رئیس قوه قضائیه گفت: امروز نماز مسلم ترین ابزار برای بهبود و سلامت جامعه است.

امروز دنیا تشنه معنویت است/ نماز مسلم ترین ابزار برای بهبود جامعهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه امروز( پنچ شنبه) در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که در مجتمع آموزشی امام خمینی استان البرز برگزار شد، با تسلیت شهادت امام حسن عسگری (ع) و تبریک به امامت رسیدن امام زمان(ع)، اظهار داشت: بحث نماز در روزگار ما با شرایط خاصی که در منطقه داریم، بسیار مهم است.

وی افزود: امروز دنیا تشنه معنویت است و این موضوع را کسانی که با دنیای غرب آشنا هستند می دانند و مسئله تشنگی برای معنویت مسئله آشکاری است و دلیل این مسئله نیاز به بررسی دارد، فلیسوفان و روانشناسان بررسی های زیادی کرده اند که چرا دنیای غرب به این سمت و سو می رفته و شاید دلیل آن اندیشه رنسانس باشد.

رئیس قوه قضائیه افزود: امروز به ادعای آزادی، شیوه های حکمومتی برپا کردند و اوج آن حکومت آمریکا است و این موضوع را در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دیدیم که هیچ اخلاق و معنویتی در آن مشاهده نمی شد.

آیت الله  آملی لاریجانی افزود: ما در کشوری زندگی می کنیم که دارای تمدن دینی  هستیم و قرآن کتاب آن است و روش پیامبران و امامان پیش رویش است، در این شرایط خسارت بزرگی است که از روش امامان دور شویم و با توجه به این که راه هدایت پیش رویمان است، ما  نباید از این مواهب دور بمانیم.

آیت الله آملی لاریحانی بیان داشت: نماز مسلم ترین ابزاری است که برای بهبود و سلامت جامعه نیاز داریم .

رئیس قوه قضائیه با طرح این سوال که چه مقدار آیه و روایت در رابطه با اهمیت نماز داریم؟ گفت: روایات در رابطه با اهمیت نماز زیاد است و با این همه تأکید، باز می بینیم که نیاز به دعوت به اجرای نماز داریم.

وی ادامه داد: ما بحث های نظری زیادی در رابطه با لزوم نماز مطرح می کنیم و مسئولیت همه ما بر اجرای این مسئله است و هر کسی باید با هر لباسی، برای اجرایی شدن نماز تلاش کند، با این وجود همه می دانیم نماز جزء مسلم ترین فرایض است.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: در روایتی که از شیخ طوسی نقل می شود، نماز به نهر آبی مانند شده که انسان خود را شستشو می‌دهد، در روایتی دیگر از پیامبر (ص) آمده است که نماز مانند نهر آبی است که اگر انسان روزی 5 بار در این نهر خود را شستشو دهد، هیچ آلودگی در آن نمی ماند و نماز مانند نهر آب است.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: در روایتی دیگر از امام باقر(ع) آمده است، اگر بر در خانه هر کسی از شما نهر آبی باشد که هر روز هرکس خودش را 5 بار در آن آب شستشو دهد، آیا از چرک و آلودگی در بدنش اثری باقی می ماند و مثال نماز مانند نهر جاری است.

وی افزود: همین که انسان نماز خواند، گناهان بین دو نمازش پاک می شود و آیا از این بشارت بیشتر می خواهیم و راحت از کنار نماز رد می‌شویم و اگر این مثال ها را با جان و دل گوش کنیم و باور کنیم که نماز گناهان را می ریزاند، آیا باز هم از آن کوتاهی می کنیم.

آیت الله  آملی لاریجانی گفت: در خطبه 99 نهج البلاغه آمده است که نماز زیاد بخوانید زیرا نماز بر مومنان واجب است .

وی افزود: در نهج البلاغه حضرت علی (ع) با استدلال به قرآن می فرمایند" که از اهل جهنم می پرسند چرا شما را  به جهنم آورده اند؟ که آن‌ها می گویند ما از نماز گذاران نبودیم، پس مانند برگ‌هایی که از درختان می ریزند، نماز گناهان انسان را می ریزاند".

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در جای دیگر حضرت علی (ع) به روایتی از پیامبر استشهاد می کند که نماز مانند آب گرمی است که انسان در خانه دارد و اگر در شبانه روز 5بار خودش را در آن شستشو دهد، بعید است چیزی از چرک و آلودگی در او باقی بماند.

وی بیان داشت: نمازی که در آیات قرآنی و روایات این همه به آن تأکید شده است، ما گاهی آن را کوچک می شماریم .

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: انسان در زمان نماز در محضر خدا که سلطان بزرگ جهان است، قرار می گیرد، سلطانی حقیقی که همه ی عوالم به آن قائم هستند و هیچ چیز بدون قدرت او حرکت نمی کند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: هر کجا که انسان احساس تنهایی می کند، می تواند در محضر سلطان جهان قرار گیرد و آن زمان است که قلبش آرام می گیرد، ما در نماز از خداوند طلب بخشش از گناهان را می کنیم.

وی با بیان اینکه سجود در قلب انسان منجر به نورانیت می شود، تصریح کرد: زمانی که انسان در محضر حق تعالی به سجده می افتد، می‌گوید من خاکم و این باعث نورانیت در قلب می شود، اما نه سجود ما سجود است و نه نماز ما نماز حقیقی است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه  اگر انسان خود را کنار نگذارد، آیا این نماز، نماز حقیقی است، گفت: پیامبر می فرماید نماز چشم روشنی من است، آیا چشم روشنی ما هم نماز است؟

آیت الله آملی لاریجانی افزود: ما تمام گرفتاری های خود را سر نماز به یاد می آوریم .

وی تأکید کرد: خداوند در نماز به انسان تذکر می دهد که خالق خود را فراموش نکند و اگر انسان این موضوع را فراموش کند، اهل طغیان می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نماز انسان را از فساد منع می کند، گفت: همه ما در برابر نماز مسئول هستیم و همه ما در هر مقام و شأنی باید انگیزه پیدا کنیم که برای اجرا و انجام نماز، دیگران را دعوت کنیم که در این صورت نورانیت قرآن و نماز در جامعه اثر می گذارد.

وی تأکید کرد: برای ما بد است که بگویند فلان درصد از جوانان نماز نمی خوانند و ما باید هر کاری که منجر به تأثیر باشد را انجام دهیم .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار