معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری آذربایجان غربی گفت: سیستم قضایی آذربایجان غربی با راه‌اندازی سامانه جدید ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی مکانیزه می‌شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛حسن قاسمی در نشست خبری در مورد ابلاغ الکترونیکی اوراق قضائی در آذربایجان غربی گفت: براساس قانون آیین رسمی کیفری استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای، مخابراتی و ارتباط تصویری از راه دور برای طرح شکایت، دعوا و اعزام متهم به نیابت قضایی و غیره بلامانع است.
وی بیان کرد: در این راستا یکی از اقداماتی که در حال حاضر انجام است بحث ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی است که قبل از اجرای این طرح ابلاغ توسط مأموران به صورت سنتی و فیزیکی انجام می‌شد که این امر برای حفظ حریم زندگی خصوصی افراد مؤثر نبود و در همین راستا این طرح اجرایی شد.
قاسمی تصریح کرد: با اجرای این طرح سه اصل سرعت، دقت و حفظ حریم شخصی افراد رعایت می‌شود و مراجعین به دادگستری با ثبت نام در این سامانه تمام اوراق قضایی آنان به صورت الکترونیکی در سامانه ابلاغ ثبت خواهد شد و افراد می‌توانند از این طریق اوراق خود را با امنیت کامل مشاهده کنند.
وی خاطرنشان کرد: مراجعان باید با ثبت نام در سامانه و دریافت کد کاربری، پست الکترونیک دریافت کنند و ثبت نام برای افراد به نشانه الکترونیکی شدن آنان است.
معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت سه دفتر خدمات الکترونیک قضایی در استان تصریح کرد: افراد می‌توانند از طریق سایت wwwWww.eblagh.adliran.irدر سامانه ثبت نام کنند و همچنین همشهریان می‌توانند با مراجعه به تمام واحدهای قضایی استان در این سامانه ثبت نام کنند.
قاسمی با اشاره به اینکه برای ثبت نام در این سامانه داشتن کارت ملی، کدپستی و تلفن همراه در دسترس الزامی است گفت: پیامک و ایمیل تنها جنبه اطلاع‌رسانی داشته و مبنای ابلاغ قرار گرفتن اطلاعات بر روی سامانه است.
وی بیان کرد: تمام افراد مکلف هستند اوراق قضایی خود را از طریق سامانه دریافت کنند و در صورت عدم مراجعه به سامانه ابلاغ قانونی محسوب می‌شود.
این مسئول یادآور شد: اجرای این طرح علاوه بر بالا بردن کیفیت صحت اجرای ابلاغ‌ها مشکلاتی که در روند سنتی ابلاغ وجود دارد را کاهش می‌دهد و باعث کاهش اطاله دادرسی نیز می‌شود.
معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به مزایای اجرایی شدن این طرح اظهار داشت: رعایت حریم خصوصی و حفظ آبروی افراد، کاهش هزینه‌های دادرسی، تسریع در رسیدگی پرونده، امنیت اطلاعات شخصی و دسترسی به ابلاغیه‌ها در هر زمان و مکان، رضایت‌مندی شهروندان از طریق خدمات‌رسانی باکیفیت و آسان‌تر و کاهش هزینه صاحبان پرونده قضایی از جمله مزایای این طرح است.
وی همچنینی از این خبر داد که در راتسای بهره مندی مناسب و سریع مردم از خدمات دفتار الکترونیک قضایی تا پایان سال ۹۶، ۵۴ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در استان راه اندازی می شود.
قاسمی باب یان اینکه از اول مهرماه که طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی در استان اجرا شده بیش از ۷۸ درصد ابلاغ های ارومیه از طریق الکترونیکی صورت گرفته افزود: تا زمانیکه روند صدور ابلاغ ها به صورت التکترونیکی به شکل کامل انجام نشود ابلاغه های دستی کماکان ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: از زمان اجرای این طرح تا به امروز بیش از ۷ هزار ابلاغ به صورت الکترونیکی صورت گرفته است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.