کاربران شبکه های اجتماعی با انتشار پستی یاد و خاطره علی حاتمی را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار حوزه هنرمندان در فضای مجازی گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی حاتمی در ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران متولد شد و در ۱۵ آذر ۱۳۷۵ در گذشت. وی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما بود. او دانش‌آموخته از دانشکده هنرهای دراماتیک است. علی حاتمی حداقل ۱۵ فیلم بلند سینمایی و مجموعهٔ تلویزیونی ساخته‌است.اولین اثر سینمایی حاتمی در سال ۱۳۴۸ با عنوان حسن کچل ساخته شد و آخرین فیلم نیمه‌ تمامش با نام جهان پهلوان تختی که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمایی او بعد از مجموعهٔ هزاردستان بود، به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند. پس از مرگش نیز دو فیلم مبتنی بر هزاردستان با تدوین واروژ کریم‌مسیحی (به نام‌های کمیتهٔ مجازات و تهران روزگار نو) ساخته شد.

همزمان با سالروز درگذشت علی حاتمی که به سعدی سینمای ایران معروف شده است، کاربران فضای مجازی با انتشار پست هایی در شبکه های اجتماعیشان  سالروز درگذشت این هنرمند را تسلیت گفتند.



برزو ارجمند نوشت:"بى جانشين/على حاتمىروحش شاد و يادش گرامى."



کاربری نوشت:"سال‌روز درگذشت ِ  علی حاتمی، سوته‌دل ِ سینمای ایران.شاید کم‌تر اتفاق بیفتد که کسی اهل سینما باشد و سینمای ایران را دنبال کرده باشد و لااقل یک دیال وگاز فیلم‌های «علی حاتمی» را در خاطر نداشته باشد.
علی حاتمی،  کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده‌ی سینما در ۲۳ مردادماه ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد. مادرش خانه‌دار و پدرش صفحه‌آرا در یک چاپ‌خانه بود.حاتمی آن‌چنان علاقه‌مند به سینما و نمایش‌نامه‌نویسی بود که از همان سن کم پایش به تماشاخانه‌های لاله‌زار باز شد و در آن‌جا عاشق بازی‌های هنرمندانه‌ی «جعفر توکل» شد. جعفر توکل دکترای سینما در رشته‌ی سینماتوگراف از دانشگاه مسکو بود و از هم‌شاگردی‌های آندره تارکوفسکی بود.
حاتمی در آن روزها آرزو داشت که روزی کارگردانی شود تا توکل در نمایش‌نامه‌ای به کارگردانی حاتمی بازی کند. در همان زمان بود که حاتمی تصمیم گرفت که نمایشنامه‌هایی از داستان‌های ملی و ایرانی کار کند. در کلاس نهم تحصیل می‌کرد که برای آموختن اصول نمایش‌نامه‌نویسی به هنرستان ِ هنرپیشگی تهران رفت و پس از آن به تحصیل در هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک پرداخت.
علی حاتمی اولین نمایش‌نامه‌ی خود به نام «دیب» یا همان دیو را نوشت و در اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۴ و با حضور کودکان در تالار نمایش هنرهای دراماتیک به مدت سه شب اجرا کرد. علی حاتمی کار نمایش‌نامه‌نویسی خود را در تئاتر آغاز کرد و در زمینه‌ی #نویسندگی با نمایش‌نامه‌هایی چون «ساتن»، «قصه‌ی حریر»،«ماهی‌گیر»، «حسن کچل»، «چهل‌گیس» و «شهر آفتاب و مهتاب» خوش درخشید. نوشتن نمایش‌نامه‌ی مدرنی با نام «آدم و حوا» یا برج زهر مار در سال ۱۳۴۵ نقطه‌ی عطفی در کارهای حاتمی محسوب می شود.
پس از موفقیت در فیلم حسن کچل بود که حاتمی تئاتر را به یک سو نهاد و پا در عالم سینما گذاشت. حاتمی پس از حسن کچل، فیلم طوقی را در سال ۱۳۴۹ ساخت. طوقی نوعی از کبوتر است که کبوتربازها علاقه ی زیاد به آن دارند. پس از طوقی علی حاتمی فیلم «بابا شمل» را به سال ۱۳۵۰ ساخت که نوعی سینمای ریتمیک و موزیکال بودو موضوعش در مورد لوطی و لوطی‌گری بود. حاتمی در سال ۱۳۵۱ بسیار پر کار بود و توانست سه فیلم بسازد؛ فیلم‌های قلندر، ستار خان و خواستگار. حاتمی به مدت تقریبا ۵ سال فیلمی نساخت تا این‌که یلم مشهور «سوته‌دلان» را در سال ۱۳۵۶ ساخت. پس از انقلاب حاتمی فیلم «حاجی واشینگتن» را ساخت که روایت‌گر ماجرای اولین سفیر ایران در آمریکاست."



