کارشناس مسئول ایدز و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ترس از بیماری HIV بزرگترین چالش در زمینه شناسایی بیماران مبتلا به HIV است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛علی کماسی گفت:متاسفانه ترس جامعه از این بیماری موحب شده تا بیماران تمایلی به ابراز بیماری خود نداشته باشند.

کماسی عدم شناخت صحیح مردم از این بیماری و راه‌های انتقال آن را مهم ترین عامل ترس از بیماری عنوان کرد و افزود: این بیماری تنها از طریق استفاده از خون و فرآورده‌های خونی آلوده، ارتباط جنسی و ازمادر به جنین در هنگام بارداری، زایمان و شیردهی قابل انتقال است.

وی تصریح کرد: ویروس HIV تنها در خون و مایعات بدن زنده است و در یک قطره خون آلوده در خارج از بدن تنها شش ساعت زنده می‌ماند.این ویروس به هیچ عنوان قابلیت انتقال از طریق اشک، بزاق، عرق، ادرار و مدفوع را نداشته و همچنین به هیچ عنوان از طریق آب و غذای مشترک، روبوسی، شنا و نیش حشرات نیز قابل انتقال نیست.

این مسئول یادآور شد: یک زمان طلایی برای افراد آلوده به ویروس وجود دارد بصورتی که اگر افراد تا 72 ساعت بعد از احتمال آلودگی به ویروس به پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کرده و دارو دریافت کنند، تا 98 درصد احتمال ابتلا به ویروس در آنها کاهش می‌یابد.

کماسی تصریح کرد: در حال حاضر آزمایش HIV بصورت رایگان و محرمانه تنها ظرف مدت 20 دقیقه انجام شده و نتیجه هم در همان زمان به بیمار اعلام می شود.

وی با اشاره به کشف واکسن ایدز، گفت: در حال حاضر این واکسن در بخشی از قاره آفریقا و کشور تایلند آزمایش شده که نتایج آن در سال‌های آتی اعلام خواهد شد و امیدهای فراوانی برای نتیجه بخش بودن آن وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه بیماران آلوده به HIV با شناسایی و درمان به موقع می‌توانند زندگی عادی داشته باشند، گفت: درصورت درمان، این بیماران می‌توانند حتی تشکیل خانواده داده و صاحب فرزند شوند. تاکنون 60 مادر آلوده به HIV در استان از طریق شناسایی و درمان به موقع توانسته‌اند صاحب فرزندانی سالم شوند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.