کج خلقی، گوشه‌گیری و بی‌حوصلگی طولانی مدت از نشانه‌های افسردگی فصلی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ یک روانپزشک با اشاره به افزایش موارد افسردگی فصلی در فصول سرد سال، کج خلقی، گوشه‌گیری و بی‌حوصلگی طولانی مدت را از جمله نشانه‌های این نوع افسردگی عنوان کرد.
دکتر فائزه تاتاری گفت: به طور معمول افسردگی فصلی در فصولی مانند پاییز و زمستان که هوا رو به سردی رفته و تابش اشعه خورشید مایل می‌شود، مشاهده می‌شود.
وی با بیان اینکه اشعه خورسید نقش موثری در تولید هورمون "ملاتونین" در سلولهای «ملانوسیت»‌های سطح پوست دارد، گفت: وجود این هورمون نقش موثری در طبیعی بودن خلق و خوی دارد و در غیاب آن تغییرات محسوسی در خلق و خوی افراد رخ می‌دهد.
تاتاری تصریح کرد: این تغییرات خلق و خوی طیف گسترده‌ای دارد و می‌تواند از یک کج‌خلقی و بی‌حوصلگی ساده تا موارد شدید مانند احساس گناه بدون دلیل، عدم لذت از زندگی، سرزنش خود، افکار خودکشی و یا گوشه‌گیری طولانی‌مدت خود را نشان دهد.
این روانپزشک معتقد است، بروز موارد شدید افسردگی فصلی در افرادی است که از قبل زمینه ژنتیکی و بیولوژیکی بروز افسردگی را دارند.
تاتاری با بیان اینکه افسردگی در موارد شدید آن می‌تواند مخل روند زندگی طبیعی افراد شود، گفت: قطعا در این زمان مراجعه به روانپزشک ضرورت دارد.
وی خاطرنشان کرد: کج خلقی و بی‌حوصلگی و علائمی مانند این اگر چند ساعت و یا حداکثر سه تا چهار روز ادامه یابد طبیعی است، اما اگر این علائم پایداری بیشتری داشته و فرد روزهای متوالی درگیر این علائم باشد، باید حتما به روانپزشک مراجعه کند.
تاتاری با بیان اینکه در درمان افسردگی فصلی از درمان دارویی استفاده می‌شود، گفت: از آنجا که تغییرات هورمونی و تغییرات آمین‌های بدن بر ایجاد این بیماری موثر است، قطعا در درمان آن از داروهای تنظیم کننده هورمونی استفاده می‌شود.
این روانپزشک افزود: در کنار درمان‌های دارویی، درمان‌های غیردارویی مانند فتوتراپی یا نور درمانی، روان درمانی، خانواده درمانی و گروه درمانی نیز در درمان افسردگی فصلی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.