جهانگیری در دیدار با وزير انرژی ارمنستان:

اتصال دريای سياه به خليج فارس گامی مهم برای ارتقای مناسبات ايران و ارمنستان است/ تاكيد بر جلوگيری از آلودگی رودخانه ارس


معاون اول رييس جمهور با اشاره به روابط خوب و دوستانه ايران و ارمنستان، بر تلاش و پيگيري كميسيون مشترك دو كشور براي رفع موانع و ارتقاي مناسبات دوجانبه در بخش هاي مختلف بويژه همكاری های اقتصادي تاكيد كرد.


اتصال دريای سياه به خليج فارس گامی مهم برای ارتقای مناسبات ايران و ارمنستان است/ تاكيد بر جلوگيری از آلودگی رودخانه ارسبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگيري ظهر امروز در ديدار «آشوت مانوكيان» وزير انرژي، امور زيربنايي و منابع طبيعي ارمنستان، اظهار داشت: ارمنستان جايگاه ويژه اي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران دارد و ما هيچ سقف و محدوديتي براي توسعه روابط قايل نيستيم.

وي با اشاره به سفر سال گذشته خود به «ايروان» و ديدار با رييس جمهور و نخست وزير ارمنستان، گفت: خوشبختانه بخشي از توافقات امروز عملياتي شده است و بايد با پيگيري كميسيون مشترك دو كشور و رفع موانع روند اجرايي بخشهاي ديگر نيز سرعت يابد.

معاون اول رييس جمهور از مرز مشترك و ايجاد زيرساخت هاي لازم براي اتصال درياي سياه به خليج فارس به عنوان فرصتي براي ارتقاي همكاري هاي ايران و ارمنستان ياد كرد و خواستار مساعي دو كشور براي احداث زير ساخت هاي حمل و نقل ريلي و جاده اي شد.

جهانگيري توسعه همكاري هاي بانكي وگمركي براي افزايش حجم مبادلات دو كشور را ضروري دانست و گفت: متاسفانه روابط اقتصادي و حجم تجارت ميان طرفين متناسب با روابط سياسي و عزم و اراده مسولان عالي رتبه دو كشور براي افزايش تعاملات افزايش نيافته و جا دارد تا كميسيون مشترك دوجانبه در اين زمينه بيشتر فعال باشد.

وي همچنين به موضوع آلودگي رودخانه ارس و قول مقامات ارمني براي كاهش آلودگي هاي اين رودخانه اشاره كرد و با تاكيد بر اهميت مسايل زيست محيطي براي ساكنان حاشيه اين رودخانه ، گفت: ما خواستار اقدامات بيشتر طرف ارمني در اين زمينه براي رفع نگراني ها هستيم.

«آشوت مانوكيان» نيز در اين ديدار با اشاره به اهميت روابط دو كشور، برگزاري چهاردهمين كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي در كشور در تهران را زمينه ساز رفع موانع و پيشبرد مناسبات دانست و گفت: همكاري هاي منطقه اي در زمينه انرژي و احداث خط انتقال انرژي ميان ايران، ارمنستان وگرجستان و يا شراكت تركمنستان و روسيه در اين زمينه مي تواند سطح مبادلات و همكاري ها را بيش از پيش ارتقا دهد.

وي ايجاد كريدور ارتباطي ميان درياي سياه با خليج فارس را از اولويت هاي دولتش برشمرد و با بيان اينكه خط سوم انتقال برق ميان دو كشور پيشرفت قابل توجهي داشته از همكاري شركت هاي ايراني براي احداث زيرساخت ها و گاز رساني به برخي مناطق در كشورش قدرداني كرد.
«مانوكيان» به پيگيري هاي كشورش براي كاهش آلودگي رودخانه ارس را خاطرنشان ساخت و گفت: رودخانه ارس ثروت مشترك كشورهاي منطقه است و صيانت از محيط زيست منطقه نيز به نفع همه است.

جهانگیری از ساخت نيروگاه برقي روي رودخانه ارس با مشاركت ايران و نيز احداث مناطق آزاد براي ارمنستان با استفاده از تجارب ايران به عنوان دستورالعمل كميسيون مشترك خبر داد و اظهار اميدواري كرد؛ مناسبات فيمابين همگام با روابط سياسي دو كشور بيش از پيش ارتقا يابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار