رئیس مجلس گفت: امر و نهی کردن در حوزه فرهنگ جواب نمی‌دهد و مسائل باید در مسیر خودش درست شود.

اصل جوهره ایرانی‌ها ایستادگی است/ امر و نهی کردن در حوزه فرهنگ جواب نمی‌دهدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نخستین همایش ملی سبک زندگی و سومین اجلاس ارتقای توانمندی فرهنگ عمومی ضمن اشاره به اینکه کار مسئولان فرهنگی بسیار پرارزش است، گفت: ممکن است کار شما در مسیر کارهای اجرایی کشور گاه درگیر طوفان‌های سیاسی و مسائل اجتماعی شده و کمتر به چشم بیاید اما نقش اقدامات فرهنگی زیربنایی محسوب می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه سبک زندگی از موضوعاتی است که در دنیای امروز بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد، بیان داشت: در ایران هم مقالات و کتاب‌های بسیاری از دید صاحب نظران مطرح شده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم در سخنان خود دراین مورد عناوین مهمی را پیرامون سبک زندگی ایرانی - اسلامی بیان کردند و تا حدود زیادی مفاهیم آن را باز کرده‌اند که البته از آن زمان به بعد افراد فعال در امور فرهنگی و اجتماعی علاقه‌مند بودند به این موضوع بپردازند.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه باید بدانیم از چه راهی وارد شویم تا در سبک زندگی موفق عمل کنیم، اظهار داشت: ممکن است نقشه‌ای را در این زمینه در نظر بگیریم اما نتوانیم از راه آن وارد شویم لذا آن تأثیرگذاری را که قوام بخش‌ باشد، نخواهد داشت.

لاریجانی تصریح کرد: در شرایط امروز که تحولات بسیار سریع پیش می‌رود باید جوهره اصلی سبک زندگی را شناخته و بر روی آن ایستادگی کنیم.

وی با اشاره به اینکه با وجود تعاریف مختلف در مورد فرهنگ می‌توان آن را یک موضوع اعتباری دانست، بیان داشت: مفاهیم اعتباری را انسان جعل می‌کند تا نیاز‌های خود را برطرف کند مانند مالکیت.

رئیس مجلس در ادامه افزود: طی سال‌های گذشته با تأمل بر روی امور فرهنگی در تاریخ ایران و رفتار‌های اجتماعی آن‌ها می‌توان به یک جوهره رسید، گاهی غربی‌ها اعلام می‌کنند که ایرانی‌ها تعارفی هستند آن را قبول ندارم و این نتیجه فهم نادرست آن‌ها از این موضوع است زیرا تنها ایرانی‌ها می‌خواهند شکوه‌مند اما نجیبانه باشند.

لاریجانی تأکید کرد: باید نقطه جوهره را در فرهنگ به روح جمعی متصل کنیم لذا ابتدا باید این بعد جمعی را شناخت، جامعه مانند انسان‌ها دارای فراز و فرود است لذا دارای روح جمعی است و با تشخیص این روح جمعی به سؤالات مهمی در زمینه آموزش و فرهنگ پاسخ داد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امر و نهی کردن در حوزه فرهنگ جواب نمی‌دهد و مسائل باید در مسیر خودش درست شود، تصریح کرد: اگر شرایط اقتصادی کشور وضع بهینه‌ای پیدا کند شرایط فرهنگی کشور نیز بهتر می‌شود،‌ بخش فرهنگ بخشی هویت‌ساز برای جامعه است و کمتر ملاقاتی با رهبر معظم انقلاب داشته‌ام که ایشان روی بحث فرهنگ تأکید نکرده باشند.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشور‌ها برایشان مشکلات کشور‌های همسایه اهمیتی ندارد اما برای ما ایرانی‌ها اینطور نیست، ما دغدغه فلسطین را داریم و اگر در عراق و عتبات مشکلی پیش بیاید ما احساس وظیفه می‌کنیم.

لاریجانی افزود: در مسئله هسته‌ای همه ملت‌ ایران یک فکر مبنایی داشتند و می‌گفتند ما باید دانش هسته‌ای را داشته باشیم و هر چه غربی‌ها در این زمینه فشار می‌آوردند،‌ ایرانی‌ها بیشتر اصرار می‌کردند و اصل جوهره ایرانی‌ها ایستادگی است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امروز هم زمانی که آمریکایی‌ها حرف‌های کلفتی می‌زنند ایرانی‌ها را بیشتر متأثر می‌کنند که باید مقابل‌شان ایستادگی کنند؛ اگر ما این موضوع را به عنوان جوهره فرهنگ خودمان بپذیریم آن وقت نوع آموزش‌ها و تربیت‌هایمان طوری باید باشد که به این طبع ملایم باشیم.

