اردبیل؛

حال و هوای زمستانی در روزهای پاییزی اردبیل

بارش برف که از شب گذشته در اغلب مناطق استان اردبیل آغاز شده حال و هوای زمستانی به روزهای پاییزی مردم اردبیل داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بارش برف که از دیروز در اغلب مناطق استان اردبیل آغاز شده است سبب اختلال در امورات روزمره مردم شده و فعالیتهای روزانه در سطح استان را با تاخیر و تعلل مواجه کرده است.

به دنبال بارش برف امروز علاوه بر تعطیلی مدارس در برخی مناطق و نواحی آموزش و پرورش، برخی مراکز دانشگاهی در سطح استان نیز به تعطیلی کشیده شد و دانش‌آموزان و دانشجویان اردبیلی امروز را به ناچار از فعالیت‌های آموزشی دور ماندند.

تعطیلی تمامی پروازهای فرودگاه اردبیل به دلیل بارش برف و کولاک از دیگر مواردی بود که در اردبیل رخ داد به طوری که هر 3 پرواز امروز از فرودگاه اردبیل و بالعکس به دنبال شرایط نامساعد جوی لغو شد.

در حال حاضر نیز بارش برف در بیشتر مناطق استان ادامه دارد و براساس اعلام اداره کل راهداری استان تردد در محورهای مواصلاتی استان اردبیل بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نبوده و باید رانندگان به این امر توجه جدی داشته باشند.

بارش برف که با کولاک همراه است سبب کاهش دید رانندگان شده و پلیس راه به مردم هشدار داده که از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند تا با حوادث و سوانحی در سطح جاده‌های استان مواجه نشوند.

با وجود مشکلات به وجود آمده در بخشهای مختلف بر اثر بارش برف و سرمای هوا، اما این بارشها سبب شکرگذاری کشاورزان منطقه شده است که نویدبخش سال زراعی پربرکت برای استان اردبیل است.

در کنار بخش‌های دیگر، بارش برف سبب برخی اختلالات در ارائه خدمات شهری نیز شده است که برای جلوگیری از این امر شهرداری اردبیل از ساعات اولیه بارشها اقدام به برفروبی و نمک‌پاشی جاده های کرده است.

ورود سامانه بارشی دوم از روز پنجشنبه

سرپرست گروه پیش‌بینی وضعیت جوی اداره کل هواشناسی استان اردبیل در مورد شرایط جوی روزهای آینده استان اردبیل گفت:بارش برف تا اواخر وقت امروز همچنان تداوم خواهد داشت و به تدریج رفع خواهد شد و در روز چهارشنبه بارشی در سطح استان پیش‌بینی نمی‌شود اما هوای سرد همچنان حاکم می‌شود.

رسول همتی افزود: پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در استان فوق‌العاده رو به سردی برود به طوری که در برخی مناطق تا منفی 14 درجه سانتیگراد نیز خواهد رسید و مردم اردبیل امشب و فردا صبح هوایی سرد و یخبندان را تجربه خواهند کرد.

وی با اشاره به سامانه بارشی دوم که در راه است، گفت: سامانه دوم بارش برف و برودت هوا از روز پنجشنبه وارد استان می‌شود اما با این شدت نخواهد بود و هر چند سبب سردی و برودت می‌شود اما سرما و کاهش دمای سامانه فعلی شدیدتر خواهد بود.

تمامی راههای ارتباطی اردبیل باز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل نیز از تلاش ماموران راهداری به دنبال بارشها از روز گذشته خبر داد و افزود: برای پیشگیری از بسته شدن راههای مواصلاتی استان با آغاز بارشها اکیپهای راهداری فعال شده و نسبت به برفروبی و نمک‌پاشی سطح جاده‌های استان اقدام کرده‌اند.

علی رحمتی گفت: به جز پارس‌آباد و بیله‌سوار بارش برف در تمامی شهرستانهای استان به وقوع پیوسته اما با تلاش راهداران به سرعت برفروبی شده و در حال حاضر در تمامی جاده‌های استان تردد جریان دارد و محورهای مواصلاتی اصلی، فرعی و روستایی اردبیل باز است.

وی اظهار کرد:‌ با وجود باز بودن محورهای مواصلاتی اما پیش‌بینی می‌شود سطح جاده‌ها امشب و فردا صبح یخبندان باشد و انتظار می‌رود در این مدت رانندگان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و در صورت انجام سفرها حتما تجهیزات ایمنی و زمستانی به همراه داشته باشند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از تجهیز و آماده باش کامل نیروهای راهداری با ماشین‌آلات در این حوزه خبر داد و گفت: راهداران در جاده‌های استان مستقر هستند تا در صورت تداوم بارشها و شرایط نامناسب جاده‌ای نسبت به نمک‌پاشی و برفروبی اقدام کنند تا مشکلی در این حوزه ایجاد نشود.

اجرای طرح زمستانی پلیس راه با 55 تیم خودرویی

رئیس پلیس راه استان اردبیل از اجرایطرح زمستانی پلیس راه استان به مدت 3روز در استان خبر داد و گفت: این طرح از فردا با فعالیت55 تیم خودرویی و 242 نفر به طور روزانه در جاده‌های مواصلاتی استان اجرا می‌شود و 22 هزار و 506 نفر از ماموران پلیس راه استان در این مدت در سطح جاده‌های استان اقدام به ارائه خدمات می‌کنند.

سیدحجت فتاحی با اشاره به تمهیدات اتخاذشده برای مقابله با بارش برف و برودت هوا بیان کرد: با توجه به اینکهبرف بیشتر محورهای کوهستانی و مواصلاتی اردبیل لغزنده است، ماموران پلیس راه در کنار سایر دستگاههای مرتبط و خدمات‌رسان آماده هستند تا در صورت بروز مشکل و نارسایی سریعا اقدام کنند.

وی از الزامی بودن همراه داشتن زنجیر چرخ برای رانندگان در سطح استان از فردا خبر داد و افزود: در صورتی که رانندگان وسایل نقلیه خود را به زنجیر چرخ مجهز نکنند 30 هزار تومان جریمه می‌شوند که علاوه بر همراه داشتن زنجیر چرخ باید نحوزه بست آن نیز آگاهی لازم را داشته باشند.

رئیس پلیس راه استان اردبیل اظهار کرد: انتظار می‌رود تا مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کرده و در صورت اقدام به سفر حتما موارد ایمنی را رعایت کرده و تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند تا مشکلی در این زمینه برای آنها به وجود نیاید.

به دنبال اعلام یخبندان امشب اداره کل هواشناسی استان، شرکت آب و فاضلاب نیز از هم‌استانیها خواست تا به منظور آسیب ندیدن تاسیسات زیربنایی حتما لوله‌های آب را با پوشش مناسب پوشانده و از ترکیدگی آنها جلوگیری کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.