کاربردیگری نوشت:"فردابیست سال است که نیست،حیف."





یک کاربرنوشت:"نیمه ی آذرماه روز درگذشت کارگردان بزرگ زنده یاد استاد علی حاتمی است که آثار بسیار موفق و مهمّی ساخته است. آثاری که هرکدام زیبایی خاصّ خودش را دارد. سینمای ایران مدیون اوست و آثارش روی کارگردانان دیگر نیز مؤثر بوده است و قابل رد یابی و ارزیابی است. چه قدر آثارش برایم عزیز است؛ دل شدگانش را سه چهار بار دیدم. جمعه های سال شصت و شش با پخش سریال هزار دستان از تلویزیون برایم زیبا بودند، روزها را می شمردم که به جمعه برسم و این اثر خوب را ببینم. ساخته های حاتمی مثل ستاره در هنر هفتم خواهد درخشید، هم چنان که لیلایش در آثاری از پدر و دیگر کارگردانان خوب درخشیده است. یادش گرامی."



کاربری نوشت: " آیین چراغ خاموشی نیست "علی حاتمی کارگردان ، فیلم‌نامه‌نویس  و تهیه‌کننده و شاعر سینمای ایران ، زاده ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ تهران ، حداقل ۱۵ فیلم بلند سینمایی و مجموعهٔ تلویزیونی ساخته‌ است. اولین اثر سینمایی وی در سال ۱۳۴۸ با عنوان حسن کچل ساخته شد و هنگام ساخت آخرین فیلمش که جهان پهلوان تختی نام داشت ، در ۱۵ آذر ۱۳۷۵ بیماری سرطان پروژه او را نا تمام گذاشت .درتمام آثار زنده یاد علی حاتمی رنگ و بوی فرهنگ و تاریخ ایرانی دیده می شود.در کارنامه وی می توان به آثار فاخری همچون طوقی ، سوته دلان ، هزاردستان ، کمال الملک ، دلشدگان ، مادر ، حاجی واشنگتن ، جعفر خان از فرنگ برگشته و ... اشاره کرد.یادش گرامی."



یک کاربر نوشت:"کاش این دنیا هم مثل جعبه موسیقی بود. همه صداها آهنگ بود و همه حرفها ترانه.دلشدگان - علی حاتمی.بیست سال از کوچ سوته دل سینمای ایران گذشت.یادش سبز."




کاربری گفت:"سالگرد ... "



کاربر دیگری نوشت:"بیست سال از عروجت گذشت بزرگ مرد سینمای ایران اقای خاص."



یک کاربر نوشت:"خوش آن کاروانی که شب راه طی کرد/اولِ صبح به منزل رسیدن عالمی دارهحالِ نمازِ صبحامیدِ روزِ تازهگفتم که من با قطارِ شب عازممصدای پای قطار میادبانگِ جرسآوای چاوشیقافله پا به راهه.۱۵ آذر، تاریخِ رحلتِ علی حاتمی، جواهرتراشِ کلامروانش شاد."



یک کاربر دیگر نوشت:"اومایادوخاطره این عزیزان رازنده نگاه‌خواهیم داشت،وآرزومندیم تمامی بزرگان عرصه فرهنگ وهنرایران دررفاه،آرامش وسلامتی کامل ایام زندگی خویش را سپری نمایند."





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.