رئیس مجلس ادامه داد: زمانی که از فرهنگ و دین ایران را در فیلم‌هایی مانند حضرت مریم، امام علی (ع)، امیر کبیر و ابوعلی سینا به تصویر کشیدیم جامعه به آن روی خوش نشان داد زیرا در آن هویت خود را پیدا می‌کرد لذا باید تبلیغ با طبع ایرانی سازگار باشد.

وی اظهار داشت: اگر فیلمی پیرامون جامعه ایرانی ساخته شود که آن را تحقیر و سیاه نمایی کند جذاب نیست و این به معنای آن نیست که نباید مشکلات را دید بلکه باید آن را طوری بیان کرد که در حس شکوه‌مند نجیبانه ایرانی خللی وارد نشود.

لاریجانی اظهار داشت: در عرصه سیاسی هم زمانی که جنجال سیاسی پیش می‌آید هیچگاه مردم از آن استقبال نمی‌کنند اما اگر حس کنند بحث جدی که به عظمت ایران کمک می‌کند آن را نجیبانه می‌پذیرند.

رئیس مجلس ادامه با تأکید بر اینکه هر چه حوزه فرهنگی‌تر شود به نغع کشور است و نمی‌توان فرهنگ را در قالب حکومتی تعریف کرد. حکومت باید بستر ساز بوده و هدایت‌های نامرئی داشته باشد این امر حتی در اقتصاد هم دخیل است.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های متکثر در کشور می‌تواند مفید باشد، گفت: اگر جوهره آن‌ها را بشناسیم و بر روی بدنه تأکید کنیم می‌تواند هر رسانه مفید باشد و آنگاه به جای آنکه عده‌ای رسانه شوند، کل مردم رسانه می‌شوند.

لاریجانی با اشاره به اینکه هشیاری سیاسی و فرهنگی در دنیای امروز به وجود آمده است گفت: بر این اساس تحولات در منطقه‌ها بسیار راحت و عمومی شده است لذا زمانی که فرهنگ ما عمومی شود ما پیشرفت کرده‌ایم.

رئیس مجلس ادامه اذعان داشت: حتی موضوع مساجد و حوزه‌های علمیه نیز باید عمومی باشد و در اختیار مردم، این دو نباید حکومتی شوند و تنها دولت اسلامی است که می‌تواند به آن کمک کند.

وی تأکید کرد: تغییرات در تکنولوژی را باید مثبت تلقی کرده و از آن استفاده کرد.

رئیس مجلس ادامه بیان داشت: حتی در حوزه نظارت بر روی کتاب‌ها هم باید از وجود ناشران استفاده کرد، اعتماد به ناشران فهیم و صاحب نظر بسیار بهتر است تا آنکه کارمندان بسیاری را برای ممیزی کتاب قرار دهیم اینگونه ناشران مسئولیت پذیر شده و می‌توان تنها در صورت انجام اشتباه از سوی آن ها از لیست بالا خارج شوند.

وی تأکید کرد: عرصه برای علاقه‌مندان و جوانان به فرهنگ باید باز شود و این بزرگترین کمک در حال حاضر است البته همیشه ما در شورای عالی فضای مجازی گفته‌ایم که باید چارچوب ها را مشخص کرد اما مردم خود تولید‌کننده فرهنگی باشند.

لاریجانی با اشاره به موضوع بودجه مسائل فرهنگی در کشور گفت: این مشکل وجود دارد که زمانی برای مسائل فرهنگی بودجه ریزی انجام می‌شود سازمان برنامه و بودجه آن را بیشتر به بحث حقوق و مزایا اختصاص می‌دهد لذا باید در شرایط فعلی دولت متممی در این زمینه داشته باشد.

رئیس مجلس ادامه ادامه داد: اگر پیشنهادی را در این زمینه تدوین کنید می‌توان در این روزهای آخر تصویب برنامه در مجلس مورد بررسی قرار داد تا این موضوع حل شود اگر چه کل بودجه فرهنگی ما زیاد نیست.

انتهای پیام /



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار