معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه از اعطای نشان پژوهشی در هفدهمین جشنواره پژوهش و فناوری برای نخستین بار خبر داد.

اعطای نشان پژوهشی به پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سعید بشیریان با اشاره به شعار امسال هفته پژوهش با عنوان «پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری با زیربنای اقتصاد مقاومتی» اعلام کرد: اقدامات انجام شده در دانشگاه در سال‌های 94 و 95 بر اساس این شعار و با اولویت پژوهش‌های تقاضامحور بوده است و در خصوص تجاری‌سازی هم، فعالیت‌هایی انجام شده است که امیدواریم نتایج آنها را در سال‌های بعد شاهد باشیم.

وی با اشاره به اختصاص رقم قابل توجهی به حوزه پژوهش دانشگاه، اعلام کرد: در سال 1394 در مجموع 10 میلیارد تومان اعتبار پژوهشی از ردیف‌های وزارتی و دانشگاه اختصاص داده شده است که نشان‌دهنده توجه ویژه رئیس دانشگاه، اعضای هیئت رئیسه، هیئت امنا و معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه به این بخش است؛ تا جایی که دانشگاه علوم پزشکی همدان یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که از نظر بودجه پژوهش، دغدغه‎ای ندارد و با زمینه‌سازی‌های انجام شده شاهد روند رو به رشد طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه هستیم.

دکتر بشیریان افزود: در سال 92، 302 طرح مصوب در دانشگاه داشتیم که در سال‎ 95 به 829 طرح مصوب رسید و امسال هم 750 طرح تاکنون مصوب شده است که بر اساس هدفگذاری‌ها تا پایان سال به 1000 طرح مصوب می‎رسد.

وی به نحوه هزینه‎کرد بودجه‎ها اشاره کرد و گفت: در سال 92 این بودجه صرف پایان‌نامه‌ها، طرح‌های توجیهی و طرح‌های هیئت علمی شد و در سال‌های 93 و 94 به بعد این بودجه به طور قابل توجهی به سمت طرح‌های تحقیقاتی هیئت علمی با هدف اصلاح زیرساخت‎ها سوق یافت که امیدواریم با این اقدام، شاهد بالا رفتن کیفیت طرح‌ها در سال‎های آینده باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره به اصلاح پاداش مقالات، اعلام کرد: در سال 92، 100 میلیون تومان، در سال 93، 150 میلیون تومان و در سال 94 بیش از 450 میلیون تومان پاداش به مقالات تعلق گرفته است.

وی از بالا رفتن استنادات و ارجاعات به مقالات طبق اعلام پایگاه‌های اسکوپوس و ISI خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با اصلاح زیرساخت‎ها در سال‎ 2017 شاهد خروجی کارها که از دو سال پیش آغاز شده‎اند، باشیم.

دکتر بشیریان از تأکید وزارت متبوع در خصوص انجام پژوهش‌های بین‌المللی خبر داد و افزود: در سال 2016، 49 مورد پژوهش مشترک ملی و بین‎المللی انجام شده است که رشد قابل قبولی دارد.

این مسئول به شاخص h-Index دانشگاه اشاره کرد و گفت: طبق اعلام پایگاه اسکوپوس، شاخص دانشگاه در این خصوص در سال گذشته 30 بود که امسال به 35 رسید و پایگاه ISI هم این شاخص را 30 اعلام کرده است.

وی اعلام کرد: با بسترسازی‌ها، اصلاح فرآیندها، سیاست‎گذاری‌ها و نظارت‎‎های انجام شده در حال حاضر شاهد فعالیت 23 پژوهشگر برتر و پرکار از نظر تعداد مقاله در دانشگاه هستیم که بیشترین سهم آن را همکاران دانشکده پزشکی، علوم پایه و بهداشت به دلیل ماهیت کار به خود اختصاص داده‎اند که امیدواریم در سال‌های آینده شاهد توزیع متعادل‌تری باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با تأکید بر توجه ویژه به بخش پژوهش، اقدامات انجام شده در این حوزه را مبتنی بر اصول علمی و بر اساس موانع تحقیق و دیدگاه‌های هیئت علمی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که در پایان برنامه چهار ساله، بتوان گزارش قابل قبولی در این زمینه ارائه کرد.

دکتر بشیریان از افتتاح آزمایشگاه جامع تحقیقات و فعال شدن 10 آزمایشگاه تخصصی در این مرکز تا پایان سال خبر داد و بیان کرد: تحقیقات در سال‌های پیش از این به صورت پراکنده انجام می‌شد که در حال حاضر با توجه به تقاضامحوری، به صورت منسجم و هدفمند در حال انجام است.

وی در این خصوص به راه‌اندازی مرکز تحقیقات بروسلوز و انجام طرح تحقیقاتی بروسلوز در شهرستان فامنین و ثبت اطلاعات اشاره کرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به اقدامات انجام شده برای اعضای هیئت علمی فعال در عرصه پژوهش اشاره کرد و گفت: برای این افراد، اقدامات و مکاتبه‌های تشویقی با هدف ایجاد انگیزه انجام شده است و امسال برای نخستین بار نشان پژوهشی درجه یک و دو به پژوهشگران برتر دانشگاه اهدا می‌شود.

وی با اشاره به اقدام برای نمایه‌سازی مجلات در نمایه‌سازهای معتبر، ادامه داد: تعداد مقالات در مقایسه با تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به متوسط کشوری، پایین‌تر است که به بازنگری روش‌های فعالسازی نیازمند است.

دکتر بشیریان بر بهبود فضای فیزیکی 3 پژوهشکده و 17 مرکز تحقیقات دانشگاه تأکید کرد و از تناسب هزینه‌های طرح‌های تحقیقاتی در مقایسه با برون‌داد آنها با توجه به پایش‌های انجام شده از نظر کیفی و کمّی خبر داد.

این مسئول به فعالیت مرکز رشد فناوری سلامت، همکاری با بخش صنعت، ثبت اختراعات و طرح‌های فناورانه به عنوان دیگر اقدامات حوزه معاونت تحقیقات و فناوری اشاره کرد.

برگزاری دو کارگاه آشنایی با شرکت‌های دانش‎بنیان، انتشار 13 مجله شامل 7 مجله فارسی و 6 مجله انگلیسی، فعالیت مرکز اطلاع‌رسانی پزشکی و لابراتوار با 42 سیستم، چاپ 9 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف، انعقاد شش تفاهمنامه همکار با سازمان‌ها و دانشگاه‌ها شامل یک مورد تفاهمنامه خارجی، برگزاری کنگره بین‌المللی جراحی مغز، بودجه‌های اختصاص داده شده برای حوزه ارتباط با صنعت و قراردادهای منعقد شده و... از دیگر اقدامات بیان شده توسط دکتر بشیریان بود.

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش‌های سال 1396 و دریافت پیشنهادها خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی برای برگزاری یک همایش بین‌المللی و دو همایش ملی انجام شده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.