیون متر مکعب در سال جاری بوده است.

وی با بیان اینکه از سال آبی 90- 91 تا 94 -95 در هر سال 50 تا 80 میلیون‌متر مکعبی کمبود مخزن در از کسری مخازن در سال 95 به 5 میلیون متر مکعب کاهش یافته که رقم حداقلی است، افزود: بیشتری کسری مخازن ما همواره در دشت مرند اتفاق می‌افتد در سال 94- 95 نه تنها افتی اتفاق نبوده بلکه به میزان 6.41 میلیون مترمکعب افزایش یافته است و این ارقام نشان می‌دهد ما به سمت احیای واقعی دریاچه ارومیه حرکت می‌کنیم.

وی بر لزوم بهبود وضعیت آبخوان‌های کشور از طریق جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و اخذ خسارت مربوطه و اعمال وحدت رویه در اعمال قانون و محاسبه جرایم تأکید کرد و گفت: با توجه به اتمام فصل زراعی و عدم نیاز به آب چاه‌ها در این فصول باید برق چاه‌های کشاورزی باشد قطع شود که امکان برداشت به ویژه برای انسداد چاه‌های غیرمجاز وجود نداشته باشد.



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.